Siirry suoraan sisältöön

Viestimällä tuloksiin (5 op)

Toteutuksen tunnus: 8T00BZ83-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2017 - 27.08.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2017 - 31.12.2017
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Restonomi
Opetuskielet
suomi
Paikat
15 - 20
Opettajat
Eija Lähteenmäki
Opintojakso
8T00BZ83

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija osaa
- hyödyntää oman alansa lähteitä monipuolisesti ja kriittisesti osana oman viestintänsä kokonaisuutta

- laatia rakenteellisesti ehjän, havainnollisen, asiatyylisen ja ymmärrettävän tekstin

- vaikuttaa viestintäprosessin kulkuun ja hyödyntää ryhmäviestintää oman alansa viestintätilanteissa

- tunnistaa oman viestintätyylinsä ja kehittämisalueensa viestijänä.

Sisältö (Opintojakso)

MITÄ vakuuttavaan viestintään tarvitaan?

MIKSI on tärkeä tuntea oma viestijäprofiilinsa?

MITEN ryhmäviestintää hyödynnetään erilaisissa tilanteissa?

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä. Tehtäviin liittyvät aikataulutiedot täsmentyvät opintojakson aikana.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen sekä annettujen kirjallisten ja suullisten tehtävien suorittamista asetettujen oppimis-, laatu- ja aikataulutavoitteiden mukaan. Opintojakson arvioitavat tehtävät ovat pienoistutkielma (asteikolla 0 - 5, painoarvo 60 %) ja portfolio (asteikolla 0 - 5, painoarvo 40 %). Muut tehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, ryhmä- ja yksilötehtävät, viestintä- ja vuorovaikutusharjoitukset, esitykset, itse- ja vertaisarviointi

Oppimateriaalit

Opintojaksolla käytetään Tabulaa sähköisenä oppimisympäristönä. Opetusmateriaali, tehtäväohjeet ja -palautukset, suoritusvaatimuset, jakson aikataulu ym. käytännön asiat keskitetään sinne. Opettaja lähettää opintojaksoa koskevat viestit Tabulan kautta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa noin 27 tunnin työpanosta. Lähiopetusta on vähän, joten opiskelijoiden tulee panostaa itsenäiseen opiskeluun (apuna Tabula) ja annettuihin tehtäviin.

Sisällön jaksotus

Kurssin aikataulu, sisällöt ja vaaditut suoritukset esitellään ensimmäisellä lähiopetuskerralla, ja ne ovat tarkistettavissa Tabulasta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-menettely

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei palauta annettuja tehtäviä. Opiskelija ei hallitse asiatyyliä, ei osaa viestiä tilannekohtaisesti eikä kykyne kohdentamaan viestejään vastaanottajan mukaan. Kielessä on runsaasti puutteita sekä rakenne-, mutoto- ja tyylivirheitä. Opiskelija ei kykene arvioimaan omaa viestintäosaamistaan eikä havaitsemaan keskeisimpiä kehittymiskohteitaan.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija löytää lähteitä, vaikkakin niiden käyttö ja referointi on vähäistä. Väitteiden perustelu on vaatimatonta. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Opiskelija hahmottaa oman viestintäosaamisensa vahvuudet ja keskeisimmät kehittämiskohteet.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti sekä kohdentaa viestintä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä. Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti; referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit on helppo ymmärtää, ne ovat sujuvia, ja tekstit melko virheettömiä. Opiskelija tiedostaa selkeästi oman viestijäosaamisensa vahvuudet ja heikkoudet ja kykenee laatimaan realistisen kehittymissuunnitelman, joka tukee hänen ammatillista osaamistaan.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti. Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden. Hän osaa jäsentää ja tiivistää olennaisen tiedon erinomaisesti ja hallitsee tilannekohtaisen kielen ja tyylin. Opiskelija määrittelee tarkasti oman viestintäosaamisensa ulottuvuudet ja kehittää määrätietoisesti viestintätaitojaan oman alansa ammattilaisena.

Siirry alkuun