Siirry suoraan sisältöön

Pedagogiset perustiedot ja -taidot (10op)

Toteutuksen tunnus: L4163-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.04.2016 - 31.08.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
06.09.2017 - 10.01.2018
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoiminta
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
15 - 28
Opettajat
Päivi Lehtonen
Pienryhmät
avoin AMK (Koko: 28 . Avoin AMK : 28.)
Ryhmät
AVOINAMK
Avoin amk
VAPAA
Vapaasti valittavat opinnot
Pienryhmät
avoin AMK
Opintojakso
L4163

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija saa valmiuksia kasvatustieteelliseen ajatteluun sekä innostuu perehtymään opetuksen ja oppimisen perusteisiin. Opiskelija osaa keskeisimmät kasvatustieteen peruskäsitteet. Opiskelija osaa perusasiat kasvatustieteen keskeisistä osa-alueista. Opiskelija tutustuu kasvatustieteelliseen kirjallisuuteen ja osaa käyttää sitä hyödykseen tehdessään oppimistehtäviä. Opiskelijan taidot oppimaan oppimisessa kehittyvät.

Sisältö (Opintojakso)

Sisällöt ovat suurelta osin samoja kuin kasvatustieteen perusopinnoissa: opetuksen ja oppimisen perusteet, kasvatuksen historia, kasvatuspsykologia, kasvatussosiologia ja kasvatusfilosofia.

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Basics of Pedagogy

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lähiopetuksessa läsnäolovelvollisuus - sairauden tai muun esteen sattuessa korvaavia tehtäviä.
Arviointiasteikko: Hyväksytty - täydennettävä - uusittava - hylätty.
Hyväksyttyyn arviointiin oikeuttaa se, jos opiskelijalla ei ole korvaamattomia poissaoloja lähiopetuksesta, hän on työstänyt osaksi yksin ja osaksi pienryhmänsä kanssa annetut tehtävät, ja hän on toimittanut opettajalle oppimispäiväkirjatyön tai portfolion, jossa hän on riittävällä tarkkuudella käsitellyt jokaisen lähijaksopäivän aiheet sekä myös opintokäynnit.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

lähiopetus|demonstraatiot|harjoitustyöt|kenttätyöskentely (sis. opintoretket)|referaatti/essee|itsenäinen verkko-opiskelu|aktivoivat kirjoitustehtävät|esitelmät|esim. opetussimulaatiot ja -pelit|prosessikirjoittaminen|päiväkirjatyöskentely (esim. oppimispäiväkirja, projektipäiväkirja)

Oppimateriaalit

Kirjallisuutta käytetään soveltuvin osain, mm. seuraavia teoksia:
Hirsjärvi, S. & Huttunen, J. 1997. Johdatus kasvatustieteeseen. 4. uudistettu laitos.
Porvoo: WSOY.
Rinne, R., Kivirauma, J. & Lehtinen, E. 2001. Johdatus kasvatustieteisiin. Helsinki:
WSOY.
Siljander, P. 2014. Systemaattinen johdatus kasvatustieteisiin. Tampere: Vastapaino.
Lehtinen, E., Kuusinen, J. & Vauras, M. 2007. Kasvatuspsykologia. 2. uudistettu painos. Helsinki: Sanoma Pro.
Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia. 4. uudistettu painos. Helsinki: Sanoma Pro.
Nummanmaa, L. 2010. Tunteiden psykologia. Helsinki: Tammi.
Puolimatka, T. 1995. Kasvatus ja filosofia. Helsinki: Kirjayhtymä.
Heikkinen, A. & Leino-Kaukiainen, P. (toim.) 2011. Valistus ja koulunpenkki. Kas-vatus ja koulutus 1860-luvulta 1960 luvulle. Helsinki: Suomalaisen kirjallisuuden Seuran Toimituksia 1266:2.
Kettunen, P. & Simola, H. (toim.) 2012. Tiedon ja osaamisen Suomi. Kasvatus ja koulutus 1960-luvulta 2000 luvulle. Helsinki: Suomalaisen kirjallisuuden Seuran Toimituksia 1266:3.
Iisalo, T. 1988 (tai uudempi). Kouluopetuksen vaiheita. Helsinki: Otava.
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2007. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi.
Antikainen, A., Koski, L. & Rinne, R. 2010. Kasvatussosiologia. 3.-4- painos. Helsinki: Sanoma Pro.
Aittola, T. (toim.) 2012. Kasvatussosiologian suunnannäyttäjiä. Helsinki: Gaudeamus.
Vuorikoski, M., Törmä, S. & Viskari, S. 2003. Opettajan vaiettu valta. Tampere: Vastapaino.
kiilakoski, T., Tomperi, T. & Vuorikoski, M. (toim.) 2005. Kenen kasvatus? Tampere: Vastapaino.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaistyömäärä opiskelijalle on 270 tuntia, josta 60 tuntia toteutuu lähiopetuksessa ja järjestetyillä yhteisillä opintokäynneillä. Opintokäyntien osuus noin 6-12 tuntia.

