Elämänkulun ja kehityksen psykologia (5op)
Toteutuksen tunnus: 7S00CW19-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2016 - 28.02.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2017 - 18.04.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa tarkastella elämänkulkua jatkumona sekä psyykkisenä, fyysisenä ja sosiaalisena synteesinä huomioiden eri elämänvaiheet ja elämäntapahtumat.
- osaa selittää kiintymyssuhdemallit ja niiden syntymisen sekä tarkastella niiden merkitystä ihmisen elämänkulussa.
- osaa kuvailla tunne-elämän kehittymistä ja sen merkitystä eri elämänvaiheissa
- osaa selittää seksuaalisen kehityksen ja seksuaalikasvatuksen merkityksen huomioiden psyykkisen, fyysisen ja sosiaalisen ulottuvuuden.
Sisältö (Opintojakso)
- Psykologista tietoa eri elämänvaiheista
- Tietoa kiintymysuhteista ja tunne-elämän merkityksestä eri elämänvaiheissa.
- Traumatietoa
- Tietoa elämänkulun eri mahdollisuuksista ihmisen psyykkisen eheytymisen kannalta
- Seksuaalinen kehitys ja seksuaalikasvatus
Aika ja paikka
14.2
ap Johdanto
ip Kiintymyssuhdetieto
21.2
ap Tunne-elämän jatkumo
ip Vanhuus
7.3
ap Vanhuustehtävän purku
ip Workshoppien työstö
14.3
ap/ip Traumat/Nuoruus
21.3
ap/ip Yli sukupolvien
28.3 Parisuhde/Workshoppien ohjaus
4.4 Seksuaalisuus/Workshoppien ohjaus
18.4 ap&ip Workshopit
25.4 ap&ip Workshopit
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
18.4 ap&ip Workshopit
25.4 ap&ip Workshopit
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Lähiopetuskerroille osallistuminen
- Välitehtävien suorittaminen hyväksytysti
- Workshopin työstäminen & toteutus
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- Luennot
- Kirjallisuus
- Aktivoivat tehtävät
- Reflektointi
- Ryhmätyöskentely
- Workshopin työstäminen ja toteuttaminen
- Elokuva
- Aidot oppimisympäristöt
Oppimateriaalit
Suomeksi
Suomeksi
Lähteitä voivat olla mm. seuraavat:
Sinkkonen & Kalland : Varhaislapsuuden tunnesiteet ja niiden suojeleminen.2011.WSOY.
Sinkkonen & Kalland : Varhaiset ihmissuhteet ja niiden häiriintyminen. 2001. WSOY.
Becker-Weidman A & Shell D (toim.), 2008, Auta lasta kiintymään, Vuorovaikutteinen kehityspsykoterapia traumaperäisen kiintymyssuhdehäiriön hoidossa
Broberg, Almqvist & Tjus: Kliininen lapsispsykologia luku 5, Kiintymyssuhdeteoria, s.116-134
Sue Gerhardt, 2008: Rakkaus ratkaisee, varhaisen vuorovaikutuksen merkitys aivojen kehittymiselle,
Silvén Maarit (toim.), 2010 Varhaiset ihmissuhteet, Polku lapsen suotuisaan kehitykseen
Malinen & Alkio ( toim.) Paripsykoterapia ja parisuhteen kätketyt mahdollisuudet. 2010. Väestöliitto.
Niemelä P, Siltala P, Tamminen T, 2003, Äidin ja vauvan varhainen vuorovaikutus
Rusanen Erja, 2011, Hoiva, kiintymys ja lapsen kehitys.
Kuusinen, Tuija ja Lintunen, Leena: “Parisuhde ja kiintymyssuhdeteoria” Psykologia 1/2000, s.83-89.
Veikkola, Eija-Liisa:”Perheen kohtaaminen – kiintymyssuhdeteorian näkökulma” Perheterapia 3/2004,s.35-46.
Väestöliitto. Parisuhdetietoa ammattilaisille. Kiintymyssuhde ja parisuhde. http://www.vaestoliitto.fi/parisuhde/parisuhdetietoa-ammattilaisille/tietoa_parisuhdeammattilaisille/pariterapian_teorioita/kiintymyssuhdeteoria/
Sonia G.Austrian: Developmental Theories Through the Life Cycle
McKinsey Crittenden P. 2008, Attachment, parenting and child safety
Attachment and the Processing of Social Information Across the Life Span: Theory and Evidence
Fraley, R.C. 2010. A Brief Overview of Adult Attachment Theory and Research. Essee. University of Illinois http://internal.psychology.illinois.edu/~rcfraley/attachment.htm
Rothschild Babette, Traumaterapia turvalliseksi, ”Matkalla eheäksi ja eläväksi”, Traumaterapiakeskuksen loppuraportti 1999-2002
Pettersson Paula, Lapsi matkalla eheämmäksi ja elävämmäksi, ”Matkalla eheäksi ja eläväksi”, Traumaterapiakeskuksen loppuraportti 1999-2002
Suokas-Cunliffe Anne, 2006, Lapsuuden kompleksisen traumatisoitumisen seuraukset aikuisuudessa, Yleislääkärilehti 5-6/2006
Suokas-Cunliffe Anne, 2006, Trauma – omaan elämäntarinaan yhdistymätön mielen loinen, Yleislääkärilehti 5-6/2006
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op=135h
Lähiopetusta 72h
Välitehtävän ja Workshoppien työstäminen 63h
Sisällön jaksotus
14.2
ap Johdanto
ip Kiintymyssuhdetieto
Workshopit: Lähteiden lukeminen
21.2
ap Tunne-elämän jatkumo
ip Vanhuus
Vanhustehtävän tekeminen
7.3
ap Vanhuustehtävän purku
ip Workshoppien työstö
Workshopit: aiheeseen syventyminen
14.3
ap/ip Traumat/Nuoruus
21.3
ap/ip Yli sukupolvien
Workshopit: aiheeseen syventyminen
28.3 Parisuhde/Workshoppien ohjaus
4.4 Seksuaalisuus/Workshoppien ohjaus
Workshoppien yhteenveto ja suunnittelu
18.4 ap&ip Workshopit
25.4 ap&ip Workshopit
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
1-2: Kuvaileva osaaminen
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
2-3 Jäsentynyt ja soveltava osaaminen
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
4-5 Arvioiva, kriittinen ja kehittävä osaaminen