Hoitotyön johtaminen (4 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00BK27-3016
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 28.11.2016 - 08.01.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2017 - 31.07.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 4 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa hahmottaa henkilöstön ja toiminnan johtamisen kokonaisuuden
- tunnistaa keskeiset työyhteisötaidot ja osaa toimia niiden mukaisesti
- osaa toimia hankkeissa yhteistyössä oman ja muiden ammattiryhmien kanssa
Sisältö (Opintojakso)
- strateginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- laatu, turvallisuus ja vaikuttavuus
- työyhteisökulttuuri
- projekti/ hanketoiminta
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Johtaminen: x.x.2017, 1. uusinta x.x.2017, 2.uusinta x.x.2017
Hanketyöskentely: Tabula-kurssi
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Johtaminen: Kontaktitunneille osallistuminen (vastuullisuus omalle tiimille ja tiiminä), yhteistoiminnalliseen oppimiseen osallistuminen. Kurssi suoritetaan pitkälti valmentajuus-metodiin pohjaten. Jokaisella kontaktitunnilla tehdään tiiminä tehtäviä/esityksiä jne. , jotka sekä itsearvioidaan että opponoidaan. Ryhmien esitykset esitetään muille tiimeille. Lisäksi tiimit saavat arvioinnin opponenttitiimiltään. Läsnäolo kontaktitunneilla edellytys. Kirjallinen tentti: numeerinen arvostelu.Vaihtoehtoinen toteutustapa: verkkokurssina, toteutuu keväällä 2017.Orientaatio pakollinen. Tentti: numeerinen arviointi. Arviointi edellyttää tabula-osion suorittamista.
Hanketyöskentely: oma Tabula-kurssi, kätdään läpi orientaatiossa.
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Johtaminen: Kurssi toteutetaan pitkälti valmentajuus-ajattelun mukaisesti. Opiskelijat tekevät esityksiä, asioita opiskellaan tiimeissä, opiskelu tapahtuu yhteistoiminnallisena oppimisena. Tehtävien tekeminen ja esittäminen tiimeittäin kurssin aikana. Luennot, esitykset, kirjalliset tehtävät,yhteistoiminnallinen oppiminen, itsenäinen opiskelu sekä tentti. Toteutus verkko-opintoina.
Hanketyöskentely: ohjeet orientaatiossa.
Oppimateriaalit
Johtaminen:
Laaksonen,H.,Niskanen,J. & Ollila S. 2012. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa.Helsinki:Edita.
Muu opettajan osoittama materiaali, kts. Tabula
Hanketyöskentely: Tabula-kurssi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Johtaminen 2op=54h, toteutus verkko-opintoina
Hanketyöskentely: Tabula-kurssi
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kirjallisia tehtäviä ja esityksiä tehdään myös ottaen huomioon ohjatun harjoittelun antamat mahdollisuudet tiedon hankkimiseen (esimieshaastattelut teemoista) / tutkitun tiedon (esimiehen työhön liittyvät tutkimukset) tuoma lisä (jos ohjattu harjoittelu ei ole muun ryhmän aikana).
Lisätietoja opiskelijoille
Johtaminen 2op
Hanketyöskentely 2op
Johtaminen-osiota ei voi suorittaa osissa.
Hanketyöskentely: Tabula-kurssi
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Johtaminen: Opiskelija ei hallitse peruskäsitteitä eikä -tietoja hoitotyön johtamisesta. Ei osallistu seminaaritehtävän tekemiseen tai esittämiseen.
Hanketyöskentely: tarkentuu myöhemmin.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Johtaminen: Opiskelija hallitsee alueen peruskäsitteet ja -tiedot ja antaa oman panoksensa ryhmässä tehtävään tuotokseen.
Hanketyöskentely: Tabula-kurssi
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Johtaminen: Opiskelija osaa analysoida ja esittää perusteluja ja kriittisiä näkemyksiä aihealueesta ja osaa soveltaa teoriaa käytäntöön. Opiskelija toimii ryhmässä tuoden esiin omia näkemyksiä ja kokemuksia asiasta ja antaa kannustavaa palautetta.
Hanketyöskentely: Tabula-kurssi
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Johtaminen: Opiskelija osoittaa kykyä esittää perusteluja, kriittisiä näkemyksiä ja osaa problematisoida hoitotyön johtamisen käytäntöjä sekä kykenee soveltamaan teoriatietoa perustellusti ja osoittaa oivalluskykyä. Opiskelija tunnistaa omat kehittymistarpeensa ja osaa arvioida rakentavasti myös muiden kehittymistä ja tuotoksia ko. alueella.
Hanketyöskentely: Tabula-kurssi