Basics of Research and Research Methods (6 cr)
Code: 7S-46-3014
General information
- Enrolment period
- 02.07.2017 - 30.09.2017
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2017 - 04.12.2017
- Implementation has ended.
- Credits
- 6 cr
- Virtual portion
- 3 cr
- RDI portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 25
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Objectives (course unit)
Students
- can describe the research process
- can write a research framework
- can describe the importance of theory in research
- can plan data collection according to a research frame: draw up an interview frame, an observation frame, and a questionnaire
- can analyse qualitative and quantitative data
Content (course unit)
- Research process
- Research frame
- Qualitative and quantitative research
- Methods of data collection and analysis
- Participatory action research
- Research ethics
Exam schedules
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2 op" -Harjoitustyön palautusaika kerrotaan 1. tunneilla.
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op" - toiminta, aineiston keruu ja raportointi syksyn 2017 aikana
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op" - opintojakson aikana työstetyn oman tutkimussuunnitelmarungon palautus 5.12.2017 mennessä.
Assessment methods and criteria
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2 op" - Liisa Laine
- Arviointi palautetun harjoitustyön perusteella
- ARVIOINTI: suoritettu
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op" - Anssi-Pekka Udd
- toiminta, aineistonhankinta kentältä, analyysi ja soveltuva raportointi pienryhmissä
- ARVIOINTI: suoritettu
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op" - Anssi-Pekka Udd
- lähiopetukseen osallistuminen
- oman opinnäytetyön tutkimussuunnitelman rungon tekeminen tutkimusprosessin teoriaa soveltaen
- ARVIOINTI 0-5
ARVOSANA TUTKIMUSPROSESSI -kokonaisuuden arvosanasta.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2 op" - Liisa Laine
- lähiopetus: luennot ja harjoitustyön työstäminen
- itsenäinen työskentely:harjoitustyön täydentäminen ja viimeistely
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op" - Anssi-Pekka Udd
- tutkimuksellista otetta käytännössä soveltava jalkautuminen kentälle pienryhmissä
- toiminta, aineistonhankinta, analyysi ja raportointi yksilöllisten thetävänantojen mukaisesti
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op" - Anssi-Pekka Udd
- lähiopetus: luennot ja työskentely pienryhmissä
- itsenäinen työskentely: materiaaleihin tutustuminen, oman opinnäytetyön tutkimussuunnitelman työstäminen
Learning materials
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2 op" - Liisa Laine
-Tabulasivun materiaalit 7S-46-2017 tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät määrällinen osuus
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op" - Anssi-Pekka Udd
- kentälle jalkautumiseen liittyvät valmiit aiheet, mahdolliset materiaalit ja aineisto
"TUTKIMUSPROSESSI JA SEN SOVELTAMINEN 2 op" - Anssi-Pekka Udd
- tabulasivun materiaalit - 7S-46 TUTKIMUSTYÖN PERUSTEET JA TUTKIMUSMENETELMÄT 2015
- yleinen tutkimuskirjallisuus esim.: Hirsjärvi, S. ym. 2007/2009: Tutki ja kirjoita.; Ronkainen ym. 2013. Tutkimuksen voimasanat. Sanoma pro.; Kananen, J. 2013. Case -tutkimus opinnäytetyönä; Tuomi, J. 2009/2002. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa.
- oman opinnäytetyön aiheeseen liittyvä kirjallisuus
Student workload
KOKONAISUUS: 6 op = 162 h
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2 op = 54 h":
lähiopetus: 24 h
itsenäinen työskentely: 30 h
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op = 54 h":
toteutukseen ja aiheisiin liittyvä info sekä tarvittaessa ohjaus: 16 h
yhteistyötahon kanssa/pienryhmissä työskentely - toiminta, aineiston keruu, analysointi ja raportointi: 38 h
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op = 54 h":
lähiopetus: 5 x 4 h + 1 x 6 h = 26 h = n. 1 op
itsenäinen työskentely - materiaaleihin tutustumista, tutkimusprosessin vaiheiden soveltamista omaan opinnäytetyösuunnitelmaan: 28 h = n. 1 op
Content scheduling
YLEISINFO 13.9. klo 9-12
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2 op":
1.Kerta
Kurssin esittely
Tilastolliset peruskäsitteet (perusjoukko, otos, otantamenetelmä, havaintomatriisi, tilastoyksikkö, muuttuja, muuttujan arvo
- muuttujista: määrällinen/laadullinen, jatkuva/epäjatkuva, mitta-asteikot.
Johdantoa e-lomakkeeseen
2.kerta
Tixel, Havaintomatriisin luominen, Harjoitustyön aiheen ja muuttujien valinta.
