Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveys- ja päihdehoitotyön teoreettiset opinnot 2 (4 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00BL51-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
28.11.2016 - 08.01.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2017 - 08.05.2017
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Nina Kilkku
Taina Ojaniemi
Vastuuhenkilö
Taina Ojaniemi
Pienryhmät
ryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
ryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
ryhmä 3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
ryhmä 4 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
ryhmä 1
ryhmä 2
ryhmä 3
ryhmä 4
Opintojakso
7K00BL51

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija osaa
- ohjata ja neuvoa potilasta ja hänen läheisiään terveyden edistämiseen ja hoitoon liittyvissä asioissa osana hoitosuhdetyöskentelyä
- tunnistaa, arvioida ja hoitaa eri-ikäisiä mielenterveys- ja päihdeongelmista kärsiviä potilaita ja heidän läheisiään eri hoitotyön menetelmiä käyttäen
- tunnistaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön eri lähestymistapoja ja psykoterapiamenetelmiä
- toimia monialaisessa yhteistyössä
- arvioida omaa ammatillista toimintaansa, ottaa palautetta vastaan ja kehittää toimin-
taansa palautteen ja työnohjauksen perusteella
- arvioida mielenterveys- ja päihdeongelmien yhteiskunnallisia, yhteisöllisiä ja yksilöllisiä merkityksiä omassa työssään

Sisältö (Opintojakso)

- Mielenterveys- ja päihdehoitotyön eri hoitomenetelmät
- Eri-ikäisten potilaiden ja heidän läheistensä perhehoitotyö
- Ohjaus- ja neuvontaosaaminen
- Mielenterveys- ja päihdetyön lähestymistavat ja eri psykoterapiamenetelmät
- Erilaiset mielenterveys- ja päihdetyön erityispalvelujen toimintaympäristöt
- Oman ammatillisen kasvun tarkastelu ja työnohjaus
- Näkökulmat mielenterveys- ja päihdeongelmiin yhteiskunnallisesti, yhteisöllisesti ja yksilöllisesti

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä sen alueen keskivaiheen teoreettiset opinnot, mitä opiskelija on valinnut vaihtoehtoisiksi ammattiopinnoikseen ja anatomian ja fysiologian opinnot.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Luentopäiväkirjojen palautus sovitaan tarkemmin ryhmän kanssa.
Ryhmätentti ja taitokoe lukujärjestyksen mukaan. Mahdolliset uusintakokeet tehdään ryhmätenttien osalta yksilötentteinä tenttiterraariossa myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana.
Ryhmäkeskustelu lukujärjestyksen mukaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1 ja 2. Itse- ja vertaisarviointi liittyen aihealueen osaamiseen ja pienryhmätyöskentelyyn lukukauden lopussa ryhmäkeskusteluna, numeraalisesti arvioitava reflektoiva ja tutkittua tietoa hyödyntävä luentopäiväkirja (2).
Osa 3. Numeraalisesti arvioitava ryhmätentti (kliininen psykologia)
Osa 4. Aktiivinen osallistuminen ja tehtävien tekeminen

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, pienryhmätyöskentely, luentopäiväkirjat (2), ryhmätentti

