Siirry suoraan sisältöön

Konetekniikan ideakiihdyttämö (5 op)

Toteutuksen tunnus: 5K00BN20-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2017 - 15.09.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
30.08.2017 - 20.12.2017
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Konetekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Konetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Matti Kivimäki
Vastuuhenkilö
Matti Kivimäki
Ryhmät
AVOINAMK
Avoin amk
VAPAA
Vapaasti valittavat opinnot
Opintojakso
5K00BN20

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opintojakson tavoitteena on luoda ja koeponnistaa ketterää tuotekehitysfilosofiaa startup - henkisesti soveltaen uutta teollissävytteistä liiketoimintaa. Opiskelijaa oppii soveltamaan uutta startup- ja innovaatiokehitysmetodiikkaa (fail fast).
Osaa soveltaa ammatillista osaamistaan oman alansa vaativassa kehityskokonaisuudessa kansainväliset vaatimukset ja kestävä kehitys huomioiden. Osaamisen sovellusalueita ovat esimerkiksi verkostotalouden ja teollisen internetin, sekä IoT:n hyödyntäminen asiakaslisäarvon tuottamiseksi.

Sisältö (Opintojakso)

Ammatillisen kuvan kehittäminen ja oman osaamisen soveltaminen läpiviemällä tuotantotalousinsinöörin vastualueen tehtäväkentältä valittu oppimisprojekti, radikaalisti uusi palvelu- tai tuotekokonaisuus tuottaen.

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Opintojakso on suunnattu erityisesti tuotantotalouden pitkänä (30 op) opiskeleville opiskelijoille.
Projektinhallinn perusteet

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Lähitunneilla sovitaan loppuseminaarin (=vertaisryhmät esittävät tuotoksensa muille osallistujille) ja portfolion palauttamisen aikataulu.Huom! portfolion palauttaminen hyväksytysti vain mahdollista Urkunden kautta osoitteessa: matti.kivimaki.tamk@analysis.urkund.com

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin kuluessa tuotetaan vertaisryhmittäin vertaisryhmäportfolio joka arvioidaan 0-5. Portfoliossa dokumentoidaan/kuvataan vertaisryhmän työskentely ja työskentelyn tulokset kurssin tavoitteiden mukaisesti. Bloomin taksonomia toimii arviointiviitekehyksenä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Tietoiskumaiset luennot, aktivoiva & vuorovaikutteinen keskustelu, skeemojen synnyttäminen, käytännön projektien toteutus vertaisryhmissä mentoroidusti.

Oppimateriaalit

Lähitunneilla käsitellyt asiat (powerpoint/pdf) ja opettajan esille ottamat lähteet + lisäksi kaikki vertaisryhmien vapaavalintaiset lähteet

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssi on työläs - kuormittavuus määräytyy vertaisryhmän sisäisen tehtävien koordinointikyvyn mukaisesti. Kuormittavuus on suhteutettu opintojakson opintopisteiden mukaiseksi.

Sisällön jaksotus

Kurssi toteutetaan kokonaisuudessaan lukukauden kuluessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kurssi mahdollista suorittaa vain osallistumalla toteutukseen vertaisryhmissä - ei vaihtoehtoisia tapoja suorittaa kurssi.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Valtaosa kurssin työskentelystä on käytännön läheistä työskentelyä, pl. portfolion tuottaminen.

Kansainvälisyys

Työskentely sisältää myös KV-ulottuvuuden, mikäli vertaisryhmä päättää sisällyttää aiheeseensa kansainvälisiä markkinoita käsitteleviä osa-alueita.

Lisätietoja opiskelijoille

Vertaisryhmien jäsenten aktiivisuus ja yhteinen, koordinoitu ja toimiva dynamiikka keskeisessä asemassa.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole lähitunneilla vaadittua minimimäärää / kirjallinen raportti ei noudata annettuja asetteluohjeita / kirjallinen raportti on sisällöllisesti riittämätön eikä täytä kurssin oppimistavoitteita (Huom! Minkä tahansa näiden kohtien toteutuminen johtaa hylättyyn arvosanaan.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijaa saavuttaa vähimmäistason: on läsnä vaaditun minimimäärän / kirjallinen raportti sisältää keskeisen, vaaditun sisällön (vrt. OPS) / opiskelija/-t osoittavat tuotoksellaan (=sen sisältö ja muoto) omaavansa perustiedot ja -taidot, samalla esiintuoden ja korostaen aiheen ja tavoitteiden kannalta keskeistä tietoutta / muilta osin, vrt. opiskelijoille erikseen jaettavat arvostelukriteerit (=vapaasti saatavilla sähköisessä opetusmateriaalikansiossa)

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijaa saavuttaa vähimmäistason: on läsnä vaaditun minimimäärän / kirjallinen raportti sisältää keskeisen, vaaditun sisällön (vrt. OPS) / opiskelija/-t osoittavat tuotoksellaan (=sen sisältö ja muoto) omaavansa hyvät tiedot ja taidot, samalla yhdistellen jo olemassaolevaa tietoa ja itse tuottamaansa, lisäarvollista tietoa/osaamista / muilta osin, vrt. opiskelijoille erikseen jaettavat arvostelukriteerit (=vapaasti saatavilla sähköisessä opetusmateriaalikansiossa)

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijaa saavuttaa vähimmäistason: on läsnä vaaditun minimimäärän / kirjallinen raportti sisältää keskeisen, vaaditun sisällön (vrt. OPS) / opiskelija/-t osoittavat tuotoksellaan (=sen sisältö ja muoto) omaavansa erittäin hyvät tiedot ja taidot, samalla yhdistellen jo olemassaolevaa ja itse tuottamaansa, alkuperäistä, lisäarvollista tietoa/osaamista niin että aikaansaadaan täysin uutta tietoa (esim. päätelmät, oivallukset, sovellukset, yhteenvedot) / muilta osin, vrt. opiskelijoille erikseen jaettavat arvostelukriteerit (=vapaasti saatavilla opettajan sähköisessä opetusmateriaalikansiossa)

Siirry alkuun