Projektityö/Project Work (5 op)
Toteutuksen tunnus: 5N00CQ10-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 12.06.2017 - 03.09.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.09.2017 - 08.12.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Laboratoriotekniikka
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 0 - 300
- Koulutus
- Biotuote- ja prosessitekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
- Metsätalouden tutkinto-ohjelma
- Konetekniikan tutkinto-ohjelma
- Degree Programme in Energy and Environmental Engineering
- Laboratoriotekniikan tutkinto-ohjelma
- Tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
- Opettajat
- Mika Nieminen
- Miia Seilonen
- Juuso Huhtiniemi
- Mika Ijas
- Anne Ojala
- Lasse Hillman
- Aino-Riitta Joutsen
- Harri Laaksonen
- Manne Viljamaa
- Anne Leppänen
- Hilda Szabo
- Matti Kivimäki
- Esa Väliaho
- Piia Kanto
- Ari Vanamo
- Urpo Rossi
- Jukka Tohu
- Mervi Tapola-Salminen
- Erkki Kiviniemi
- Perttu Arminen
- Eveliina Asikainen
- Jari Mikkolainen
- Esko Kurki
- Heikki Yli-Rämi
- Maarit Korhonen
- Jarmo Lilja
- Outi Heiniö
- Vastuuhenkilö
- Eveliina Asikainen
- Opintojakso
- 5N00CQ10
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija:
- Oppii toimimaan monialaisessa projektityöympäristössä ja projekteissa erilaisissa suunnittelu- mittaus- ja kehitystehtävissä.
- Hallitsee kehitysprojektin eri vaiheet sekä suunnittelun, ohjauksen ja valvonnan perusteet.
- Osaa raportoida projektin etenemistä sen eri vaiheissa.
- Osaa vastaanottaa ja antaa kehitysehdotuksia sekä palautetta projektinhoidon tehtävissä.
- Osaa arvioida projektin onnistumista
Sisältö (Opintojakso)
- Monialaisen projektin suunnittelu, ohjaus, toteuttaminen ja valvonta.
- Projektin ohjaus- ja suunnitteluntyövälineet.
- Toimiminen projektiryhmän jäsenenä ja projektipäällikkönä.
- Projektin raportointi sen eri vaiheissa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija soveltaa projektitoiminnan pääperiaatteita, peruskäsitteitä ja työkaluja. Opiskelija on vain hieman motivoitunut, ottaa vastuun omasta suorituksestaan ja antaa sekä vastaanottaa palautetta. Opiskelija ymmärtää aiheen ja osaa tiedon soveltamisen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija soveltaa hyvin projektitoiminnan tärkeimpiä periaatteita, peruskäsitteitä ja työkaluja ja osaa perustella oppimaansa. Opiskelija on selkeästi motivoitunut, ottaa vastuun omasta suorituksestaan ja pystyy rakentavasti antamaan ja vastaanottamaan palautetta. Hänellä on hyvä käsitys aiheesta ja kykenee soveltamaan tietoa hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija ymmärtää laajasti projektitoiminnan pääperiaatteet, käsitteet ja välineet. Opiskelija ei osaa vain perustella ja soveltaa oppimistaan, vaan myös kriittisesti arvioida omia ratkaisujaan. Opiskelija on erittäin motivoitunut, sitoutunut ottamaan vastuun omasta suorituksestaan ja osaa systemaattisesti käyttää palautetta ammatillisen kasvun välineenä. Hänellä on syvällinen ymmärrys aiheesta ja kyky soveltaa tietoa erinomaisesti. Opiskelija osaa tukea ja ohjata muita opiskelijoita (asiantuntijoita).
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi kohdentuu projektityöskentelyyn ja työskentelyn dokumentointiin. Menetelminä käytetään jatkuvaa havainnointia projektityön tekemisen aikana, ryhmän yhteistä ja henkilökohtaista itsearviointia, arviointikeskustelua projektin lopussa sekä tilaajan antamaa palautetta. Myös projektisuunnitelmaa ja -raporttia käytetään arvioinnin välineinä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Alustukset, projektityöskentely, ohjaustapaamiset, projektin esittely
Oppimateriaalit
Materiaalit julkaistaan sähköisessä muodossa. Projektityöskentelyn tukena suositellaan käyttämään esim. Pelin, R. 2009 (tai uudempi) Projektihallinnan käsikirja tai Horine, G.2005 Absolute Beginner's Guide to Project Management
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Alustukset projektitoiminnasta ja projektiryhmien muodostaminen 6 h, projektin esittely 3 h, työskentely projektissa ja sen raportointi 126 h.
