Infektioiden ehkäisy hoitotyössä (2op)
Toteutuksen tunnus: 7K00CT69-3016
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2016 - 27.02.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 06.03.2017 - 04.06.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- tietää terveydenhuollon kannalta keskeiset mikrobit
- osaa toimia aseptisen toiminnan periaatteiden mukaisesti
Sisältö (Opintojakso)
- aseptinen työskentely
- keskeiset mikrobiryhmät
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
ei ole
Aika ja paikka
kevät 2017
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Aseptiikan ja mikrobiolgian koe tenttiterraariossa ajanjaksolla vko 16-17
Uusinnat:
1. uusinta on vko 19
2. uusinta on: vko 21
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osa 1 Aseptiikka 1 op. painokerroin 1. Tentistä pitää saada 70% oikein.
Osa 2 Mikrobiologia 1 op. Painokerroin 1. Tentistä pitää saada 70% oikein.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luento, itsenäinen työskentely.
Oppimateriaalit
Aseptiikka:
Luennot ja opettajan osoittama muu materiaali
Aseptiikan koekirjallisuus:
Duodecim oppiportti -> oppikirjat:
– Infektiosairaudet: Infektiosairauksien epidemiologia ja tartunnan torjunta (tartunnantorjunta, infektioiden merkitys Suomessa, puhdistaminen, desinfektio ja sterilointi, eristäminen ja varotoimet), Infektiosairauksien kliiniset oireyhtymät ja erityiskysymykset ->Mikä on infektiotauti? -> Johdanto
– Potilasturvallisuuden perusteet; ->Vaaratapahtumat terveydenhuollossa, ->Infektioriskit terveydenhuollossa
Duodecim oppiportti
– verkkokurssi Infektioiden torjunta
http://www.tays.fi/fi-FI/Ohjeet/Sairaalahygieniaohjeisto PSHP:n hygieniaohjeet
.
THL:n Ohje moniresistenttien mikrobien tartunnan torjunnasta, kappaleet 1,2,3,4,7,10.1, 11 http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-260-7
Viimeksi muutettu: maanantai, 22 elokuu 2016, 08:16
MIKROBIOLOGIA: Hellsten, S. (toim.) Kliininen mikrobiologia terveydenhuollossa. Suomen kuntaliitto. Luvut 1 – 9. Lisäksi kaikki luennoilla käsitelty materiaali.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
aseptiikka lähiopetus 6 h, itsenäistä työskentelyä 21h.
Mikrobiolgia lähiopetus 6 h, itsenäistä työskentelyä 21h.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Lisätietoja opiskelijoille
Tavoitteet:
Opiskelija
- tietää terveydenhuollon kannalta keskeiset mikrobit ja tarttuvat taudit
- osaa toimia aseptisen toiminnan periaatteiden mukaisesti
Sisältö:
-keskeiset mikrobit
-keskeisimpien mikrobien tartuntatiet ja –tavat
-aseptiikan peruskäsitteet
-aseptinen työskentely:
-henkilöhygienia
-käsihygienia
-suojaimet
-tavanomaiset varotoimet
-eristystoimet
-hoitoon liittyvät infektiot ja niiden ennaltaehkäisy
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tyydyttävän kriteerit eivät täyty.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
T= Opiskelija tietää keskeiset infektioiden ehkäisyn perusteet. Opiskelija tunnistaa terveyden kannalta keskeiset mikrobiryhmät ja tietää niiden leviämisen perusteet. Opiskelija osaa työskennellä aseptisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
H= Opiskelijalla on jäsentynyt kuva infektioiden ehkäisyn perusteista. Opiskelija osaa terveyden kannalta keskeiset mikrobiryhmät ja ymmärtää niiden leviämisen merkityksen terveyden ylläpitämisessä ja sairastumisessa. Opiskelija osaa soveltaa aseptisen työskentelyn periaatteita erilaisissa toimintaympäristöissä sekä perustella toimintaansa.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
K= Opiskelija ymmärtää infektioiden ehkäisyn perusteet laaja-alaisesti terveydenhuollon kontekstissa. Opiskelija osaa terveyden kannalta keskeiset mikrobiryhmät ja ymmärtää niiden lisääntymisen ja leviämisen merkityksen terveyden ylläpitämisessä ja sairastumisessa. Opiskelija osaa soveltaa aseptisen työskentelyn periaatteita erilaisissa toimintaympäristöissä sekä perustella ja arvioida toimintaansa näyttöön perustuvalla hoitotyöllä.