Oppimateriaalit

Osa 1. (Taina Ojaniemi)
Larivaara, P., Lindroos, S. & Heikkilä, T.2009. (toim.) Potilas, perhe ja perusterveydenhuolto. Duodecim. Helsinki.
Sinkkonen, J & Kalland. M. 2011 (toim). Varhaiset ihmissuhteet ja niiden häiriintyminen. WSOY. Helsinki.
Marttunen, M. ym. 2013.Nuorten mielenterveyshäiriöt - Opas nuorten parissa työskenteleville aikuisille.THL. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-245-647-2
Sosiaali- ja terveysministeriö.2009. Mielenterveys- ja päihdesuunnitelma. Mieli 2009 –työryhmän ehdotukset mielenterveys- ja päihdetyön kehittämiseksi vuoteen 2015. Sosiaali- ja terveysministeriön selvityksiä 2009:3.http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=39503&name=DLFE-7175.pdf.
Laitila, M. 2010. Asiakkaan osallisuus mielenterveys- ja päihdetyössä. Väitöskirja. Itä-Suomen yliopisto.http://epublications.uef.fi/pub/urn_isbn_978-952-61-0224-5/urn_isbn_978-952-61-0224-5.pdf
Osa 2. (Nina Kilkku)
Kiiltomäki, A.& Muma, P. 2007. Sairaanhoitaja tekee kriisityötä. Sairaanhoitajaliitto. Helsinki.
Rotchschild, B. & Rand, M.L. 2010. Apua auttajalle -Myötätuntouupumuksen ja sijaistraumatisoitumisen psykofysiologia. Traumaterapiakeskus. Oulu.
Paunonen-Ilmonen,M. 2005. Työnohjaus -toiminnan laadunhallinnan varmistaja. WSOY. Porvoo. (tai muu vastaava työnohjaukseen liittyvä teos)
Osa 3. Kliininen psykologia:Toivio, T. & Nordling, E. 2009. Mielenterveyden psykologia. Edita Publishing Oy. Tampere.Sivut 11- 82 Kliinisen psykologia kehitys ja pääsuuntaukset, 221-242 Kliinisen psykologin tutkimukset, 247-278 Psykoterapia.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Osa 1 ja 2. Mielenterveys- ja päihdehoitotyön menetelmät 3 op: Kokonaistuntimäärä on 81 tuntia.
Osa 3. Kliininen psykologia, kokonaistuntimäärä on 27 tuntia.
Osa 4. Pienryhmätyöskentely.Opiskelijalla on läsnäolo-oikeus ja -velvollisuus.

Sisällön jaksotus

Osa 1 ja 2. Mielenterveys- ja päihdehoitotyön menetelmät 3 op
1. (Taina Ojaniemi) Hoitosuhde työskentely ja hoitotyön menetelmät 2, 2op;. Perhehoitotyö, lasten ja nuorten hoitosuhdetyöskentely, mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmä, osallisuus ja palvelukäyttäjänäkökulma mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
2.(Nina Kilkku) Kriisi- ja traumatyö ja työnohjaus 1op:
Osa 3. (Taina Ojaniemi) Kliininen psykologia. Psykoterapia menetelmät, psykologiset tutkimukset.
Osa 4. Pienryhmätyöskentely, molemmissa hoitotyön teoriaosuuksissa (osat 1 ja 2) lukujärjestyksen mukaan.

Lisätietoja opiskelijoille

Lähtökohtaisesti edellytetään läsnäoloa kaikilla tunneilla.
Poissaolot korvataan luentopäiväkirjassa käsiteltyyn aihealueeseen teoreettisesti perehtyen.Luentopäiväkirjasta erillinen ohje orientaatiossa.
Toteutussuunnitelma täydentyy mahdollisesti syksyllä -17.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

osa 1 ja 2
-tietää erilaisia terveyden edistämiseen ja hoitoon liittyviä seikkoja mielenterveys- ja päihdetyön näkökulmasta ja osaa ohjata potilasta ja hänen läheisiään näissä asioissa
-osaa tunnistaa ja arvioida erityispalveluihin ohjattujen potilaiden mielenterveys- ja päihdeongelmia
-osaa hoitaa eri-ikäisiä mielenterveys- ja päihdeongelmista kärsiviä potilaita ja heidän läheisiään eri hoitotyön menetelmiä käyttäen
-tietää mielenterveys- ja päihdehoitotyön eri lähestymistapoja ja psykoterapiamenetelmiä
-tietää moniammatillisen toiminnan roolin mielenterveys- ja päihdepalvelujen järjestelmässä
-tietää työnohjauksen perusperiaatteet ammatillisen kasvun ja hoidon laadun näkökulmasta
-osaa antaa ja ottaa palautetta vastaan sekä hyödyntää tätä tietoa omaan ammatilliseen osaamiseen liittyen
- tunnistaa mielenterveys- ja päihdeongelmien yhteiskunnallisia, yhteisöllisiä ja yksilöllisiä näkökulmia omassa ajattelussaan ja asenteissaan
Osa 3
tuntee psykoterapiaprosessin
tuntee keskeiset mielenterveys- ja päihdeongelmiin liittyvät psykologiset tutkimukset

