Siirry suoraan sisältöön

Tekniikan kirjallinen ja suullinen viestintä sekä mittaamisen raportointi (4 op)

Toteutuksen tunnus: 5K00BH25-3016

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2016 - 11.01.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2017 - 18.04.2017
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Konetekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Konetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Sini Knuutila
Jarmo Lilja
Riikka-Liisa Vaara
Marja Mäkinen
Vastuuhenkilö
Markus Aho
Opintojakso
5K00BH25

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija osaa:
• osaa arvioida omaa kirjallista viestintäosaamistaan
• osaa hyödyntää saamaansa palautetta
• ymmärtää viestintätaitojen merkityksen
• ymmärtää, millaista on tarkoituksenmukainen viestintä
• antaa ja vastaanottaa palautetta työyhteisön viestintätilanteissa
• viestiä asiantuntijana jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
• ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alansa vaatimukset
• työstää kohdeyleisölle kirjallisia esityksiä mittaustehtävistä, joita osaa tarvittaessa havainnollistaa visuaalisesti
• käyttää puhe- ja kirjoitusviestinnässään tekniikan standardien ja kielenkäyttösuositusten mukaista kieltä
• raportoida insinöörimäisesti teknisiä mittauksia ja testauksia.
• suorittaa ohjattuna mittaustehtävän
• laatia ohjattuna tehtävän mukaisen mittauspöytäkirjan
• soveltaa eri menetelmiä mittaustulosten käsittelyyn
• laatia mittaustuloksiaan ja tulosten käsittelyä tukevan graafisen esityksen
• laskea mittaustehtävän mukaiset virhearviot
• laatia ohjattuna normien mukaisen raportin

Sisältö (Opintojakso)

• Mittauksia tekniikan alalta, tuloksen laskentamenetelmiä mukaanlukien lineaarinen regressio ja mittausepävarmuuden arviointi,raporttien laatiminen suoritetuista mittaustehtävistä, puheviestinnän perusteet • ryhmätyötaidot • oikeakielisyys • asiakirjaviestintä (esim. työhakemukset, tiedotteet).

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Opintojakso on tarkoitettu suomea äidinkielenään puhuville opiskelijoille.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksoon liittyy fysikaalisia mittauksia, niihin liittyviä matemaattisia menetelmiä ja raportointia.
Arviointi suoritetaan mittausten ja niistä tehtävien raporttien perusteella.
Arviointiin käytetään jaettavaa arviointilomaketta.
Lähiopetustunneilla on läsnäolovelvollisuus.
Mittaukset ja raportointi tehdään työpareittain.
Mittaus 1: mittaukset on suoritettava ja raportointi tulosten käsittelyineen on suoritettava hyväksytysti
Mittaus 2: arvioidaan asteikolla 0-5
Mittaus 3: arvioidaan asteikolla 0-5 (Raporttiin 3 liitetään kunkin opiskelijan arviointilomakkeen itsearviointi)
Opintojaksoon sisältyy myös puheviestinnän osuus.
Opintojakson arvosana pohjautuu raporttien 2 ja 3 keskiarvoon sekä viestinnän osuudesta annettavaan arvosanaan.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus
Laboratoriotyöskentely
Kirjallinen raportointi
Puhe-esitykset

Oppimateriaalit

Arminen, Mäkelä, Mäkinen, Puhakka, Vierinen; Fysiikan laboratoriotyöt, Tammertekniikka
Lisäohjeita ja tarkempi aikataulu julkaistaan Tabulassa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetusta n. 45 h
Itsenäistä työskentelyä n. 35 h
Yht. 80 h

Sisällön jaksotus

Aikataulu julkaistaan Tabulassa.

Lisätiedot

Opintojakso on tarkoitettu suomea äidinkielenään puhuville opiskelijoille. Läsnäolovelvoite laboratoriotöissä 100 %, muutoin 80 %.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Raportointiosuus: Mittauksia tai hyväksyttyjä raportteja puuttuu.
Suullisen viestinnän osuus: Opiskelija ei ole pitänyt 10 - 15 minuutin suullista esitystä ryhmälle eikä antanut vertaispalautetta muille.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Raportointiosuus: Mittaukset on suoritettu ja raportit palautettu. Menetelmät ja tulokset on esitetty, mutta tekstin tuottaminen on haparoivaa.
Rakenteessa ja analyysissä voi olla on puutteita ja tulokset voivat olla osittain virheellisiä.
Tarkemmin tabulan dokumentissa Raportin arviointi.
Suullisen viestinnän osuus: Opiskelija on pitänyt suullisen esityksen, antanut vertaispalautetta muille ja kirjoittanut itsearvioinnin omasta esityksestään. Puhe-esitys on kuitenkin ollut pituudeltaan liian lyhyt (alle 10 min.) ja esityksen rakenteessa tai esitystavassa on isoja puutteita.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Raportointiosuus: Mittaukset on suoritettu ja raportit tehty TAMK:n raportointiohjeen mukaisella tavalla.
Tulokset ja analyysit ovat oikeita, mutta teksti ja tulosten kommentointi suppeaa. Opiskelija osaa käyttää kuvallisia elementtejä ja lähteitä tekstinsä tukena.
Tarkemmin tabulan dokumentissa Raportin arviointi.
Suullisen viestinnän osuus: Opiskelija on pitänyt suullisen esityksen, antanut vertaispalautetta muille ja kirjoittanut itsearvioinnin esityksestään. Opiskelija osaa pitää kohtalaisen sujuvan suullisen esityksen: esitystä on valmisteltu, aihe on rajattu ja esityksen rakenne ja jäsentelytapa ovat kohtalaisen selkeitä. Pieniä puutteita edellä mainituissa sallitaan. Opiskelija käyttää ääntään puhe-esitykseen sopivalla tavalla (mm. artikuloi selkeästi ja puhuu riittävän kuuluvasti). Myös opiskelijan sanaton viestintä on melko sujuvaa ja luontevaa. Opiskelija on valinnut esitykseensä sopivia havainnointimenetelmiä.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Raportointiosuus: Mittaukset on suoritettu ja raportit palautettu. Työskentely on aktiivista ja paneutunutta ja tekijä osoittaa sekä hyvää itsenäisen työskentelyn että yhteistyön taitoa. Raporteissa tulokset ja analyysit ovat oikeita. Teksti on sujuvaa, esitys läpinäkyvää ja käsittely monipuolista. Tekijä osoittaa ymmärtävänsä menetelemien rajoitukset, yhteydet ammattialaan ja osaa visioida kehitysmahdollisuuksia.
Tarkemmin tabulan dokumentissa Raportin arviointi.
Suullisen viestinnän osuus: Opiskelija on pitänyt suullisen esityksen, antanut vertaispalautetta muille ja kirjoittanut itsearvioinnin esityksestään. Opiskelija osaa pitää sujuvan suullisen esityksen: esitystä on valmisteltu huolellisesti, aihe on rajattu riittävän tarkasti, esityksen rakenne ja jäsentelytapa ovat selkeitä. Opiskelija käyttää ääntään puhe-esitykseen sopivalla tavalla (mm. artikuloi selkeästi ja puhuu riittävän kuuluvasti). Myös opiskelijan sanaton viestintä on sujuvaa ja luontevaa. Opiskelija on valinnut esitykseensä sopivia havainnointimenetelmiä ja hyödyntää niitä sujuvasti.

Siirry alkuun