Lasten- ja nuorten hoitotyö (4 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00CJ48-3026
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 08.06.2017 - 08.11.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 30.10.2017 - 10.12.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 4 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 39
- Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Anna Rinne
- Hanna Viitala
- Vastuuhenkilö
- Anna Rinne
- Pienryhmät
- ryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- ryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- ryhmä 3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- ryhmä 1
- ryhmä 2
- ryhmä 3
- Opintojakso
- 7K00CJ48
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
-osaa tukea terveen ja sairaan lapsen kasvua ja kehitystä
-osaa tukea ja ohjata lapsiperhettä vanhemmuudessa, lapsen kasvatuksessa ja terveellisissä elämäntavoissa sekä tunnistaa niihin liittyviä riskitekijöitä perheiden tarpeet ja voimavarat huomioiden
-osaa ohjatusti yhteistyössä sairaan lapsen ja perheen kanssa moniammatillisen työryhmän jäsenenä arvioida hoidon tarpeen, suunnitel-la, toteuttaa ja arvioida lasten hoitotyötä näyttöön perustuvaa tietoa käyttäen.
-tietää tavallisimmat lastentaudit ja osaa lasten lääke- ja nestehoidon perusteet.
Sisältö (Opintojakso)
- lapsen kasvu, kehitys ja kasvatus ja päivittäinen hoito
- vanhemmuuden tukeminen, lapsen ja perheen hyvinvointiin liittyvät riskitekijät
- kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen
- lasta koskevat oikeudet ja lasten hoitotyön periaatteet
- lapsen sairauden vaikutus lapseen ja perheeseen
- vuorovaikutus , ohjaus ja leikki lapsen/perheen kanssa hoitotyön eri tilanteissa
- sairaan lapsen ja perheen hoitotyö ja lasten tavallisimmat sairaudet
- erityistä tukea tarvitsevan lapsen hoitotyön perusteet
- tavallisimmat sairaan lapsen tutkimukset ja hoitotoimenpiteet sekä niihin liittyvä ohjaus
- lasten lääke- ja nestehoidon perusteet ja eri-ikäisen lapsen kivun hoidon perusteet
- lapsen saattohoito, kuolema
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
alkuvaiheen opinnoista 50 op suoritettuna, sisältäen opintojakson lääkehoito ja lääkelaskut
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tenttien ajankohdat ja uusintapäivät ilmoitetaan lukujärjestyksen valmistuttua täällä sekä kurssin aikana tabulan uutisten kautta.
Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö: 7.12.2017
-uusinnat: tenttiterraariossa tammikuu 2018(1.) ja helmikuu 2018 (2.)
Osa 2 Lastentaudit: tenttiterraariossa 23.- 30.11.2017
-uusinnat: : 4.-9.12. (I) ja 13.-19.12. (II)
Osa 3 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelasku: 5. tai 7.12 (päivä sovitaan orientaatiossa)
-uusinnat tenttiterraariossa:tammi- ja helmikuussa 2018 (2.)
osa 4 Seminaari 29. ja 30.11. Osallistuminen toisen ryhmän seminaariin lukujärjestyksen mukaan.
osa 5 Pienryhmätyö Tabulassa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö
-Numeerisesti arvioitava (0-5) tentti, hyväksytysti suoritut tehtävät, osallistuminen opetukseen. Lähtökohtaisesti edellytetään läsnäoloa tunneilla.Orientaatiotunnilla pakollinen läsnäolo.
-
Osa 2 Lasten ja nuorten hoitotyö,lastentaudit
-Hyväksytty/hylätty. Lastentaudit: 40 väittämää, joista 30 oikein hyväksyttyyn suoritukseen.
Osa 3 Lääkelasku
Hyväksytty/hylätty. Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä lääkelaskujen suorittaminen hyväksytysti.
Osa 4 Pienryhmätyöskentely
-Hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää hyväksytysti suoritettuja tehtäviä
Osa 5 Seminaari
Hyväksytty suoritus edellyttää tuotoksen tekemista ja osallistumista seminaariin. Itsearviointi ja vertaisarviointi liittyen aihealueen osaamiseen.
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus, itsenäinen opiskelu, itsenäiset tehtävät, seminaari 29.11 ja 30.11.2017
Oppimateriaalit
1. Storvik-Sydänmaa, Talvensaari, Kaisvuo & Uotila: Lapsen ja nuoren hoitotyö, SanomaPro Oy, Helsinki, 2012.
2. Saano & Taam-Ukkonen : Lääkehoidon käsikirja, SanomaPro oy, Helsinki, 2013 (Iän vaikutus lääkehoitoon- Lapset)
3. Rautava-Nurmi, Sjövall, Vaula, Vuorisalo & Westergård: Neste- ja ravitsemushoito, WSOY pro, Helsinki, viimeisin painos, (Lapsipotilaan nestehoito)
4. Kela:n internetsivut Lapsiperheen tuet (Jos lapsi sairastuu ja Lapsen vamma)
5. Hoitotyön suositukset: Lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen ja Leikki-ikäisen lapsen emotionaalinen tuki päiväkirurgisessa hoitotyössä -hoitotyön suositus sekä Lääkkeettömien kivunhoitomenetelmien vaikuttavuus lasten ja nuorten kroonisen kivun lievityksessä
6. Rajantie, Mertsola & Heikinheimo (toim.) Lastentaudit, Duodecim.2016. E-aineistona> FINNA Terveysportti>Oppiportti. (soveltuvin osin. Tentittävät osat esitetään ensimmäisellä tunnilla)
7. Luennoitsijan erikseen nimeämä materiaali
Osa 4 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelasku
1. Rautava-Nurmi, Sjövall, Vaula, Vuorisalo & Westergård: Neste- ja ravitsemushoito, WSOY pro, Helsinki, viimeisin painos, (Lapsipotilaan nestehoito)
2. Ernvall, Pulli, Salonen, Nurminen & Kaukkila: Lääkelaskenta, WSOY pro, Helsinki, viimeisin painos.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 4 opintopistettä eli 108 tuntia opiskelijan työtä.
