Siirry suoraan sisältöön

Sosiaali- ja terveyspalvelut Suomessa (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00CT59-3017

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
28.11.2016 - 08.01.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
09.01.2017 - 31.05.2017
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Bioanalyytikko
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 36
Koulutus
Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettajat
Kirsi Mansikkamäki
Pienryhmät
AB (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
AB
Opintojakso
7K00CT59

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- tietää sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalvelujärjestelmän historiaa, rakenteen, toimintaperiaatteet, palvelujen tuottamisen tavat ja keskeisen lainsäädännön pääpiirteet
- tuntee sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisimpien ammattiryhminen toimintakäytännöt ja niitä koskevan viranomaisvalvonnan perusteet
- tuntee sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalvelujen ajankohtaiset haasteet asiakkaiden, palvelujen järjestämisen, tuotannon ja talouden näkökulmista

Sisältö (Opintojakso)

- hyvinvointivaltion ideologia ja sen kehittyminen
- keskeisen lainsäädännön ohjaavat periaatteet
- sosiaali- ja terveysalan ammattien viranomaisvalvonta
- julkisen politiikan keinot ja palvelujärjestelmää ohjaavat julkiset politiikat
- palvelujärjestelmän rakenne ja palvelujen tuottamisen vaihtoehdot (julkinen/yksityinen/kolmas sektori)
- sosiaali- ja terveydenhuollon talouden keskeiset käsitteet ja kysymykset
- palveluintegraation, väestön ikääntymisen, asiakaslähtöisyyden, teknologian, palvelujen digitalisaation, medikalisaation, monikulttuurisuuden ja rahoituksen aiheuttamat haasteet

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

ei ole

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Toteutuksen tenttimuoto lisätään mahd. pian sen selvittyä.
Uusintakokeet tenttiterraariossa.
1. uusintakoe viikolla 14
2. uusintakoe viikolla 18

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen verkko-opetukseen. Tiimitehtävien tekeminen tabulassa.
Opintojaksoon kuuluvien tehtävien suorittaminen. Keskustelu tiimissä tabulassa.
Numeerisesti arvioitava tentti; 50% arvosanasta. Tiimin syklien (6kpl) tuotosten ja keskusteluiden numeerinen arviointi, joista muodostetaan keskiarvo joka on 50% toteutuksen kokonaisarvosanasta. .

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Verkkoluennot. Tiimityöskentely verkossa. Keskustelut verkossa. Itsenäinen opiskelu. Ennakkoon luettava materiaali. Tentti.

Oppimateriaalit

Esim.
Sosiaalihuollon tila ja tulevaisuus. 2014. Riitta Haverinen, Marjo Kuronen ja Tarja Pösö (toim.) Vastapaino.
Terveydenhuollon muutokset. 2015 Mikko Niemelä, Lauri Kokkinen, Jutta Pulkki, Arttu Saarinen, Liina-Kaisa Tynkkynen (toim.)
Artikkelit

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3op = 81 tuntia

Sisällön jaksotus

6 viikkosykliä
1. 16.1.2017- 22.1.2017
2. 23.1.2017-29.1.2017
3. 30.1.2017-5.2.2017
4. 6.2.2017- 12.2.2017
5. 13.2.2017-19.2.2017
6. 20.2-26.2.2017

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Kansainvälisyys

-

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ei osallistu verkkokeskusteluun eikä ryhmätehtävien tekemiseen. Tuotoksissa ei ole käytetty oheismateriaalia.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän käsitteitä. Soveltaminen heikohkoa. Lähteitä on käytetty minimi määrän.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija jäsentää, arvioi ja soveltaa opintojaksoon liittyviä käsitteitä ja ilmiöitä sujuvasti. Lähteiden käyttö sujuvaa ja monipuolista.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijan osaaminen on laaja-alaista ja edellä esitettyihin arviointikriteerien lisäksi hän osoittaa kehittävää otetta opintojakson ilmiöihin liittyen.
Aktiivinen ote verkkokeskusteluihin. Osaa pohtia ilmiöitä monipuolisesti. Toimii ryhmän oppimista tukevasti. Oheismateriaalia on käytetty laajasti ja analyyttisesti.

Siirry alkuun