Termodynamiikka ja virtaukset (4 op)
Toteutuksen tunnus: 5N00BO93-3021
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.07.2017 - 30.09.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 23.10.2017 - 22.12.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Verkossa tapahtuva opiskelu
- Yksikkö
- Liiketoiminta
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Ajoneuvotekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
- Konetekniikan tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija osaa
- pelkistää lämpöön ja fluideihin sekä niiden virtauksiin liittyvät ilmiöt suureiksi ja niiden välisiksi lainalaisuuksiksi
- esittää ongelmiin perustellun ratkaisun teknis-luonnontieteellisistä lähtökohdista
- kuvata järjestelmää tilansuureiden ja niiden välisten lainalaisuuksien avulla
- arvioida termodynaamisen systeemin tilaa laskennallisesti
Opiskelija tietää
- lämmön, fluidien ja niiden virtausten merkityksen koneiden ja laitteiden toiminnassa
Sisältö (Opintojakso)
Lämpöenergia ja lämmönsiirto, lämpölaajeneminen, lämpöjännitys, termodynamiikka, tilasuureet ja tilanmuutokset, kiertoprosessit, lämpöpumput, ilman kosteus, fluidien mekaniikka.
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Mekaniikka
Aika ja paikka
100 % verkko-opiskelu
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojakson arviointi muodostuu 3 viikkokokeesta (30 %), 2 mittaustehtävästä (20 %) ja loppukokeesta (50 %). Lisäksi kotitehtävistä saa bonuspisteitä. Opintojakson uusinta tapahtuu uusintatentillä (100 %). Kotitehtävät, mittaustehtävät ja viikkokokeet eivät vaikuta uusinnassa. Kaikki suoritukset tehdään etänä verkossa. Kokeita ja tenttejä ei järjestetä paikan päällä TAMKissa.
Tarkempi aikataulu on opintojakson Tabulassa. Lähes joka viikko on jotakin arvioitavaa. Mittaustehtävien tekoaikaa on koko viikko. Viikkokokeet tulee tehdä la klo 00.00 - ma klo 24.00 välisenä aikana. Viikkokokeiden tekoaika on 90 min. Loppukokeen tekoaika on 180 min.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Katso kohta " Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet"
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Verkko-opiskelu
Videot
Itsenäinen opiskelu
Harjoitustehtävät
Viikkokokeet
Mittaustehtävät
Oppimateriaalit
Materiaali Tabulassa
Inkinen, Tuohi: Momentti 1 - insinöörifysiikka, Otava.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kyseessä on asynkroninen verkkokurssi, joten kontaktiopeutsta ei ole. Opintojakson laajuus on 4 op, mikä tarkoittaa laskennallisesti 108 h opiskeluaikaa keskimääräisellä joutuisuudella keskimääräiseen arvosanaan. Koska opintojakso kestää 8 viikkoa, niin varaa itsellesi n. 10-14 h aikaa viikoittain. Huomaa, että tämä tarkoittaa keskimäärin 2 h joka päivä jouluun asti.
Sisällön jaksotus
Opiskeluviikko 1-2: Lämpöoppi 28 h. Mittaustehtävä 1
Opiskeluviikko 3: Lämmönsiirto 14 h, Viikkokoe 1
Opiskeluviikko 4: Lämpölaajeneminen, lämpöjännitys. Ilman kosteus 14 h. Viikkokoe 2
Opiskeluviikko 5: Paine, hydrostaattinen paine, Bernoullin yhtälö, jatkuvuusyhtälö, 14 h, Mittaustehtävä 2
Opiskeluviikko 6: Poiseuillen yhtälö, tuulienergia, väliaineen vastus 14 h
Opiskeluviikko 7: Termodynamiikka, tilanyhtälö, tilanmuutokset 14 h, Viikkokoe 3
Opiskeluviikko 8: Kiertoprosessit, lämpöpumput, lämpövoimakoneet, 14 h
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei pysty osoittamaan riittävää osaamista lämpöopin, virtausmekaniikan ja termodynamiikan perussuureista, yksiköistä ja yhtälöistä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tuntee ja osaa käyttää lämpöopin, virtausmekaniikan ja termodynamiikan perussuureita, yksiköitä ja yhtälöitä. Opiskelija pystyy ratkaisemaan esimerkkien kaltaisia ongelmia.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija pystyy itsenäisesti ratkaisemaan vaativampia ongelmia ja osaa soveltaa opintojaksolle käsiteltyä asiaa todellisiin ongelmiin.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija pystyy perustelemaan ratkaisunsa täsmällisesti ja pystyy soveltamaan osaamistaan erityisen vaativiin tehtäviin.