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osa 1 ja 2
-osaa ohjata ja neuvoa potilasta ja hänen läheisiään erilaisissa terveyden edistämiseen ja hoitoon liittyvissä asioissa mielenterveys- ja päihdetyön näkökulmasta osana hoitosuhdetyöskentelyä
-osaa tunnistaa ja arvioida erityispalveluissa hoidettavia mielenterveys- ja päihdeongelmia
-osaa soveltaa hoitotyössä monipuolisesti eri hoitotyön menetelmiä asiakkaan ja läheisten tarpeen mukaan
-tietää ja osaa toiminnassa tunnistaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön eri lähestymistapoja ja psykoterapiamenetelmiä
-tunnistaa moniammatillisen toiminnan merkityksen mielenterveys- ja päihdepalvelujen järjestelmässä
-ymmärtää työnohjauksen merkityksen ammatillisen kasvun ja hoidon laadun näkökulmasta
- osaa arvioida omaa ammatillista toimintaansa, antaa ja ottaa palautetta vastaan ja kehittää toimintaansa palautteen perusteella
- tunnistaa ja kriittisesti arvioida mielenterveys- ja päihdeongelmien yhteiskunnallisia, yhteisöllisiä ja yksilöllisiä näkökulmia omassa ajattelussaan ja asenteissaan
Osa 3.
Tuntee keskeiset psykoterapiasuuntaukset ja psykoterapiaprosessin osaa antaa siitä informaatiota potilaalle.
tuntee keskeiset mielenterveys- ja päihdeongelmiin liittyvät tutkimukset ja osaa hyödyntää niistä saatua tietoa potilaan hoidon suunnittelussa

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osa 1 ja 2
-osaa ohjata ja neuvoa potilasta ja hänen läheisiään erilaisissa terveyden edistämiseen ja hoitoon liittyvissä asioissa mielenterveys- ja päihdetyön näkökulmasta osana hoitosuhdetyöskentelyä
-osaa tunnistaa ja arvioida erityispalveluissa hoidettavia mielenterveys- ja päihdeongelmia
-osaa soveltaa hoitotyössä monipuolisesti eri hoitotyön menetelmiä asiakkaan ja läheisten tarpeen mukaan
-tietää ja osaa toiminnassa tunnistaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön eri lähestymistapoja ja psykoterapiamenetelmiä
-tunnistaa moniammatillisen toiminnan merkityksen mielenterveys- ja päihdepalvelujen järjestelmässä
-ymmärtää työnohjauksen merkityksen ammatillisen kasvun ja hoidon laadun näkökulmasta
- osaa arvioida omaa ammatillista toimintaansa, antaa ja ottaa palautetta vastaan ja kehittää toimintaansa palautteen perusteella
- tunnistaa ja kriittisesti arvioida mielenterveys- ja päihdeongelmien yhteiskunnallisia, yhteisöllisiä ja yksilöllisiä näkökulmia omassa ajattelussaan ja asenteissaan
Osa 3.
Tuntee keskeiset psykoterapiasuuntaukset ja psykoterapiaprosessin osaa antaa siitä informaatiota potilaalle.
tuntee keskeiset mielenterveys- ja päihdeongelmiin liittyvät tutkimukset ja osaa hyödyntää niistä saatua tietoa potilaan hoidon suunnittelussa

Siirry alkuun