Siirry suoraan sisältöön

Pedagogiset lähestymistavat (4op)

Toteutuksen tunnus: 1L00BQ56-3067

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.07.2017 - 12.01.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
08.01.2018 - 03.05.2018
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajankoulutus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Ammatillinen opettajankoulutus
Opettajat
Sirpa Levo-Aaltonen
Seppo Janhonen
Opintojakso
1L00BQ56

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opettajaopiskelija

- antaa esimerkkejä erilaisten pedagogisten ratkaisujen sekä opetuksen, ohjaamisen ja arvioinnin menetelmien käytöstä ja toimivuudesta
- nimeää ja kuvailee erilaisia opetus- ja oppimisjärjestelyjä sekä arvioi ja vertailee niiden tarkoituksenmukaisuutta
- kuvaa keskeisiä oppimiseen ja ohjaamiseen liittyviä teoreettisia lähestymistapoja ja käyttää niiden peruskäsitteitä
- arvioi ja perustelee, minkälaisille pedagogisille ratkaisuille oma toiminta perustuu.

Sisältö (Opintojakso)

Ydinkysymyksiä

- Mitä ovat keskeiset pedagogiset ratkaisut omalla koulutusalalla ja miten niitä tulisi kehittää?
- Miten pedagoginen ratkaisu ja opiskelijoiden monenlaisuus vaikuttaa tavoitteiden asetteluun, menetelmien ja sisältöjen valintaan ja arviointiin?
- Miten oma opetusalue liittyy opetussuunnitelman kokonaisuuteen?
- Minkälaisia mahdollisuuksia tieto- ja viestintäteknologia ja sosiaalinen media tarjoavat opettajan työhön?

Aika ja paikka

Opinto-oppaassa sekä Tabula-ympäristössä on ajoitustiedot. Paikkatiedot ovat Tabula-ympäristössä, mistä myös mahdolliset muutokset tiedotetaan.
Opintojakso alkaa tammikuussa 2018 ja päättyy huhtikuussa 2018 (rästipäivä toukokuussa 2018).

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opettajaopiskelija osallistuu aktiivisesti kurssiryhmän kontaktitapaamisiin kuten myös oman pienryhmän tapaamisiin sekä antaa oman panoksensa erilaisiin tuotoksiin sovituissa aikatauluissa. Opettajaopiskelija tekee aktiivisesti ja ajallaan myös omat yksilölliset oppimistehtävät.
Opettajaopiskelija tutustuu itse aktiivisesti TAOKin opetussuunnitelmaan, Tabulaan ja TAMKin järjestelmiin sekä ottaa kokonaisvastuun omista opinnoistaan. Opettajaopiskelija suunnittelee opintonsa.
Arviointi perustuu asiantuntijan arviointiin (opintojakson opettaja). Lisäksi opintojaksolla on myös itse- ja vertaisarviointia.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opintojaksolla käytetään itsenäistä, pienryhmissä ja koko kurssiryhmässä tapahtuvaa työskentelyä kontaktitapaamisissa - yhteistoiminnallinen oppiminen on merkityksellistä. Kontaktitapaamisissa sovelletaan vaihtelevia, aktivoivia ja yhteistä oppimista tukevia ratkaisuja (esim. opetuskeskustelut, ohjatut verkko-opiskelut, itsenäinen verkko-opiskelut, ongelmalähtöinen opiskelu, projektityöskentely). Kurssiryhmän toiminta ja tilanne pyritään huomioimaan erilaisissa tapaamisissa.
Opetuksessa käytetään Tabula-oppimisympäristöä sekä tilanteista riippuen myös sosiaalisen median välineitä.

Oppimateriaalit

TAOKin opinto-oppaassa mainittu suositeltava kirjallisuus.
Tabulassa ja tapaamisissa opintojakson opettajan ilmoittama muu kirjallisuus ja oppimateriaali (myös someympäristön materiaalit).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

4 op ~ 108 tuntia opiskelua, mikä sisältää sekä kontaktitapaamisia sekä itsenäistä työskentelyä ja ryhmätyöskentelyä.
Yksilöiden oppimiseen ja pienryhmien keskinäiseen oppimiseen liittyen opiskelijat tuottavat erilaisia raportteja/työselostuksia, analyyseja, esityksiä ym. aktiivisesti tuotettuja toteutuksia.

Sisällön jaksotus

Kurssiryhmän Tabula-oppimisympäristössä on jaksotus esitetty kontaktitapaamisten ohjelmien yhteydessä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso voidaan hyväksilukea aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisella ja tunnustamisella tai TAOKin opinto-oppaassa mainituilla opinnoilla.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämänäkökulma jokaisella opiskelijalla omista kokemuksista mukana. Kaikkien opiskelijoiden kokemus ja osaaminen tulee näkyväksi yhteisöllisessä oppimisessa.
Tehtäviä opiskelija pyrkii liittämään mahdollisuuksien mukaan omaan oppilaitokseensa tai omaan organisaatioonsa.
Sovitaan pienryhmien kanssa, että pienryhmät järjestävät tutustumiskäyntejä kontaktipäivien yhteyteen koko kurssiryhmälle.
Lisäksi voi olla mahdollista, että yhteistyötä tehdään jonkun TAMKin hankkeen kanssa.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintokokonaisuuden 2 (OK2) opintojaksot suoritetaan pääosin yhtenäisenä kokonaisuutena (tutustu OK2:sen opintokokonaisuuteen TAOKin opetussuunnitelmassa). Opintojaksojen välille ei käytännön toteutuksessa voida tehdä kaikin osin selvää eroa, vaan eri opintojaksot limittyvät toisiinsa kontaktitapaamisissa sekä työskentelyssä - asiat selviävät opintojen alussa sekä myös eri Tabula-pohjista.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Aktiivinen osallistuminen ja sovittujen vastuiden hoitaminen.
Osaamisen arvioinnissa käytetään Seminaari 2:n yhteydessä olevaa OK2:n opintokokonaisuuden arviointitaulukkoa, mikä löytyy TAOKin opetussuunnitelmasta (Seminaari 2:n kohdalta). Arviointitaulukkoa tarkastellaan erityisesti painottuen opiskelijan osaamista suhteessa opintojaksoon.
Suoritukset arvioidaan asteikolla: hyväksytty - täydennettävä - uusittava.
Hyväksytty suoritus edellyttää osaamistasoa: kuvaileva osaaminen.

Siirry alkuun