Teknologia-avusteinen kuntoutus (5op)
Toteutuksen tunnus: 7Y00CV50-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2017 - 31.07.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2017 - 31.12.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Fysioterapeutti
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 14
- Koulutus
- Hyvinvointiteknologian ylempi tutkinto-ohjelma (sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
- Opettajat
- Lea Saarni
- Hyvinvointiteknologia-YAMK Virtuaalihenkilö
- Vastuuhenkilö
- Lea Saarni
- Opintojakso
- 7Y00CV50
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija tietää teknisavusteisen kuntoutukseen soveltuvia teknologioita, etäkuntoutusteknologioita ja robotiikkasovelluksia.
Opiskelija tietää kuntoutuksen eri ulottuvuudet terveys- ja sosiaalialalla.
Opiskelija osaa kuvata ICF-rakenteen mukaisesti yksilön toiminnallista terveydentilaa ja ymmärtää teknologioiden vaikutuksen kuntoutumiseen.
Opiskelija osaa innovoida asiakaslähtöisiä etäkuntoutusteknologioita.
Sisältö (Opintojakso)
Teknologian mahdollisuudet teknisavusteisessa kuntoutuksessa.
Etäkuntoutus.
ICF ja toimintakyvyn arviointi.
Robotiikka terveyden- ja sosiaalihuollon toimintaympäristöissä.
Asiakaslähtöisyys etäkuntoutuksessa.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti 1.12.2017 klo 8.30-11.30.
Uusintatentti Tammikuu 2018 (sovitaan yhteinen päivä)
Jouluna 2017 valmistuville sovitaan erikseen yhteinen tenttipäivä ennen 1.12.2017.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Luennoilla läsnäolo
Yksilöllisten ja pienryhmätehtävien vastuullinen tekeminen
Pienryhmätehtävien esityksiin osallistuminen
Itsenäisen tiedonhaun aktiivisuus
Tentti
Arvioinnin osa-alueet/painotus:
Tentti 50% ja Välitehtävät 50%.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot
Yksilölliset ja pienryhmätehtävät
Pienryhmätehtävien esitykset
Itsenäinen tiedonhaku
Oppimateriaalit
Salminen, A-L., Hiekkala, S. & Stenberg, J-H. (toim.) 2016. Etäkuntoutus. Helsinki: Kela.
Sähköisenä: http://www.kela.fi/documents/10180/0/Et%C3%A4kuntoutus/4a50ddb8-560c-47b4-94ed-09561f6981df
Leikas, J. (toim.) 2014. Ikäteknologia. Helsinki: Vanhustyön keskusliitto.
Autti-Rämö, I., Salminen, A-L., Ylinen, A. & Rajavaara, M. (toim.) 2016. Kuntoutuminen. Helsinki: Duodecim.
Muu kirjallisuus jaetaan luennoilla.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei tiedä teknisavusteisen kuntoutukseen soveltuvia teknologioita, etäkuntoutusteknologioita ja robotiikkasovelluksia, eikä osaa arvioida niiden soveltumista eri asiakasryhmille.
Opiskelija ei tiedä eikä osaa kuvata oppimistehtävien eri konteksteissa kuntoutuksen eri ulottuvuuksia terveys- ja sosiaalialalla.
Opiskelija ei osaa käyttää ICF luokitusta eikä kuvata teknologioiden vaikutuksia yksilön kuntoutumiseen.
Opiskelija ei ymmärrä eikä osaa kuvata asiakaslähtöisen kuntoutuksen perusteita.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tietää teknisavusteisen kuntoutukseen soveltuvia teknologioita, etäkuntoutusteknologioita ja robotiikkasovelluksia, mutta ei osaa arvioida niiden soveltumista eri asiakasryhmille.
Opiskelija tietää, mutta ei osaa kuvata oppimistehtävien eri konteksteissa kuntoutuksen eri ulottuvuuksia terveys- ja sosiaalialalla.
Opiskelija osaa kuvata työelämälähtöisten tehtävien sisällöissä vain pääluokkatasolla ICF-rakenteen mukaisesti yksilön toiminnallista terveydentilaa ja yleisesti teknologioiden vaikutuksia yksilön kuntoutumiseen.
Opiskelija osoittaa asiakaslähtöisen kuntoutuksen ymmärrystään tuottaen monipuolisia perusteita ja arviointia etäkuntoutusteknologian asiakaslähtöiselle toteutukselle.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tietää teknisavusteisen kuntoutukseen soveltuvia teknologioita, etäkuntoutusteknologioita ja robotiikkasovelluksia ja osaa arvioida niiden soveltumista eri asiakasryhmille.
Opiskelija osaa kuvata oppimistehtävien eri konteksteissa kuntoutuksen eri ulottuvuuksia terveys- ja sosiaalialalla.
Opiskelija osaa kuvata ja osin soveltaa työelämälähtöisten tehtävien sisällöissä ICF-rakenteen mukaisesti yksilön toiminnallista terveydentilaa ja teknologioiden vaikutuksia kuntoutumiseen.
Opiskelija osoittaa asiakaslähtöisen kuntoutuksen ymmärrystään tuottaen monipuolisia perusteita ja arviointia etäkuntoutusteknologian asiakaslähtöiselle toteutukselle.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tietää teknisavusteisen kuntoutukseen soveltuvia teknologioita, etäkuntoutusteknologioita ja robotiikkasovelluksia ja osaa arvioida sekä soveltaa niitä eri asiakasryhmille.
Opiskelija kuvaa monipuolisesti ja perustellen oppimistehtävien eri konteksteissa kuntoutuksen eri ulottuvuuksia terveys- ja sosiaalialalla.
Opiskelija osaa kuvata ja perustella työelämälähtöisten tehtävien sisällöissä ICF-rakenteen mukaisesti yksilön toiminnallista terveydentilaa ja teknologioiden vaikutuksia kuntoutumiseen.
Opiskelija osoittaa asiakaslähtöisen kuntoutuksen ymmärrystään tuottaen erinomaisia ja monipuolisia perusteita ja arviointia sekä sovellettavuutta etäkuntoutusteknologian asiakaslähtöiselle toteutukselle.