Tekniikan kirjallinen ja suullinen viestintä sekä mittaamisen raportointi (4 op)
Toteutuksen tunnus: 5K00BH25-3018
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2017 - 22.08.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2017 - 31.12.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 4 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Konetekniikka
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Konetekniikan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Sini Knuutila
- Jukka Suominen
- Riikka-Liisa Vaara
- Pasi Arvela
- Vastuuhenkilö
- Markus Aho
- Opintojakso
- 5K00BH25
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija osaa:
• osaa arvioida omaa kirjallista viestintäosaamistaan
• osaa hyödyntää saamaansa palautetta
• ymmärtää viestintätaitojen merkityksen
• ymmärtää, millaista on tarkoituksenmukainen viestintä
• antaa ja vastaanottaa palautetta työyhteisön viestintätilanteissa
• viestiä asiantuntijana jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
• ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alansa vaatimukset
• työstää kohdeyleisölle kirjallisia esityksiä mittaustehtävistä, joita osaa tarvittaessa havainnollistaa visuaalisesti
• käyttää puhe- ja kirjoitusviestinnässään tekniikan standardien ja kielenkäyttösuositusten mukaista kieltä
• raportoida insinöörimäisesti teknisiä mittauksia ja testauksia.
• suorittaa ohjattuna mittaustehtävän
• laatia ohjattuna tehtävän mukaisen mittauspöytäkirjan
• soveltaa eri menetelmiä mittaustulosten käsittelyyn
• laatia mittaustuloksiaan ja tulosten käsittelyä tukevan graafisen esityksen
• laskea mittaustehtävän mukaiset virhearviot
• laatia ohjattuna normien mukaisen raportin
Sisältö (Opintojakso)
• Mittauksia tekniikan alalta, tuloksen laskentamenetelmiä mukaanlukien lineaarinen regressio ja mittausepävarmuuden arviointi,raporttien laatiminen suoritetuista mittaustehtävistä, puheviestinnän perusteet • ryhmätyötaidot • oikeakielisyys • asiakirjaviestintä (esim. työhakemukset, tiedotteet).
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Opintojakso on tarkoitettu suomea äidinkielenään puhuville opiskelijoille.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tabulakoe viimeisellä tunnilla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksoon liittyy fysikaalisia mittauksia, niihin liittyviä matemaattisia menetelmiä ja raportointia.
Arviointi suoritetaan mittausten ja niistä tehtävien raporttien perusteella.
Arviointiin käytetään jaettavaa arviointilomaketta.
Lähiopetustunneilla on läsnäolovelvollisuus.
Mittaukset ja raportointi tehdään työpareittain.
Mittaus 1: mittaukset on suoritettava ja raportointi tulosten käsittelyineen on suoritettava hyväksytysti
Mittaus 2: arvioidaan asteikolla 0-5
Mittaus 3: arvioidaan asteikolla 0-5 (Raporttiin 3 liitetään kunkin opiskelijan arviointilomakkeen itsearviointi)
Opintojaksoon sisältyy myös puheviestinnän osuus (4 x 3 h jaettuna kahteen pienryhmään, aikataulut Tabulassa)
Opintojakson arvosana pohjautuu raporttien 2 ja 3 sekä Tabulakokeen keskiarvoon sekä viestinnän osuudesta annettavaan arvosanaan painotuskertoimilla 3/4 ja 1/4.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus
Laboratoriotyöskentely
Kirjallinen raportointi
Puhe-esitykset
Oppimateriaalit
Arminen, Mäkelä, Mäkinen, Puhakka, Vierinen; Fysiikan laboratoriotyöt, Tammertekniikka
Lisäohjeita ja tarkempi aikataulu julkaistaan tabulapohjalla 5K00BH25-3018 Tekniikan kirjallinen ja suullinen viestintä sekä mittaamisen raportointi
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetusta n. 22 h
Itsenäistä työskentelyä n. 50 h
Yht. n. 70 h
Sisällön jaksotus
Lukujärjestyksen mukainen tarkempi aikataulu julkaistaan Tabulassa.
