Sosiaali- ja terveysalan arvot ja etiikka (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00CT58-3021
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 28.11.2016 - 08.01.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 07.01.2017 - 23.02.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 75 - 82
- Koulutus
- Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
- Kätilön tutkinto-ohjelma
- Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- tietää sosiaali- ja terveysalan eettisen arvoperustan
- tuntee tulevan ammattinsa ammattieettiset ohjeet ja toimintaperiaatteet
- tiedostaa omat arvonsa ja lähtökohtansa ja osaa kuvata niitä suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin
- tuntee kestävän kehityksen periaatteita muuttuvassa globaalissa maailmassa
- tuntee etiikan merkityksen suhteessa mediaan ja vaikuttamiseen
Sisältö (Opintojakso)
arvot ja teorialähtökohta
arvot, etiikka, moraali ja itsemääräämisoikeus
etiikan teoreettisia lähtökohtia
erilaiset ihmiskäsitykset
asiakasnäkökulma/ihmisnäkökulma
ihmisoikeudet, ikäetiikka ja tasa-arvo
tilanne-etiikka, asiakastilanteiden etiikka ja kulttuurietiikka
eettinen päätöksenteko toiminnan eri ulottuvuuksilla
ammattieettiset ohjeet
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
ei ole
Aika ja paikka
Aloituskerta 16.1.2017 klo 12.30-15.45. Pakollinen läsnäolo.
Muut ks. Pakki
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
To 9.2.2017 klo 12.30-15.00
Uusintamahdollisuudet tenttiterraariossa. Sovitaan myöhemmin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentin painokerroin 2. Seminaari painokerroin 1. Aktiivisella osallistumisella puoltava vaikutus arvosanaan.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätyöskentely, seminaarityöskentely, itsenäinen työskentely ja verkko-opetus.
Oppimateriaalit
Leino-Kilpi, H. & Välimäki, M. 2014. Etiikka hoitotyössä. Sanoma Pro Helsinki.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yhteensä 3 op = 81 t
Yhteensä 32 t lähiopetusta, 49 t itsenäistä työskentelyä yksin tai ryhmässä.
Sisällön jaksotus
Ks. Tabula
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
Pakollinen läsnäolo aloituskerralla sekä seminaarissa pe 24.2.2017. Muista mahdollisista poissaoloista korvaava tehtävä omalle ryhmälle ja opettajille.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hylätty: ei ole palauttanut annettuja tehtäviä/ osallistunut opintojaksolle tai osaaminen ei yllä ykkösen tasolle.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
1-2. Opiskelija tunnistaa hoitotyön eettiset periaatteet sosiaali- ja terveydenhuollossa ja osaa määritellä oman ammattialansa ihmiskäsityksen sekä tietää sosiaali- ja terveydenhuollon arvot ja oman ammattilalansa eettiset arvot. Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveydenhuollon eettisen päätöksentekoprosessin ja tunnistaa ammatillisen vastuunsa osana sosiaali- ja terveydenhuoltoa. Opiskelija on osallistunut opetukseen kurssivaatimusten mukaisesti.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
3-4. Opiskelija osaa kuvata ja perustella eettistä ajattelua sosiaali- ja terveydenhuollossa, ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon ihmiskäsityksen, osaa perustella ja toimia sosiaali- ja terveydenhuollossa arvojen, eettisten periaatteiden ja oman ammattialansa eettisten ohjeiden mukaisesti. Opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon eettisen päätöksentekoprosessin. Opiskelija osaa perustella ratkaisuja eettisen päätöksentekoprosessin mukaisesti osoittaen perusteluissa ammatillisesta vastuuta. Opiskelija on osallistunut opetukseen kurssivaatimusten mukaisesti.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
5. Opiskelija osaa kriittisesti analysoida eettistä ajattelua ja ihmiskäsityksen merkitystä sosiaali- ja terveydenhuollossa. Opiskelija osaa soveltaa sosiaali- ja terveydenhuollon arvoja, periaatteita ja oman ammattilalansa eettisiä ohjeita eri yhteyksissä. Opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon eettisen päätöksentekoprosessin. Opiskelija osaa analysoida kriittisesti ja perustella tilannekohtaisia ratkaisuja eettisen päätöksentekoprosessin mukaisesti osoittaen perusteluissa ja ajattelussa ammatillista vastuuta. Opiskelija on osallistunut opetukseen kurssivaatimusten mukaisesti.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
1-2. Opiskelija tunnistaa hoitotyön eettiset periaatteet sosiaali- ja terveydenhuollossa ja osaa määritellä oman ammattialansa ihmiskäsityksen sekä tietää sosiaali- ja terveydenhuollon arvot ja oman ammattilalansa eettiset arvot. Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveydenhuollon eettisen päätöksentekoprosessin ja tunnistaa ammatillisen vastuunsa osana sosiaali- ja terveydenhuoltoa. Opiskelija on osallistunut opetukseen kurssivaatimusten mukaisesti.
3-4. Opiskelija osaa kuvata ja perustella eettistä ajattelua sosiaali- ja terveydenhuollossa, ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon ihmiskäsityksen, osaa perustella ja toimia sosiaali- ja terveydenhuollossa arvojen, eettisten periaatteiden ja oman ammattialansa eettisten ohjeiden mukaisesti. Opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon eettisen päätöksentekoprosessin. Opiskelija osaa perustella ratkaisuja eettisen päätöksentekoprosessin mukaisesti osoittaen perusteluissa ammatillisesta vastuuta. Opiskelija on osallistunut opetukseen kurssivaatimusten mukaisesti.
5. Opiskelija osaa kriittisesti analysoida eettistä ajattelua ja ihmiskäsityksen merkitystä sosiaali- ja terveydenhuollossa. Opiskelija osaa soveltaa sosiaali- ja terveydenhuollon arvoja, periaatteita ja oman ammattilalansa eettisiä ohjeita eri yhteyksissä. Opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon eettisen päätöksentekoprosessin. Opiskelija osaa analysoida kriittisesti ja perustella tilannekohtaisia ratkaisuja eettisen päätöksentekoprosessin mukaisesti osoittaen perusteluissa ja ajattelussa ammatillista vastuuta. Opiskelija on osallistunut opetukseen kurssivaatimusten mukaisesti.