Lasten ja nuorten hoitotyö, lastentaudit 4op: kokonaistuntimäärä 108 h sisältää osallistumisen opetukseen ja itsenäisen opiskelun (teoriatunnit 28h, 1 h lastentautien koe, 2h hoitotyön koe,itsenäiseen työskentelyyn ja tenttikirjallisuuteen perehtyminen 77 h).
Sisällön jaksotus
Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö
Osa 2 Lastentaudit
Osa 3 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelasku
Osa 4 Itsenäinen työskentely
Osa 5 Seminaari
Lisätietoja opiskelijoille
Lasten ja nuorten hoitotyön ensimmäisillä tunneilla on läsnäolovelvollisuus.
Opintokokonaisuus koostuu 4 opintopisteen Lasten ja nuorten hoitotyön, lastentautien osasta. Lääkelaskut ja pienryhmätyöskentely ovat osa opintokokonaisuuden sisältöä.
Opintokokonaisuuden suoritus koostuu seuraavista osista:
Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö
Osa 2 Lastentaudit
-Lastentautien opetus on integroitu Lasten ja nuorten hoitotyön opetukseen
Osa 3 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelasku
-Lääkelaskukoe sisältää lasten lääkelaskuja. Kaikki laskut suoritettava oikein hyväksyttyyn suoritukseen.
Osa 4 Pienryhmätyöskentely. Tehtävät annetaan pienryhmätapaamisen ensimmäisellä tunnilla tai tabulassa.
Toteutussuunnitelma täydentyy keväällä 2017.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
lastenhoitotyön teoreettisissa perustiedoissa on selviä puutteita ja väärinymmärryksiä.
- Ei suoriudu lääkelaskuista virheettömästi, ei hallitse lasten lääke- ja nestehoidon perusteita.
- Ei ota vastuuta omasta oppimisestaan.
- Palautteen vastaanottaminen on vaikeaa.
- Ei osaa toimia asianmukaisesti lastenhoitotyön liittyvän aiheen käsittelyssä ryhmässä
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tunnistaa näyttöön perustuvaa tietoa lastenhoitotyön sekä tämän hoitotyön alan erityispiirteet ja hoitotyön prosessin
- Tunnistaa vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteet syntymän jälkeen sekä tietää perheen tukemismuodot mutta ei osaa perustella toimintaansa
- Tunnistaa eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemismuodot
- Tunnistaa vanhemmuuteen kasvuun sekä siihen liittyviä haasteita perheen elämässä
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää lasten lääke- ja nestehoidon perusteet.
- Tuntee lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja lapsen sairastumisen merkityksen perheen arkeen
- Tunnistaa ohjauksen tärkeäksi lastenhoitotyön toimintatavaksi.
- Tunnistaa leikin tärkeäksi lastenhoitotyön toimintatavaksi.
- Tunnistaa eettisten periaatteiden merkityksen lapsen ja perheen hoitotyössä
- Tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa lasten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Ottaa vastuun omasta oppimisestaan
- Pystyy ottamaan palautetta vastaan
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää lastenhoitotyön erityispiirteet ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa ja lastenhoitotyön hoitoprosessiin.
- Osaa kuvata ja perustella vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteitä syntymän jälkeen sekä ymmärtää perheen tukemismuodot
- Osaa arvioida eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemistarpeita
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteet.
- Ymmärtää lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja osaa kuvata erilaisia auttamis- ja tarkkailumenetelmiä ja perustella valintansa
- Ymmärtää lapsen sairastumisen merkityksen perheen arkeen.
- Tunnistaa ja osaa tukea vanhemmuuteen kasvussa.
- Ymmärtää ja osaa soveltaa eettisiä periaatteita lapsen ja perheen hoitotyössä
- Ymmärtää ohjauksen merkityksen ja osaa ohjata lastenhoitotyössä.
- Ymmärtää leikin käytön merkityksen eri-ikäisten lasten hoitotyössä
- Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan äi lastenhoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Pystyy reflektoivaan palautteen antoon
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti lastenhoitotyön tietoperustaa.
• Analysoi näyttöön perustuvaa tietoa lastenhoitotyössä ja osaa soveltaa hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti.
• Osaa kuvata ja analysoida vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteitä syntymän jälkeen sekä osaa perheen tukemismuodot
• Tunnistaa ja osaa tukea vanhemmuuteen kasvussa ja seksuaaliterveyteen liittyvissä haasteissa perheen elämässä
• Ymmärtää lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja osaa etsiä ja perustella erilaisia hoitotyön toimintatapoja
• Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteet, nsekä tietää niihin liittyvät erityishaasteet.
• Ymmärtää ja osaa soveltaa luovasti hoitotyön eettisiä periaatteita lapsen ja perheen hoitotyössä
• osaa ohjata asiakaslähtöisesti äitiys -, naisen- ja lastenhoitotyössä
• Ymmärtää leikin käytön merkityksen eri-ikäisten lasten hoitotyössä ja pystyy soveltamaan tietoa
• Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitoja lastenhoitotyössä ja oppimisympäristössä.
• Pystyy reflektoivaan dialogiseen palautteen antoon.