Sisällön jaksotus
Pakolliset läsnäolot: opintojakson aloitus 1.9. klo 8.15-11; projektiryhmien muodostus 8.9. klo 8.15-11 ja projektien esittely XX.12. klo 8-11. Ryhmien työskentelyyn on varattu perjantaiaamupäivät ja tarpeen mukaan muulloinkin.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso toteutuu kokonaan työelämäyhteistyössä.
Kansainvälisyys
Vaihto-opiskelijat voivat osallistua opintojaksolle. Joissain projekteissa on kansainvälisiä elementtejä tai ne toteutetaan englanniksi.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso perustuu työelämässä toteutettaviin moniammatillisiin projekteihin ja niiden tekemisen tukemiseen valmennuksellisilla menetelmillä. Työskentelyyn on varattu lukujärjestyksessä yhteistä aikaa.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Projekti voidaan hylätä seuraavista syistä
- ohjaaja on hoitanut kaiken yhteydenpidon asiakkaaseen
- ryhmä ei ole kokoontunut lainkaan dokumentoidusti
- ryhmä ei ole tehnyt projektisuunnitelmaa ja/tai projektiraporttia
- ryhmä ei ole arvioinut onnistumistaan
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ryhmällä ei ole toiminnalleen selkeitä pelisääntöjä, projekti etenee jossain määrin ohjaaja- tai asiakasvetoisesti.
Projektipäällikkö toimii tilannekohtaisesti, ajankäytön ja työnjaon suunnittelu ja seuranta on puutteellista.
Projektiryhmän jäsenet keskittyvät omiin osakoko-naisuuksiinsa, yhteistyö jäsenten kesken ja asiakkaan kanssa sekä ryhmän jäsenten vahvuuksien hyödyntäminen on puutteellista. Työkuorma jakautuu epätasaisesti projektiryhmän jäsenten välillä.
Tuotos jää vajavaiseksi tai ryhmän käsitys työnsä laadusta ei vastaa asiakkaan näkemystä.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ryhmä sopii johdetusti ryhmässä noudatettavat säännöt ja pääsääntöisesti noudattaa niitä toiminnassaan. Projektipäällikkö vie projektia eteenpäin ja huolehtii, että jokainen voi osallistua projektin tekemiseen.
Ryhmän jäsenet toimivat sovittujen sääntöjen ja projektipäällikön ohjeiden mukaisesti kuunnellen toisten näkemyksiä ja tehden yhteistyötä asiakkaan kanssa. Kuitenkin vastuunotto projektista vaihtelee sen eri vaiheissa.
Projektin tuotos vastaa pääsääntöisesti tehtävänasettelua. Ryhmän ja asiakkaan näkemykset työn laadusta ovat suhteellisen yhteneväiset.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ryhmä sopii oma-aloitteisesti ja yhteisesti ryhmässä noudatettavat säännöt ja pitää huolta niiden noudattamisesta toiminnassaan.
Projektipäällikkö ottaa vastuun tehtävästään ja vie ja projektia luontevasti eteenpäin ryhmän toiminta ja ryhmäläisten vahvuudet huomioiden. Huolehtii, että jokainen ryhmän jäsen osallistuu projektityöskentelyyn. Jakaa käytettävissä olevan ajan suunnitelmallisesti. Löytää luovia ratkaisuja ryhmän toiminnan edistämiseksi.
Jokainen ryhmän jäsen edistää projektin tavoitteiden saavuttamista omalla toiminnallaan yhteistyössä ryhmän muiden jäsenten kanssa ja kantaa vastuuta projektin etenemisestä koko projektin ajan. Ryhmän jäsenet toimivat projektissa muita kuunnellen ja ottaen huomioon ryhmän kaikki jäsenet, heidän näkemyksensä ja osaamisensa. Ryhmän jäsenet tekevät luontevaa yhteistyötä asiakkaan kanssa ja muokkaavat suunnitelmia saamansa palautteen mukaan.
Projekti etenee aikataulussa tai muutokset ovat asiakkaan kanssa yhdessä sovittuja. Projektiryhmä osaa realistisesti arvioida tuotoksen laatua suhteessa projektin tavoitteisiin ja reflektoida projektin etenemistä.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ryhmällä ei ole toiminnalleen selkeitä pelisääntöjä, projekti etenee jossain määrin ohjaaja- tai asiakasvetoisesti.
Projektipäällikkö toimii tilannekohtaisesti, ajankäytön ja työnjaon suunnittelu ja seuranta on puutteellista.
Projektiryhmän jäsenet keskittyvät omiin osakoko-naisuuksiinsa, yhteistyö jäsenten kesken ja asiakkaan kanssa sekä ryhmän jäsenten vahvuuksien hyödyntäminen on puutteellista. Työkuorma jakautuu epätasaisesti projektiryhmän jäsenten välillä.
Tuotos jää vajavaiseksi tai ryhmän käsitys työnsä laadusta ei vastaa asiakkaan näkemystä.