Tulevaisuustutkimus, ennakointi ja innovointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: NY00CV39-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.12.2016 - 13.01.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 09.01.2017 - 16.03.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Osaamisyksiköt
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 35
- Opettajat
- Ulla-Maija Koivula
- Mika Boedeker
- Rami Lehtinen
- Vastuuhenkilö
- Merja Sinkkonen
- Opintojakso
- NY00CV39
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
Tietää tulevaisuuden tutkimuksen ja ennakoinnin perusmenetelmiä ja osaa soveltaa niitä monialaisessa tulevaisuusprojektissa
Tietää innovointitekniikoita ja osaa soveltaa niitä monialaisissa projekteissa
Sisältö (Opintojakso)
Tulevaisuusajattelun historia ja nykypäivä.
Tulevaisuustutkimus ja ennakointi.
Ennakoinnin ja tulevaisuustutkimuksen menetelmiä: mm. delfi-tekniikka, skenaariot, tulevaisuuspyörä, tulevaisuustaulukko, trendianalyysit, tulevaisuusverstas, eläytymismenetelmä, ennakointidialogi.
Innovaatiot ja innovointi.
Lateraalinen ajattelu.
Innovointiprosessi: valmistelu, ideointi, kokeilu, levittäminen
Osallistavia Ideointimenetelmiä: tuplatiimi, 356-tekniikka, aivoriihi, eläytymispelit, ajatushatut ja rinnakkaisajattelu (parallel thinking)…
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä. Suoritusvaatimuksena aktiivinen osallistuminen ja annettujen tehtävien tekeminen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen lähikerroille
Väli- ja lopputehtävien laadinta
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, pienryhmäharjoitukset ja sovellustehtävät
Oppimateriaalit
Oppimateriaalilistaus ja linkkejä Tabulassa
Tulevaisuudentutkimuksen oppimateriaali verkossa
https://tulevaisuus.fi/
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 20 h
Etätehtävät 65 h
Kirjallisuus 45 h
Sisällön jaksotus
1. Lähikerta 13.1. 12.30 - 15.30 : Tulevaisuusajattelu ja tulevaisuustutkimuksen ja ennakoinnin perusteet, trendien tarkastelua (Um. Koivula)
Välitehtävä: Peste-analyysi valitusta teemasta pienryhmissä - Tabulaan
2. Lähikerta 10.2. 8.30 - 15.30 : Luovaa ajattelua ja innovointia. (Rami Lehtinen)
Pesteestä skenaarioihin. Tulevaisuustaulukko ja skenaarioharjoitus (Mika Boedeker)
Välitehtävä: Skenaarioiden laadinta pienryhmissä (Pesteen ja trendianalyysin pohjalta) - Tabulaan
3. Lähikerta 10.3. 8.30 - 15.30 : Skenaarioiden arviointia (Rami Lehtinen)
So what? Kohti strategioita. (Um. Koivula) - Tabulassa lopputehtävä ja oppimispäiväkirjatehtävä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tehtävät mahdollisuuksien mukaan sovellettuna opiskelijan omaan työelämäkontekstiin.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Arvioinnin perusteet:
Tyydyttävä: Osoittaa tietävänsä tulevaisuuden ennakointiprosessin perusteet ja osaa soveltaa erilaisia luovan ajattelun ja kehittämisen menetelmiä
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyvä: Edellisen lisäksi kyky soveltaa monipuolisesti ja analyyttisesti arvioiden tulevaisuustutkimuksen ja ennakointiprosessin menetelmiä
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kiitettävä: Edellisten lisäksi osoittaa luovuutta ja innovatiivisuutta tehtävissään ja osaa pohtia teemaa myös kriittisesti.