Graphical user interface programming (4 cr)
Code: 5G00BD72-3002
General information
- Enrolment period
- 28.11.2016 - 30.01.2017
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2017 - 28.04.2017
- Implementation has ended.
- Credits
- 4 cr
- Local portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- ICT Engineering
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in ICT Engineering, students who began in 2014-2018
Objectives (course unit)
Students are able to:
- To specify and design a graphical user interface
- To implement user interfaces using object-oriented graphic libraries
- To use events and concyrrency in implementation of user interfaces
- To assess the usability of a user interface
Content (course unit)
Interface design and general design criterias, requirements specification and use-case modeling. User interface components and event based processing. Class and graphic libraries, standard frameworks. Usability analysis.
Prerequisites (course unit)
C/C++ programming.
Exam schedules
Kurssista ei järjestetä tenttiä.
Evaluation methods and criteria
Tuntiharjoitukset ja harjoitystyö.
Tarkempi pisteytys kurssin Tabulassa.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Luennot, tuntiharjoitukset, kotitehtävät, harjoitustyö.
Learning materials
soveltuvin osin:
· Sinkkonen, Kuoppala, Parkkinen ja Vastamäki. Käytettävyyden
psykologia. ISBN 951-826-574-7. IT Press 2002.
· Kalima A. (toim) Graafisen käyttöliittymän suunnittelu. ISBN 951-762-
328-8. 1996.
· Wiio A. Käyttäjäystävällisen sovelluksen suunnittelu. ISBN 951-826-
763-4. IT Press 2004.
· Horrocks I. Constructing the User Interface with Statecharts. Addison-
Wesley 1999. ISBN 0-201-34278-2.
· Blanchette J., Summerfield M. C++ GUI programming with Qt 4.
Prentice Hall, 2006. 537 s. ISBN 0-13-187249-4.
· Cumming et.al. Programming with gtkmm. 368 s. 2006.
· Chapman D. Teach Yourself Visual C++ 6 in 21 Days. ISBN 0-692-
31240-9. 1998 tai Bates J., Tompkins T. Visual C++ 6. Ohjelmoijan
käsikirja. IT Press 1999. ISBN 951-826-025-7.
· McKay E.N. Developing User Interfaces for Microsoft Windows. ISBN 0-
7356-0586-6. 1999.
· Dennis A., Wixom B. H. Systems Analysis and Design. ISBN 0-471-
24100-8. John Wiley & Sons, 2000.
· Dix A. et al. Human Computer Interaction. 2 ed. ISBN 0-13-239864-8.
2000.
· Pierce J. et al. Human-Computer Interaction. ISBN 0-201-62769-8.
1994.
· Sams teach yourself Android application development in 24 hours.
Lauren Darcey, Shane Conder. 2010.
· Pro Android 3. Satya Komatineni, Dave MacLean, and Sayed Y.
Hashimi. 2011.
· The Busy Coder's Guide to Android Development. Mark L. Murphy.
2008.
· http://developer.android.com/sdk/index.html.
· http://developer.nokia.com/Resources/Tools_and_downloads/Other/Flowella
Täydentävää aineistoa talletetaan verkkoasemalle: \\argon\tie
dostot \ teaching material\Kari Naakka\Graafisten_
käyttölittymien_ohjelmointi\
Student workload
Lähitunnit ja itsenäinen työ n. 150h
Content scheduling
Käyttöliittymän suunnittelu
- yleiset suunnitteluperusteet
- vaatimusmäärittely ja käyttötapakuvaus
- mallintaminen
- käytettävyys
Käyttöliittymän toteutus
- käyttöliittymän rakenneosat ja herätepohjaisuus
- graafiset kirjastot
Completion alternatives
Ei ole
Practical training and working life cooperation
N/A
International connections
N/A
Further information
Kurssimateriaalia Tabulassa ja x-levyllä
Graafisten käyttöliittymien suunnittelu ja toteutus. Käyttöliittymien
osat,
Opintojakso sisältää luentoja ja harjoituksia sekä ryhmätyönä
tehtäviä harjoitustöitä. Ohjelmointiympäristönä luennoilla käytetään
Android studiota
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelijalla ei ole käsitystä miten käyttöliittymät toimivat.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija ymmärtää graafisten käyttöliittymien yleiset suunnitteluperiaatteet ja pystyy rakentamään yksinkertaisen käyttöliittymän.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelia osaa suunnitella ja ohjelmoida käyttöliittymän jossa on jotain käytettävyyten liittyviä asioita huomioitu.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa suunnitella ohjelmoida erilaisia interaktioita käyttävän käyttöliittymän jossa on huomioitu käyettävyys näkökohdat.