Hoitotyön toiminnot arjessa (4op)
Toteutuksen tunnus: 7K00CT66-3016
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 23.09.2017 - 22.10.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 23.10.2017 - 31.12.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 30 - 33
- Koulutus
- Ensihoitajan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Mervi Juntunen
- Pasi Vehniäinen
- Hanna Viitala
- Lasse Tervajärvi
- Vastuuhenkilö
- Sari Himanen
- Pienryhmät
- r1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- r2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- r3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- r1
- r2
- r3
- Opintojakso
- 7K00CT66
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- Osaa perustiedot potilaan lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikkumiseen, kanssakäymiseen ja seksuaalisuuteen liittyvistä tarpeista ja tietää niihin liittyviä hoitotyön auttamismenetelmiä ja osaa edistää terveyttä näillä alueilla.
- Tietää yksilövastuisen hoitotyön periaatteet ja osaa toimia omahoitajana
- Tietää kuntouttavan hoitotyön periaatteet
- Tietää ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä ja tietää miten niitä sovelletaan potilaan avustamisessa
- Tietää saattohoidon periaatteet ja saa valmiuksia kuolevan potilaan hoitotyöhön.
- Ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä ja sitoutuu tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa
Sisältö (Opintojakso)
-Ihmisen perustarpeet; lepo, liikkuminen, ravitsemus, erittäminen, puhtaus, ja hoitotyön auttamismenetelmät puhtaudessa, ihonhoidossa, ravitsemuksessa, liikkumisessa ja erittämisessä, kanssakäyminen ja seksuaalisuus ja terveyden edistäminen näillä alueilla
-Yksilövastuinen hoitotyö
-Ergonominen työskentelytapa hoitotyössä
-Kuntouttava työtapa potilaan avustamisessa
-Saattohoidon periaatteet
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
ei ole
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tenttiterraariotentti 4.12.-8.12.2017
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivisuus ja tasokkuus ennakkotehtävissä, vertaisarvioinnissa ja osallistuneisuudessa
OSA 1 Hoitotyö. Numeerinen arviointi. Terraariotentti. Tehtävät arvioidaan osana tenttiä. Osallistuminen opetukseen. Orientaatiotunnilla pakollinen läsnäolo.
OSA 2 Pienryhmätyöskentely. Arviointi hyväksytty/hylätty. Pienryhmätyöskentelyssä 100 % läsnäolovelvollisuus, aktiivinen osallistuminen ja sovittujen tehtävien tekeminen.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kurssi-info 25.10 pakollinen
Ennakkotyöskentely ja - kysymykset (kaikkien velvoite), toimintapajat, viritysluennot ja porinapajat.
Pienryhmissä osallistuminen 100%
Kurssiin kuuluu ravitsemustietelijän luento 27.11.2017.
Oppimateriaalit
Rautava-Nurmi, H. et al. 2012 Hoitotyön taidot ja toiminnot.
Iivaneinen, A & Syväoja, P. 2013 Hoida ja kirjaa.
Helovuo A. et al 2011 Potilasturvallisuus
Tamminen-Peter, L. & Wickström, G. 2013 Potilassiirrot - taitava avustaja aktivoi ja auttaa. Työterveyslaitos.
Terveyttä ruoasta. Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Helsinki 2014.
Ravitsemushoito. Suositus sairaaloihin, terveyskeskuksiin, palvelu- ja hoitokoteihin sekä kuntoutuskeskuksiin. 2010. valtion ravitsemusneuvottelukunta. Edita.
Groundstroem, K. , Heino, M. & Halttunen, J. 2014. Enteraalisen ravitsemuksen komplikaatioita voi välttää. Suomen Lääkärilehti 41, 2632-2634.
Ryttyläinen, K. et al. 2010 Seksuaalisuus hoitotyössä
Brusila P. et al 2008 Seksuaalisuus eri kulttuureissa
Hyvän saattohoidon suositukset. Sosiaali- ja terveysministeriön esitteitä 2011:3.
Myller, H. Palliatiivinen hoito Pohjois-Karjalassa : Inhimillisesti potilaan parhaaksi 2015.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan kokonaistuntimäärä on 108h.
Sisällön jaksotus
Aloitus 25.10 koko ryhmä yhdessä, pakollinen
Pienryhmätunteihin osallistuminen 100%. Pienryhmät 1, 2 ja 3.
OSA 1 Hoitotyö
OSA 2 Pienryhmätyöskentely
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Jonkun toisen toteutuksen yhteydessä.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ei ole osallistunut vaaditulla tavalla kurssin tehtävien tekoon ja yhteistoimintaan.
Ei täytä arvosanan 1 kriteerejä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa määritellä kuntouttavan hoitotyön ja ergonomisen työskentelytavan. Tietää ihmisen lepoon, liikuntaa, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, kanssakäymiseen ja seksuaalisuuteen liittyvät perustarpeet ja nimeää hoitotyön auttamismenetelmiä näillä alueilla. Tietää eri tarkkailualueiden normaaliarvot. On koonnut tehtäviin oppikirjatietoa ilman lisälähteitä. Osallistuminen keskusteluihin ollut niukkaa eikä ole osoittanut omaa pohdintaa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa kuvailla sekä suullisesti että kirjallisesti potilaan lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikuntaan, kanssakäymiseen ja seksuaalisuuteen liittyviä tarpeita ja perusteluja niihin liittyviä hoitotyön auttamismenetelmiä. Osaa kuvailla sekä suullisesti että kirjallisesti terveyttä edistäviä hoitotyön keinoja näillä alueilla. Kuvailee tehtävissään hoitotyön kuntouttavia periaatteita ja ergonomisen työskentelytavan periaatteita hoitotyössä. Tietää, miten niitä sovelletaan potilaan avustamiseen. Käyttää tehtävissään ja esityksissään pääsääntöisesti suomenkielistä EBL materiaalia. Omaa pohdintaa ja ideointia on jonkin verran tehtävissä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osoittaa tehtävissä ja toiminnassaa kykyä pohtia, analysoida ja tuottaa omia ajatuksiaan kootun, tutkitun tiedon lisäksi. Osaa liittää teoriatietoon perusteluja ja yhdistää tuloksiaan ammatilliseen kontekstiin. Käyttää lähteinä sekä suomenkielisiä että englanninkielisiä tutkimuksia.