Sosionomin osaaminen kasvatuksessa ja erityiskasvatuksessa (5op)
Toteutuksen tunnus: 7S00CW39-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2017 - 30.09.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2017 - 31.12.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Annikki Torikka
- Opintojakso
- 7S00CW39
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
- osaa nimetä keskeiset tekijät, jotka vaikuttavat yksilön kasvuun ja oppimiseen
- osaa kuvata kasvatustieteen keskeiset käsitteet, lähestymistavat ja teoriat
- osaa analysoida ja perustella kasvatus- ja ohjausnäkemystään
- osaa määritellä erityiskasvatuksen arvolähtökohdat, eettiset periaatteet sekä merkityksen yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- osaa selittää erityisen tuen tarpeita, arviointitapoja, tukitoimia sekä ekokulttuurisen ja moniammatillisen erityiskasvatuksen periaatteita
- osaa jäsentää erityiskasvatuksen periaatteita, ilmiöitä, tukitoimia ja sosionomin roolia elämänkulun eri vaiheissa
Sisältö (Opintojakso)
- Erilaiset oppimiskäsitykset, ihmisen kasvatukseen ja ohjaamiseen liittyvät peruskäsitteet ja teoriat, kasvatus- ja ohjaustoiminta, elinikäinen oppiminen
- Erityiskasvatuksen lähestymistavat ja peruskäsitteet sekä ihmiskäsitys, ihmisarvo, integriteetti, itsemääräämisoikeus, osallisuus, segrekaatio, integraatio, inkluusio
- Sosioemotionaaliset vaikeudet, neuropsykiatriset häiriöt, kielihäiriöt, oppimisvaikeudet, tukevat ja korvaavat kommunikointimenetelmät, itsetunnon tukeminen, vertaistuki, ekokulttuurisuus, erityiskasvatuksen moniammatillinen verkostotyö
- Oma toteutus varhaiskasvatuksen erityskasvatuksesta, jossa sisältö keskittyy varhaiskasvatukseen ja päivähoidon toimintaympäristöön.
Aika ja paikka
29.09.2017 13.00 - 16.00
02.10.2017 09.00 - 12.00
12.10.2017 13.00 - 16.00
13.10.2017 09.00 - 12.00
31.10.2017 13.00 - 16.00
14.11.2017 13.00 - 16.00
16.11.2017 09.00 - 12.00
20.11.2017 09.00 - 16.00
27.11.2017 13.00 - 16.00
30.11.2017 09.00 - 12.00
05.12.2017 13.00 - 16.00
07.12.2017 13.00 - 16.00
12.12.2017 09.00 - 16.00
Em. päivät jaetaan kasvatuksen teemojen ja erityiskasvatuksen teemojen mukaaan ryhmille.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kasvatusosuuden lopuksi arvioitava tentti.
Erityiskasvatusosuuden lopuksi arvioitava kooste erityiskasvatukseen liittyvästä teemasta.
Lähipäivissä myös vertaisarviointia. Itsearviointi osana opintoja koko ajan.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Työskentelyä pienryhmissä, luentoja, itsenäistä opiskelua, yksilöllisiä tehtäviä, ryhmätehtäviä, kirjallisia tehtäviä (esseet), ja niiden esittämistä koko ryhmälle.
Kasvatusosuudessa kaksi oppimistehtävää:
1. Kasvatukseen liittyvien käsitteiden selittäminen kirjallisuuden avulla
2. Soveltava tentti kasavtuksen teemaan liittyen. (Ohjeistus Tabulassa)
Erityiskasvatusosuuden lopuksi arvioitava kooste erityiskasvatukseen liittyvästä teemasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op eli noin 135 tuntia opiskelijan työtä. Lähiopetusta/-ohjausta on 30 tuntia, itsenäisen ja pienryhmätyöskentelyn osuus noin 100 tuntia.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojen tai osaamisen hyväksiluku.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kasvatus- ja erityiskasvatusosuuden soveltavan oppimistehtävän hylätyn (0) arvionnin kriteerit:
Allaolevat arviointikriteerit eivät toteudu :
1. oppimistehtävän laadinnan jäsentyneisyys
2 sisällön monipuolisuus ja aiheen monipuolinen käsittely
3 käsitteiden selittäminen kirjallisuuden kautta
4. teorian soveltaminen käytäntöön ja käsitteiden analyysi
5. oma pohdinta ja reflektointi .
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kasvatus- ja erityiskasvatusosuuden soveltavan oppimistehtävän tyydyttävän (1-2)arvionnin kriteerit:
Allaolevat arviointikriteerit toteutuvat osittain:
1. oppimistehtävän laadinnan jäsentyneisyys
2 sisällön monipuolisuus ja aiheen monipuolinen käsittely
3 käsitteiden selittäminen kirjallisuuden kautta
4. teorian soveltaminen käytäntöön ja käsitteiden analyysi
5. oma pohdinta ja reflektointi .
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kasvatus- ja erityiskasvatusosuuden soveltavan oppimistehtävän hyvän (3-4 ) arvionnin kriteerit:
Kaikki alaolevat arviointikriteerit toteutuvat kattavasti:
1. oppimistehtävän laadinnan jäsentyneisyys
2 sisällön monipuolisuus ja aiheen monipuolinen käsittely
3 käsitteiden selittäminen kirjallisuuden kautta
4. teorian soveltaminen käytäntöön ja käsitteiden analyysi
5. oma pohdinta ja reflektointi .
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kasvatus- ja erityiskasvatusosuuden soveltavan oppimistehtävän kiitettävän (5) arvionnin kriteerit.
Kaikki alaolevat arviointikriteerit toteutuvat kiitettävästi:
1. oppimistehtävän laadinnan jäsentyneisyys
2 sisällön monipuolisuus ja aiheen monipuolinen käsittely
3 käsitteiden selittäminen kirjallisuuden kautta
4. teorian soveltaminen käytäntöön ja käsitteiden analyysi
5. oma pohdinta ja reflektointi