Siirry suoraan sisältöön

Anatomia ja fysiologia (3op)

Toteutuksen tunnus: 7K00CU17-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
24.08.2017 - 22.10.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
23.10.2017 - 22.12.2017
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Ritva Tumelius
Opintojakso
7K00CU17

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- tietää ihmisen elinjärjestelmien rakenteen ja toiminnan niin, että osaa soveltaa niitä hoitotyössä

Sisältö (Opintojakso)

ihmisen elinjärjestelmien rakenne ja toiminta

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

ei ole

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojakson tentti on 1.12.2017 klo 10.15-11.45
-
Anatomian ja fysiologian uusinnat järjestetään tenttiterraariossa keväällä 2018 seuraavasti:
-28.3.2018-13.4.2018
-7.5.2018-18.5.2018
Ilmoittaudu ja varaa paikka oman toteutuksesi (oikea toteutusnumero!) uusintatenttiin. Löydät oikean tentin Examista toteutusnumerolla.
Sinulla on kaksi mahdollisuutta uusia tentti.

Arviointiasteikko

0-5

Oppimateriaalit

Kirjat, verkkomateriaali, verkkosovellukset
Suositellut kirjat.
Valitse näistä yksi tai useampi:
1.Bjålie, J.G. Haug, E. Sand, O. Sjaastad O.V. & Toverud, K.C. 1999 tai 2011. IHMINEN. FYSIOLOGIA JA ANATOMIA. Juva WSOY
2.Bjålie, J.G. Haug, E. Sand, O. Sjaastad O.V. & Toverud, K.C. IHMISEN FYSIOLOGIA ja sen ohella Budowick, M. Bjålie, J.G. Rolstad, B. & Toverud, K.C. ANATOMIAN ATLAS
3.Tortora & Derrickson. Principles of anatomy and physiology. Harper Collins Publishers
4.Leppäluoto Juhani – Kettunen Raimo – Rintamäki Hannu – Vakkuri Olli. ANATOMIA JA FYSIOLOGIA. RAKENTEESTA TOIMINTAAN. WSOY. 1. painos. 2008
Lisäksi on olemassa erilaisia harjoituskirjoja, joita voi käyttää hyväkseen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

6 luentotuntia viikottain sekä itsenäinen opiskelua 47 tuntia.

Lisätietoja opiskelijoille

7K00CU17 sisällöt ja sisätötavoitteet
-ruuansulatuselimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa ruuansulatuselimistön osat sekä niiden rakenteen. Hän osaa selittää ravintoaineiden pilkkoutumisen, imeytymisen, kuljetuksen ja varastoinnin. Opiskelija tuntee maksan toiminnan. Opiskelija tietää autonomisen hermoston ja hormonien vaikutuksen ruuansulatuselimistön toimintaan.
-virtsaerityselimistön rakenne ja toiminta, elimistön nestetasapaino, happo-emästasapaino: Opiskelija tunnistaa virtsanerityselimistön osat ja tuntee niiden rakenteen. Hän osaa selittää nefronin toiminnan sekä ymmärtää virtsanerityksen merkityksen neste- ja elektrolyyttitasapainolle sekä pH:lle. Opiskelija tuntee elimistön nestetilavuudet ja tuntee nestekierron.
-hermoston rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa hermosolun toiminnan. Opiskelija osaa selittää mitä keskushermosto, ääreishermosto ja autonominen hermosto ovat. Opiskelija ymmärtää hermoston merkityksen aistitiedon välittämisessä, käsittelyssä ja motorisen vasteen synnyssä sekä elimistön säätelytoiminnoissa. Opiskelija osaa aivojen pääosat, selkäytimen rakenteen, aivokalvot sekä tuntee aivoselkäydinnesteen synnyn, kierron ja merkityksen.
-aineenvaihdunnan säätely: Opiskelija tuntee elimistön tärkeimmät endokriiniset rauhaset, niiden tuottamat hormonit ja näiden vasteen. Opiskelija ymmärtää endokriinisten rauhasten välisen vaikutuksen ja biologisen takaisinkytkennän, joka pitää hormonitasapainoa yllä.
-lisääntymisbiologia: Opiskelija tunnistaa sekä miehen että naisen lisääntymiselimistön rakenteen ja ymmärtää sukusolujen synnyn ja prosessin merkityksen ominaisuuksien periytymiselle. Opiskelija osaa kuukautiskierron, hedelmöittymistapahtuman, blastokystin kiinnittymisen sekä alkiokerrosten järjestymisen. Hän osaa istukan toiminnan sekä sen merkityksen yksiönkehitykselle ja raskauden kululle.
- Iho ja aistit opiskellaan kokonaan itsenäisesti.
Opiskelija osaa ihon rakenteen ja merkityksen lämmönsäätelyssä, nestetasapainon ylläpidossa sekä elimistön fysikaalisessa ja immunologisessa puolustuksessa ja aistinelimenä. Hän tietää ihon osuuden erityksessä ja D-vitamiinisynteesissä.
Opiskelija tunteepääpiirteissään aistinelinten rakenteen ja toiminnan. Hän ymmärtää ärsykkeen aiheuttavan aistinsolun aktivaation ja impulssin kulun sekä kuinka aistimus syntyy.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hylätyssä suorituksessa suurimassa osassa esitettyjä asioita on virheitä, puutteita tai ristiriitaisuuksia.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Tyydyttävässä suorituksessa (T-taso) suurin osa vaadituista asioista on esitetty oikein.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyvässä suorituksessa (H-taso) kaikki keskeiset asiat ovat mukana ja ne ovat oikein.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kiitettävässä suorituksessa (K-taso) kaikki asiat on esitetty loogisesti ja syvällisesti sekä osoittaen kokonaisuuden hallintaa.

Siirry alkuun