Erityisesti mahdolliset poissaolot laboratoriokerroilta on korvattava osallistumalla muuna aikana kyseisen mittauksen suorittamiseen.
Lisätiedot
Opintojakso on tarkoitettu suomea äidinkielenään puhuville opiskelijoille. Läsnäolovelvoite laboratoriotöissä 100 %, muutoin 80 %.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Raportointiosuus: Mittauksia tai hyväksyttyjä raportteja puuttuu.
Suullisen viestinnän osuus: Opiskelija ei ole pitänyt 10 - 15 minuutin suullista esitystä ryhmälle eikä antanut vertaispalautetta muille.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Raportointiosuus: Mittaukset on suoritettu ja raportit palautettu. Menetelmät ja tulokset on esitetty, mutta tekstin tuottaminen on haparoivaa.
Rakenteessa ja analyysissä voi olla on puutteita ja tulokset voivat olla osittain virheellisiä.
Tarkemmin tabulan dokumentissa Raportin arviointi.
Suullisen viestinnän osuus: Opiskelija on pitänyt suullisen esityksen, antanut vertaispalautetta muille ja kirjoittanut itsearvioinnin omasta esityksestään. Puhe-esitys on kuitenkin ollut pituudeltaan liian lyhyt (alle 10 min.) ja esityksen rakenteessa tai esitystavassa on isoja puutteita.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Raportointiosuus: Mittaukset on suoritettu ja raportit tehty TAMK:n raportointiohjeen mukaisella tavalla.
Tulokset ja analyysit ovat oikeita, mutta teksti ja tulosten kommentointi suppeaa. Opiskelija osaa käyttää kuvallisia elementtejä ja lähteitä tekstinsä tukena.
Tarkemmin tabulan dokumentissa Raportin arviointi.
Suullisen viestinnän osuus: Opiskelija on pitänyt suullisen esityksen, antanut vertaispalautetta muille ja kirjoittanut itsearvioinnin esityksestään. Opiskelija osaa pitää kohtalaisen sujuvan suullisen esityksen: esitystä on valmisteltu, aihe on rajattu ja esityksen rakenne ja jäsentelytapa ovat kohtalaisen selkeitä. Pieniä puutteita edellä mainituissa sallitaan. Opiskelija käyttää ääntään puhe-esitykseen sopivalla tavalla (mm. artikuloi selkeästi ja puhuu riittävän kuuluvasti). Myös opiskelijan sanaton viestintä on melko sujuvaa ja luontevaa. Opiskelija on valinnut esitykseensä sopivia havainnointimenetelmiä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Raportointiosuus: Mittaukset on suoritettu ja raportit palautettu. Työskentely on aktiivista ja paneutunutta ja tekijä osoittaa sekä hyvää itsenäisen työskentelyn että yhteistyön taitoa. Raporteissa tulokset ja analyysit ovat oikeita. Teksti on sujuvaa, esitys läpinäkyvää ja käsittely monipuolista. Tekijä osoittaa ymmärtävänsä menetelemien rajoitukset, yhteydet ammattialaan ja osaa visioida kehitysmahdollisuuksia.
Tarkemmin tabulan dokumentissa Raportin arviointi.
Suullisen viestinnän osuus: Opiskelija on pitänyt suullisen esityksen, antanut vertaispalautetta muille ja kirjoittanut itsearvioinnin esityksestään. Opiskelija osaa pitää sujuvan suullisen esityksen: esitystä on valmisteltu huolellisesti, aihe on rajattu riittävän tarkasti, esityksen rakenne ja jäsentelytapa ovat selkeitä. Opiskelija käyttää ääntään puhe-esitykseen sopivalla tavalla (mm. artikuloi selkeästi ja puhuu riittävän kuuluvasti). Myös opiskelijan sanaton viestintä on sujuvaa ja luontevaa. Opiskelija on valinnut esitykseensä sopivia havainnointimenetelmiä ja hyödyntää niitä sujuvasti.