Leikkauspotilaan hoitotyön harjoittelu (9 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00BK30-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2017 - 16.08.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 02.10.2017 - 19.11.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 9 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- Osaa varata potilaan hoidossa tarvittavat välineet ja laitteet sekä osaa tarkistaa niiden toiminnan ja käyttöturvallisuuden
- Osaa ottaa vastaan potilaan leikkausosastolle
- Osaa laittaa potilaan leikkausasentoon
- Osaa potilaan ihon ja limakalvojen desinfioinnissa käytettävät menetelmät
- Osaa toimia sekä instrumentoivana että valvovana sairaanhoitajana leikkauksen aloituksessa, itse toimenpiteen aikana ja sen lopetuksessa
- Osaa toimia leikkauksen aikana assistenttina
- Osaa huolehtia potilaasta otettavista erilaisita näytteistä
- Osaa toteuttaa aseptisen toiminnan periaatteita potilaan intraoperatiivisessa hoitovaiheessa
- Osaa käyttää erilaisia sterilointi- ja desinfektiomenetelmiä
- Osaa ylläpitää hoidon jatkuvuutta sekä suullisesti että manuaalisia ja sähköisiä dokumentteja apuna käyttäen
- Osaa työskennellä osan leikkaustiimiä oman vastuunsa tunnistaen
- Osaa työskennellä potilaan terveyttä edistäen
- Osaa arvioida oman ammatillisuutensa kehittymistä ohjatun harjoittelun aikana ja tunnistaa itsessään jatkuvan kehittymisen tarpeen
Sisältö (Opintojakso)
- kliininen harjoittelu leikkauspotilaan hoitotyössä
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä sen alueen keskivaiheen teoreettiset opinnot, mitä opiskelija on valinnut vaihtoehtoisiksi ammattiopinnoikseen ja anatomian ja fysiologian opinnot. Osallistuminen leikkauspotilaan hoitotyö 4 op opintojaksoon.
Aika ja paikka
Opintojakso sijoittuu viikoille 10-15 tai myös siitä eteenpäin viikoille 16-21 Viikko 9 voi olla myös harjoittelua, mikäli viikolla ei ole supistettua leikkaustoimintaa.
Opintojaksoon liittyvä reflektio- ja seminaaripäivä on 13.4.2018. Muuna ajankohtana harjoittelua suorittavien opiskelijoiden seminaari- ja reflektiopäivä suoritetaan muulla tavoin.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
-
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Leikkaushoitotyön harjoittelussa on instrumentoivan ja valvovan sairaanhoitajan ammattitaitoon liittyvä sairaanhoitajan osaaminen opiskelijan osaamisen kehittymisen arvioinnin lähtökohta.
Opiskelijan itsearviointitaitojen kehittyminen harjoittelun aikana: opiskelija tuottaa sekä kirjallista että suullista arviointia osaamisensa kehittymisestä.
Oman oppimisen reflektio ja opintojaksoon liittyvä seminaari on osa hyväksyttyä suoritusta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opiskelijan aktiivinen työskentely harjoittelun aikana nimetyn ohjaajan opastuksessa ja valvonnassa kuuden viikon ajan.
Oppimateriaalit
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan aktiivista työskentelyä 240 tuntia, joka sisältää erilaiset ohjaavan opettajan kanssa sovitut opiskelijan osaamisen kehittymisen arvioinnit sekä reflektio- ja seminaaripäivän 13.4.2018.
Sisällön jaksotus
Harjoittelun viikot ovat 10-15 tai 16-21. Myös viikkolla 9 (=opiskelijan itsenäisen opiskelun viikko) on mahdollista suorittaa harjoittelua, mikäli harjoittelupaikassa ei ole sulkuviikkoa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksoa ei voi suorittaa valinnaisella suoritustavalla. Poissaolot korvataan lisäpäivillä harjoittelun aikana tai harjoittelun jälkeen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson yhden viikon työskentelyaika on 40 tuntia. Opintojaksoon liittyvä reflektio- ja seminaaripäivä vähentävät harjoittelupaikassa kertyvää aikaa yhteensä 8 tuntia.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Mikäli opiskelijan leikkaushoitotyössä vaadittava osaaminen ei kehity harjoittelujakson aikana, opiskelija suorittaa kaksi lisäviikkoa (=2 vi) harjoittelua erikseen sovittavana ajankohtana. Osaamisen kehittymistä arvioidaan opiskelijan ja ohjaajan välisessä sekä väli- että loppuarvioinnissa. Kummastakin tilanteesta ohjaava opettaja saa s-postiinsa kirjallisen selvityksen.