Aineiston luokittelu ja taulukointi (frekvenssitaulukko ja sen tulkinta)
Frekvenssitaulukoiden siirtäminen Wordiin.
3.kerta
Graafiset kuviot
- miten tulkitsen kaavioita
- vaakapalkit, pylväs- ja ympyrädiagrammi, histogrammi, summakäyrä.
Kuvaajien siirtäminen Wordiin
4.kerta
Keskeisimmät tunnusluvut
- moodi, mediaani, keskiarvo, keskihajonta ja järjestystunnusluvut (minimi, alakvartiili, yläkvartiili ja maksimi)
Tunnusluvut Tixelillä
Järjestystunnusluvut graafisesti
Tunnusluvut ja ryhmittelymuuttuja
5.kerta
Ristiintaulukointi ja sen luominen Tixelillä
Korrelaatiotarkastelu: graafinen kuvaaja ja korrelaatiokertoimen laskeminen Tixelillä
6.kerta
E-lomake ja multiresponse-muuttuja, muuttujien yhdistäminen
harjoitustyön viimeistelyä
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op":
13.9. Tutkimuksellisten jalkautumisaiheiden jakaminen
Itsenäistä työskentelyä ryhmittäin tehtävänantojen mukaisesti - lukujärjestyksissä varattu 4 x 4 h toteuttamiselle/ohjaukselle
Esittely/raportointi työelämälle sovitusti
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op":
KOKONAISUUS 2 op = 54 h: lähiopetus 5 x 4 h + 1 x 6 h = 26 h, itsenäinen työskentely 28 h
LÄHIOPETUSKERRAT RYHMITTÄIN:
B:
LÄHIKERTOJEN TEEMAT:
1. SOSIONOMI TUTKIMUKSELLISENA KEHITTÄJÄNÄ, TIEDE JA TUTKIMUSPROSESSI (1 kerta)
2. ILMIÖ, TEORIA JA KÄSITTEET (1 ja 2 kerta)
3. TUTKIMUSOTTEET; TUTKIMUSTEHTÄVÄT JA -KYSYMYKSET (2 ja 3 kerta)
4. TIETEELLISET TUTKIMUSMENETELMÄT JA SISÄLLÖN ANALYYSI (4 ja 5 kerta [4 kerta "Menetelmäpäivä"] + yhteenvetona "tutkimusasetelma" kuntoon)
5. TUTKIMUKSEN ETIIKKA JA LUOTETTAVUUS, RAPORTOINTI JA YHTEENVETO (6 kerta)
Completion alternatives
Opintojakson voi lukea hyväksi tutkimusmenetelmiin liittyvillä ja opintojakson tavoitteet täyttävillä aiemmilla korkeakouluopinnoilla.
Määrällisen osuuden voi suorittaa itsenäisesti kurssilla määriteltävän harjoitustyön avulla.
Practical training and working life cooperation
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op" - osuudessa jalkaudutaan kentälle työelämästä tulleiden aiheiden kautta
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op" - osuudessa mahdollinen yhteistyö oman opinnäytetyön aiheeseen liittyvän työelämätahon kanssa
Further information
TÄMÄ TOTEUTUS KOSKEE 15SO - RYHMÄÄ B!!
TABULASIVUT: 7S-46-2016 tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät määrällinen osuus; 7S-46 Tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät (15so) (TÄRKEÄ kokoava sivu!!!)
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- osaa kuvailla tutkimusprosessia ja -asetelmaa vain joiltakin osin
- osaa nimetä tiedonhankinnan menetelmiä satunnaisesti
- osaa kuvailla aineistoa ilman analyysitapoja
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- osaa nimetä tutkimusprosessin päävaiheet ja tutkimusasetelman osa-alueet
- osaa nimetä ja kuvailla erilaisia tiedonhankinnan menetelmiä laadulliseen ja määrälliseen tutkimukseen liittäen
- osaa kuvailla laadullisen ja määrällinen analyysin etenemisen pääpiirteet
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- osaa selittää tutkimusprosessin
- osaa muodostaa tutkimusasetelman
- osaa selittää teorian merkityksen tutkimuksessa
- osaa suunnitella aineistonkeruun tutkimusasetelman mukaisesti: tehdä haastattelurungon, havainnointirungon ja kyselylomakkeen
- osaa analysoida laadullista ja määrällistä tutkimusaineistoa
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- osaa soveltaa tilastollisia analyysitapoja
- osaa soveltaa kaikkia tutkimusprosessin vaiheita perustellen ja johdonmukaisesti omaan tutkimusaiheeseensa muodostaen eheän kokonaisuuden