Siirry suoraan sisältöön

Viestintä ja opiskelutaidot (4 op)

Toteutuksen tunnus: 5T00BD03-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.05.2017 - 20.09.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
28.08.2017 - 15.12.2017
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Talotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
Talotekniikan tutkinto-ohjelma, LVI-talotekniikka
Opettajat
Helena Lintunen
Opintojakso
5T00BD03

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia oppimistapoja ja osaa hyödyntää niitä omassa oppimisessaan itsenäisesti ja ryhmän jäsenenä
- määrittää tiedon tarpeensa, arvioida ja soveltaa tietoa sekä hankkia tietoa erilaisista tiedonlähteistä
- toimia tarkoituksenmukaisesti kirjallisissa ja suullisissa työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
- ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alan vaatimukset sekä viestiä jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavastI
- kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan
- laatia kirjallisia teknisiä dokumentteja, raportteja ja selostuksia.

Sisältö (Opintojakso)

Oppimisprosessi ja tiedon kriittinen lukutaito, tutustuminen oppimisympäristöihin ja tiedonlähteisiin, oman oppimisen arviointi ja kehittäminen.
Havainnollistaminen, äänenkäyttö, olemusviestintä, puheen sisältö ja rakenne, palaute, arviointi, tilannepuheet, vaikuttavat puheet, tiedottavat puheet, ryhmätyö- ja neuvottelutaitojen perusteet. Tekniseen kirjoittamiseen ja teknisten dokumenttien laadinta, kielenhuolto, asiakirjastandardi, raportoinnin perusteet, muistio, työnhaku (+asiakirjat), tiedottaminen, liikekirjeet.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointiperustana on opiskelijan aktiivinen ja säännöllinen osallistuminen lähiopetukseen, ns. jatkuva näyttö. Hyväksyttävään suoritukseen kuuluvat opintojakson erilaiset suulliset ja kirjalliset tehtävät, kuten puhe-esitykset (yksilö- ja parityöt) ja raportti sekä tunti- ja kotitehtävät.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, harjoitukset, yksilö-, pari- ja ryhmätyöt

Oppimateriaalit

Lähiopetuksessa ja Tabulassa jaettava materiaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Laskennallisesti yhtä opintopistettä kohti on noin 12 lähiopetustuntia ja noin 15 opiskelijan itsenäistä työtuntia. Neljä (4) opintopistettä tarkoittaa noin 108 työtuntia.

Sisällön jaksotus

Kielenhuolto, asiatyylin perusteet, asiakirjastandardi. Työelämän tekstilajit (sähköposti, tiedote, ohjeet, neuvottelumuistio jne.). Raportoinnin perusteet ja raportin kirjoittaminen. Ryhmätyö- ja neuvottelutaitojen perusteet. Puheviestinnän perusteet: esiintymisjännitys, esityksen valmistelu ja pitäminen. Haastattelujen suullinen raportointi pareittain. Yksilötyönä kirjallisen raportin sisällöstä puhe-esitys. Toisen opiskelijan puhe-esityksen vertaisarviointi.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaisista suoritustavoista, mahdollisista hyväksiluvuista ja AHOT-menettelyistä tulee keskustella opintojakson opettajan kanssa. AHOT-menettelystä pitää sopia kolmen (3) viikon kuluessa opintojakson alkamisesta.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Parityönä tehtävä haastattelu integroidaan ammattiaineiden opintojaksoihin. Haastateltavat ovat talotekniikan insinöörejä ja muita asiantuntijoita Tampereen seudun yrityksistä.

Lisätiedot

You need to be able to speak Finnish to attend this course.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei suorita eikä palauta tehtäviä annetussa aikataulussa. Opiskelija ei hallitse kirjallista eikä suullista asiatyyliä, ei osaa viestiä tilannekohtaisesti eikä kykene kohdentamaan viestejään vastaanottajan mukaan. Teksteissä on runsaasti puutteita sekä rakenne-, muoto- ja tyylivirheitä, jotka häiritsevät ymmärrettävyyttä. Raportin asettelu ei vastaa ohjeita. Lähdeviitteet puuttuvat kokonaan, tai niiden merkitsemisessä on huomattavia puutteita.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti niin kirjallisesti kuin suullisestikin jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija löytää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä. Väitteiden perustelu on vaatimatonta. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Raportin asettelu ei vastaa ohjeita, ja lähdemerkinnöissä on runsaasti virheitä.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti niin kirjallisssa kuin suullisissa esityksissään sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä. Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti; referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä. Raportin asettelu ja lähdemerkinnät vastaavat pääosin ohjeita.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti niin kirjallisesti kuin suullisestikin. Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti. Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden. Olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty, kieli ja tyyli ovat hallittuja. Opiskelija noudattaa annettuja aikatauluja täsmällisesti. Raportin asettelu ja lähdemerkinnät vastaavat tarkasti ohjeita.

Siirry alkuun