Siirry suoraan sisältöön

Geometria ja vektorilaskenta (3 op)

Toteutuksen tunnus: 5N00BC63-3082

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2017 - 03.09.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
22.08.2017 - 31.12.2017
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sähkö- ja automaatiotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Kirsi-Maria Rinneheimo
Vastuuhenkilö
Jarkko Lehtonen
Opintojakso
5N00BC63

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija ymmärtää geometrian ja vektorilaskennan terminologian sekä osaa:
- laskea erilaisten tasokuvioiden osia ja pinta-aloja sekä erilaisten kappaleiden tilavuuksia ja pinta-aloja erityisesti tekniikan sovellustehtävissä
- käyttää sekä soveltaa vektoreita tekniikan ongelmissa.
- kompleksilukujen eri esitysmuodot ja hallitsee niillä laskemisen.

Sisältö (Opintojakso)

Koulutusohjelmakohtaisesti painottaen vinokulmaisen kolmion ratkaiseminen, erilaisten tasokuvioiden pinta-aloja, tasoalueen painopiste, yhdenmuotoisuus ja mittakaava, ympyräoppi, kappaleiden pinta-aloja ja tilavuuksia, vektorilaskenta tasossa ja avaruudessa, kompleksiluvut sekä näiden soveltaminen tekniikan ongelmissa.

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Insinöörimatematiikan valmentavat opinnot
tai vastaavat tiedot.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojakson loppukoe tuntiaikaan: xx.xx.2017. Ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Opintojakson päätyttyä koko opintojaksolle on kaksi uusintatenttiä (edellyttää arvosanaa 0 Pakissa):
1. uusintatentti: 22.11.2017 klo 17-20 Juhlasalissa
2. uusintatentti/korotus: 13.12.2017 klo 17-20 Juhlasalissa
Uusintaan osallistuminen edellyttää arvosanaa 0.
Hyväksyttyä arvosanaa voi korottaa 2.uusintatentissä.
Uusintatentteihin ilmoittaudutaan Pakin kautta.
Kaikissa tenteissä saa olla mukana ainoastaan Tekniikan kaavasto ja/tai MAOL sekä tietyiltä osin myös laskin (ohjeet laskimen käytöstä annetaan erikseen). Uusintatentissä tentitään opintojakson ops:in mukainen sisältö (saattaa olla laajempi kuin kurssikokeen sisältö).
Poissaolo kokeesta vastaa hylättyä suoritusta.
Sairastapauksissa vaaditaan lääkärintodistus.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Opintojakso suoritetaan loppukokeella, harjoitustehtävillä (tunti-, koti- ja verkkotehtävillä), aktiivisella tuntiosallistumisella ja yhteistoiminnallisella oppimisella, jotka kaikki vaikuttavat arvosanaan. Opintojakson ajankohtaiset tiedot ja linkki harjoitustehtävälistaan löytyvät Tabulasta. Opiskelija vastaa itse siitä, että on päivittänyt tekemänsä harjoitustehtävät harjoitustehtävälistaan ennen seuraavan oppitunnin alkua. Harjoitustehtäväpisteiden saamiseksi on osallistuttava tehtävien tarkistukseen ja oltava valmis esittämään oma ratkaisunsa. Kokeen arvioinnissa otetaan huomioon paitsi ratkaisun oikeellisuus myös ratkaisutapa ja esitystavan selkeys. Jo arvosanan 0 saaminen edellyttää säännöllistä läsnäoloa kaikilla tunneilla koko opintojakson ajan sekä kurssikokeeseen osallistumista. Mikäli edellä mainitut kriteerit eivät täyty, niin opiskelija poistetaan toteutukselta.
Harjoitustehtävillä saa +/-pisteitä oheisen taulukon mukaan:
30 - 49 %.....1
50 - 69 %.....2
70 - 89 %.....3
90 - 100%.....4
Lopullinen arvosana määräytyy kokeen, harjoitustehtäväpisteiden ja osallistumisaktiivisuuden perusteella.
Harjoitustehtäväpisteitä ei huomioida uusinnan/ korotuksen tulokseen.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, itsenäinen opiskelu, harjoitustehtävät, ongelmalähtöinen opiskelu, yhteistoiminnallinen oppiminen, videomateriaalit, STACK-tehtävät, nettitehtävät, tentti.

Oppimateriaalit

Opintojaksolla käytettävä materiaali löytyy Tabulasta (opettajalta saa Tabula-avaimen).
Kaavasto: Tekniikan kaavasto, Tammertekniikka.
Suositellaan hankittavaksi laskin TI-Nspire CX CAS.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan keskimääräinen työmäärä opintojaksolla on 80 h, joka koostuu lähiopetuksesta, ryhmätöistä, itsenäisestä työskentelystä ja tentistä.
Opettajan pitämiä lähitunteja sisältäen kokeet on noin 33 h.

Sisällön jaksotus

Sisällön jaksotus on suuntaa antava. Osa ops:ssa mainituista kokonaisuuksista on tarkoitus suorittaa itsenäisenä opiskeluna ja/tai ryhmätöinä ja/tai verkko-opiskeluna.
Opintojakson keskeinen sisältö:
- Vinokulmaisen kolmion ratkaisu
- Erilaisten tasokuvioiden pinta-aloja
- Vektorilaskenta tasossa ja avaruudessa
- Vektorien tulot
- Kompleksiluvut
- Yhdenmuotoisuus ja mittakaavan käytön
Opintojakson aihepiirejä sovelletaan erilaisissa tekniikan probleemoissa.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osallistuu säännöllisesti opetukseen ja suorittaa opintojakson loppukokeen, mutta muuten ei saavuta tyydyttävän arvosanan vaadittuja kriteerejä. Mikäli nämä kriteerit eivät täyty, niin opiskelija poistetaan toteutukselta.
Nollan saaminen mahdollistaa osallistumisen opintojakson uusintatentteihin.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa ratkoa tasogeometrian, avaruusgeometrian ja vektorilaskennan perustehtäviä ja ratkaista yksinkertaisia sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia. Ratkaisujen perusteluissa ja matemaattisissa käsitteissä ja merkinnöissä on vielä haparointia. Opiskelija ottaa vastuun omasta opiskelustaan ja suoriutuu tehtävistä ryhmän tukemana.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Edellisten lisäksi opiskelija osaa soveltaa opintojakson asioita erilaisiin tilanteisiin ja osaa perustella ratkaisut. Matemaattisia merkintöjä ja käsitteitä käytetään pääsääntöisesti oikein. Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä itsenäisesti ja ottaa vastuun myös ryhmän suoriutumisesta.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja hän osaa soveltaa niitä vaikeampiin ongelmiin. Opiskelijalla on taito esittää ja perustella loogisesti valitut ratkaisut. Ratkaisut esitetään selkeästi ja matemaattisia käsitteitä käytetään täsmällisesti. Opiskelija on erittäin motivoitunut ja ottaa sitoutuneesti vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta.

Siirry alkuun