Harjoittelun hylättyn suorituksen kriteerit määritellään harjoittelun orientaatiotunnilla. Harjoittelua ohjaava opettaja lähettää harjoittelun ohjaajalle tiedoksi hylätyn suorituksen kriteerit s-postitse.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
-
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
-
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
-
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Yleinen hoitotyön toiminta:
- Opiskelijan ammatillisessa toiminnassa ja tavassa olla potilaan/asiakkaan kanssa on puutteita
- Opiskelijan vastuullisuudessa ja toimintojen loppuun saattamisessa on puutteita
- Potilaan näkökulma hoidon suunnittelussa ja toteutuksessa jää huomioimatta kokonaisvaltainen ote
- Opiskelija puhuttelee ja kohtelee potilasta/asiakasta epäkunnioittavasti huomioimatta potilaan toiveita
- Opiskelijan ammatillinen vuorovaikutus ei mahdollista potilaan kuulemista
- Opiskelija tunnistaa huonosti eri kulttuureista olevien potilaiden ja heidän ympäristönsä tarpeita
- Opiskelijan toiminta vaarantaa potilaan turvallisuuden
- Opiskelijan tapa toimia yhteistyössä muiden kanssa perustuu omiin tarpeisiin
- Opiskelija ei arvosta muiden työpanosta potilaan hoidossa
- Opiskelija ei hyödynnä toiminnassaan tiimin jäseniltä saamaansa palautetta
- Opiskelija on puutteita salassapitovelvollisuudessa
- Opiskelija vaarantaa hoidon jatkuvuuden turvaamisen
- Opiskelijan itsensä arviointitaidot ovat puutteelliset, eikä opiskelija kykene jakamaan tietoa ryhmässä
- Opiskelijan palautteen vastaanottotaito ja palautteen toiminnassa hyödyntäminen on puutteellista
- Opiskelijan työvuorosuunnittelussa ja toteuttamisessa on puutteita
- Opiskelijan tavoitteellinen toiminta itsensä kehittämiseksi on puutteellista
- Opiskelija laiminlyö kustannusnäkökulman omassa työskentelyssään vaarantaen potilasturvallisuuden
- Opiskelija ei noudata terveydenhuollon lainsäädännön henkeä
- Opiskelija ei tiedosta eri työntekijäryhmien ja lähiesimiehen tehtäviä
- Opiskelija toiminta potilaan hoidossa on mekaanista ja perustuu mallioppimiseen
- Opiskelijan oman ammattitaidon reflektiivinen arviointi on puutteellista
- Opiskelija ei hyödynnä näyttöön perustuvaa tai hyviin hoitokäytäntöihin perustuvaa tietoa toiminnassaan
Leikkaushoitotyöhön liittyvä toiminta:
- Opiskelija ei kykene suunnittelemaan tulevaa toimenpidettä eikä valmistautumaan siihen
- Opiskelijan yhteistyö leikkaustiimin kanssa on puutteellista ja se vaarantaa potilasturvallisuuden
- Opiskelijan kyky toteuttaa turvallinen leikkausasento on puutteellinen
- Opiskelijan kyky toimia toimenpiteen aikana instrumentoivana tai assistenttina on puutteellista ohjauksesta huolimatta
- Opiskelija noudattaa puutteellista aseptiikkaa toimiessaan valvovana ja instrumentoivana sairaanhoitajana
- Opiskelijan tapa soveltaa aseptiikkaa vaarantaa hänen oman turvallisuutensa
- Opiskelija käsittelee huolimattomasti hoidossa tarvittavia välineitä ja laitteita potilasturvallisuuden vaarantaen
- Opiskelija käsittelee virheellisesti leikkauksessa otettuja näytteitä
- Opiskelijan ammatillinen vuorovaikutus potilaan kanssa ei tue potilaan hyvinvointia
- Opiskelijalla on puutteita leikkaushoitotyön kirjaamisessa
- Opiskelijan kyky turvata hoidon jatkuvuus suullisesti on puutteellista
- Opiskelijan vastuullinen toiminta potilassiirtojen aikana on puutteellista
- Opiskelijan tieto ja ymmärrys eri sterilointi- ja desinfektiomenetelmistä on puutteellinen