Sisällön jaksotus

Eri lähiopetuskerroille tulee pääteemoja, jotka noudattelevat kasvatustieteen perusopintojen keskeisten osa-alueiden nimikkeitä. Lähiopetuskertojen pääteemat määräytyvät ennen kaikkea sen mukaan, missä järjestyksessä ja aikataulussa opiskelijapienryhmät saavat valmiiksi erilaisia osasuorituksiaan.
Opettaja hoitaa lähiopetuksen pääsuunnittelun ja järjestää opintokäyntejä, joiden kesto on yhteensä noin 6-12 tuntia. Luennoille yritetään saada asiantuntijavierailijoita TAOKin opettajaopiskelijoiden keskuudesta. Opiskelijaryhmät esittävät tunneilla ryhmätöittensä tuloksia.
Oppimispäiväkirja/portfolio on pakollinen lopputyö. Opettaja antaa arvioinnin lopputyöstä ja samalla koko kurssin suorittamisesta enintään kolmen viikon kuluttua lopputyön tarkastukseen jättämisestä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Vierailevina luennoitsijoina saattaa käydä TAOKin opettajaopiskelijoita kertomassa opettajuudesta, opetuksesta ja oppimisesta edustamillaan aloilla. Lisäksi voidaan järjestää vierailuja esimerkiksi päiväkotiin, Steiner-kouluun, Lastenkirjainstituuttiin, MLL:n Tampereen osastoon, simulaatio-opetuskohteisiin tms.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson opettajana toimii yliopettaja Päivi Lehtonen.

Opetukseen on mahdollista tulla tutkintotavoitteisesta koulutuksesta. Tällöin se on tutkinnon osa ja kuuluu vapaavalintaisiin opintoihin. Mukaan kurssille voi tulla myös avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijana.
Tavoitteet
1. Opiskelija saa valmiudet kasvatustieteelliseen ajatteluun sekä perehtyy opetuksen ja oppimisen perusteisiin
2. Opiskelija osaa kasvatustieteen keskeiset peruskäsitteet
3. Opiskelija osaa perusasiat kasvatustieteen keskeisistä osa-alueista.
4. Opiskelija tutustuu kasvatustieteelliseen kirjallisuuteen ja osaa käyttää sitä hyödykseen.
5. Opiskelijan taidot oppimaan oppimisessa kehittyvät.
Toteutustapa
Iltaopetus, ohessa alustava aikataulu; osaksi verkko-opetusta, itsenäistä työskentelyä, pienryhmätyöskentelyä sekä opintokäyntejä
Koko ajan monipuolisesti käytössä Tabula-Moodle-verkko-oppimisympäristö.
Opintokäyntikohteet valitaan sen mukaan, minkä opettaja katsoo tarpeelliseksi sekä mikä on kohtuullisin kustannuksin mahdollista. Lisäksi asiaan voivat vaikuttaa myös opiskelijaryhmän kiinnostuksen kohteet. Vain opintojakson tavoitteisiin sopivat kohteet ovat mahdollisia.
Opintojaksoa kehitetään ajankohtaisuuden periaatteella jatkuvasti. Ammatillisen opettajankoulutuksen käytänteitä ja opetussuunnitelmaa hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan.
Opettajan yhteenveto palautteesta:
Aiemmasta toteutuksesta saatu palaute kertoi tavattoman suuresta innostuneisuudesta opintojaksoa ja sen aihepiirejä kohtaan. Kaikki opiskelijat selvittivät edellisessä toteutuksessa opinkokonaisuuden. Pienryhmissä tehdyt työt koettiin pääsääntöisesti antoisina. Osallistujilla vaihteli se, mistä opetusmenetelmistä he pitivät eniten. Opintokäynnit koettiin antoisina. Kaikki opiskelijat kokivat oppineensa opintojaksolla.

Siirry alkuun