Hoitotyön johtaminen (4 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00BK27-3019
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 05.06.2017 - 17.08.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2017 - 31.12.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa hahmottaa henkilöstön ja toiminnan johtamisen kokonaisuuden
- tunnistaa keskeiset työyhteisötaidot ja osaa toimia niiden mukaisesti
- osaa toimia hankkeissa yhteistyössä oman ja muiden ammattiryhmien kanssa
Sisältö (Opintojakso)
- strateginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- laatu, turvallisuus ja vaikuttavuus
- työyhteisökulttuuri
- projekti/ hanketoiminta
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Johtaminen:kts tabula-kurssi, tenttiterraarion tenttiaika + uusinnat sovitaan yhdessä kurssin orientaatiotunnilla.
Hanketyöskentely: Ohjeistukset hanketta ohjaavan opettajan johdolla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Täydentyy syksyn aikana.
Johtaminen: Kurssia toteutetaan verkko-opintoina.kts. tabula-kurssi.
Hanketyöskentely: Ohjeistukset hanketta ohjaavan opettajan johdolla.
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Johtaminen 2 op: Kurssi toteutetaan verkkokurssina. Kurssi sisältää itsenäisiä tehtäviä sekä tentin tenttiterraariossa. Kurssin hyväksytty suoritus edellyttää tehtävien tekemistä, kurssiin liittyvien arviointien suorittamista sekä hyväksytyn tenttisuorituksen, suoritukset oltava tehtynä annetussa aikataulussa. Kurssilla hyödynnetään syksyn aikana tapahtuvaa harjoittelua. Harjoittelu siis on edellytys ko. kurssille osallistumiseen.Kurssilla on oma Tabula-sivusto, johon liitetään opiskelijoiksi kaikki kurssille ilmoittautuneet ja orientaatiotunnilla olleet.
Tenttiin osallistumisen edellytyksenä on kurssin tehtävien tekeminen annetussa aikataulussa.
Hanketyöskentely: Ohjeistukset hanketta ohjaavan opettajan johdolla.
Oppimateriaalit
Johtaminen:
Laaksonen,H.,Niskanen,J. & Ollila S. 2017. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa.Helsinki:Edita. Löytyy myös e-kirjana TAMKin kirjastossa.
Muu opettajan osoittama materiaali, kts. Tabula
Hanketyöskentely: Ohjeistukset hanketta ohjaavan opettajan johdolla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Johtaminen 2op=54h. Kurssi suoritetaan verkko-opintoina. kts. tabula-kurssi
Hanketyöskentely: Ohjeistukset hanketta ohjaavan opettajan johdolla.
Lisätietoja opiskelijoille
Johtaminen 2op. Kurssin ilmoittautuminen päättyy 9.8. Info/orientaatiotunnilla olta ilmoittautuminen kunnossa, ei-ilmoittautuneita ei oteta kurssille. Myöhästyneitä ilmoittautumisia ei vastaanoteta.
Hanketyöskentely 2op
Johtaminen-osiota ei voi suorittaa osissa.
Hanketyöskentely: Ohjeistukset hanketta ohjaavan opettajan johdolla.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Johtaminen: Opiskelija ei hallitse peruskäsitteitä eikä -tietoja hoitotyön johtamisesta. Ei osallistu seminaaritehtävän tekemiseen tai esittämiseen.
Hanketyöskentely: tarkentuu myöhemmin.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Johtaminen: Opiskelija hallitsee alueen peruskäsitteet ja -tiedot ja antaa oman panoksensa ryhmässä tehtävään tuotokseen.
Hanketyöskentely: Tabula-kurssi
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Johtaminen: Opiskelija osaa analysoida ja esittää perusteluja ja kriittisiä näkemyksiä aihealueesta ja osaa soveltaa teoriaa käytäntöön. Opiskelija toimii ryhmässä tuoden esiin omia näkemyksiä ja kokemuksia asiasta ja antaa kannustavaa palautetta.
Hanketyöskentely: Tabula-kurssi
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Johtaminen: Opiskelija osoittaa kykyä esittää perusteluja, kriittisiä näkemyksiä ja osaa problematisoida hoitotyön johtamisen käytäntöjä sekä kykenee soveltamaan teoriatietoa perustellusti ja osoittaa oivalluskykyä. Opiskelija tunnistaa omat kehittymistarpeensa ja osaa arvioida rakentavasti myös muiden kehittymistä ja tuotoksia ko. alueella.
Hanketyöskentely: Tabula-kurssi