Siirry suoraan sisältöön

Hoitotiede eilen ja tänään 3 op (3op)

Toteutuksen tunnus: 7K00CT89-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2016 - 11.04.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
18.04.2017 - 31.05.2017
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 26
Koulutus
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Sirpa Salin
Vastuuhenkilö
Sirpa Salin
Opintojakso
7K00CT89

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija:
- tietää mitä on tiede ja mitä on hoitotiede
- tiedostaa muiden tieteiden merkityksen hoitotieteessä ja hoitotyössä
- tuntee hoitotieteen historialliset lähtökohdat nykytilan taustana
- ymmärtää hoitotieteen merkityksen hoitotyössä ja sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
- osaa perusteet tieteellisestä argumentoinnista ja näyttöön perustuvasta ajattelusta

Sisältö (Opintojakso)

- tiede, hoitotiede ja suhde muihin tieteisiin
- hoitotieteen historiallinen kehitys
- viimeaikaiset hoitotieteelliset tutkimukset tieteen ja hoitotyön käytännön kehittämisen perustana
- hoitotieteen tuottaman tiedon hyödyntäminen sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
- tieteellisen argumentoinnin perusteet ja näyttöön perustuvan ajattelun lähtökohdat

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

ei ole

Aika ja paikka

Kurssi toteutuu:
24.4. ja 26.4. sekä 10.5.,15.5., 18.5. ja 22.5.
Paikka: Tampereen ammattikorkeakoulu

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojakso suoritetaan esseetyönä ja sen esityksenä sekä verkkokeskusteluina. Läsnäolo on 80 % pakollinen. Mahdollisesta poissaolon korvaavasta tehtävästä sovitaan yhdessä kurssin vetäjän kanssa.
Jos et pääse luennoille ja seminaareihin, voit suorittaa kurssin myös kirjatenttinä tenttiterraariossa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi asteikolla 0-5.:
- essee
- esitys
- verkkoaktiivisuus

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetusmenetelminä ovat keskusteluluennot sekä paritöinä tehtävä kirjallinen essee, josta jokainen työpari pitää seminaariesityksen. Ohjeet esseen tekemiseen ja esittämiseen annetaan aloitusluennolla 24.4. 2017. Läsnäolo on pakollinen.
Kurssilla keskustellaan ja vertaisarvioidaan myös Tabula - alustaa hyödyntämällä toisten kurssilaisten tuotoksia.
Kurssilla harjaannutaan esitysten pitämiseen myös esim.PowToon, ym. uusien oppimisalustojen kokeilemiseen.

Oppimateriaalit

Ajankohtaiset hoitotieteellliset artikkelit.
Ohjeislukemisena: Eriksson K. Ym. 2016. Hoitotiede.SanomaPro. ISBN: 978-952-63-0143-3.
Kyngäs, H ja Lauri S.2004. Hoitotieteen teorian kehittäminen,

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 3 op eli 81 h, josta läsnäoloa on 24 h. ja itsenäistä opiskelua 57 h.

Sisällön jaksotus

Aloitusluennot:
- Hoitotieteen historiallinen kehitys
- titeenfilosofiset lähtökohdat
- hoitotiede tieteenä
- perhehoitotide

Esseet ja verkkokeskustelut:
- tieteellinen tieto ja sen tuottaminen ja soveltaminen hoitotyöhön

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kirjatentti:
Eriksson K. Ym. 2016. Hoitotiede.SanomaPro. ISBN: 978-952-63-0143-3.
Kyngäs, H ja Lauri S.2004. Hoitotieteen teorian kehittäminen,
Tentti tehdään tenttiterraariossa 90 min. aikana.

Lisätietoja opiskelijoille

Esseen arviointikriteerit käydään orientaatiotunnilla läpi.Arvosana myodostuu seuravista esseen osista:
1) Aiheen rajaus
2) Lähteiden käyttö
3) Johtopäätökset
4) Esitystapa
5) Vertaisarviointi

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat puutteelliset
- esseen kriteerit

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- opiskelijan tiedot hoitotieteen perusteista ovat irralliset ja toteavalla tasolla
- esseen kriteerit

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat jäsentyneitä
- esseen kriteerit

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein
- esseen kriteerit

Siirry alkuun