Strukturoitu tiedonhankinta (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00CT60-3010
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 15.02.2017 - 27.02.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 06.03.2017 - 31.07.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa määritellä rajatun terveystieteellisen kysymyksen ja toteuttaa sen mukaisen pienimuotoisen, strukturoidun tiedonhaun
- osaa kuvata tiedonhakuprosessin
- ymmärtää näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen ja tietää näytönasteet
- osaa etsiä ja tuntee tieteellisen tiedon pohjalta rakennettuja terveysalan suosituksia
- tunnistaa oman alansa tieteelliset/ammatilliset tiedonlähteet ja osaa hakea niistä tietoa suunnitelmallisesti
- osaa arvioida ja käyttää tiedonlähteitä
Sisältö (Opintojakso)
- oman alan keskeisimmät kansalliset ja kansainväliset tietokannat ja suositukset
- strukturoitu tiedonhaku (esim. PICO)
- näyttöön perustuva toiminta
- näytönasteet
- lähdekritiikki
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
ei ole
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti X.X.2017. Hylätyn tentin voi tutkintosäännön mukaan uusia kaksi kertaa. Uusintatenttien ajankohdat ilmoitetaan. Poissaolo tentistä on hylätty suoritus.
Tenttimateriaali ilmoitetaan myöhemmin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytyt tehtävät sekä tunneilla, seminaareissa että verkossa. Kirjallinen seminaaritehtävä ja vertaisarviointi.
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot
Pari- ja ryhmätyöskentely.
Seminaarityöskentely
Tiedonhaku ja tiedonhaun harjoitukset informaatikon kanssa.
Oppimistehtävä: kirjallinen tehtävä
Seminaarityöskentely
Ryhmätyöskentely:
- tiedonhaun harjoitukset
- opiskelijat etsivät tietoa opintoja hyödyntävästä aiheesta ja tekevät pienimuotoisen tiedonhaun.
Ryhmätyöt puretaan sekä Tabulassa että seminaarissa.
Oppimateriaalit
Elomaa L & Mikkola H. 2010. Näytön jäljillä – Tiedonhaku näyttöön perustuvassa hoitotyössä. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 12. Viides uudistettu painos. Turun ammattikorkeakoulu. Turku.
Hirsjärvi, Remes & Sajavaara. 2013. Tutki ja kirjoita. Kustannusosakeyhtiö Tammi, Helsinki
Johansson, Axelin, Stolt & Ääri (toim.) 2007. Systemaattinen kirjallisuuskatsaus ja sen tekeminen. Turun yliopisto. Tutkimuksia ja raportteja A:51/2007.
Holopainen A, Junttila K, Jylhä V, Korhonen A, Seppänen S. 2013. Johda näyttö käyttöön hoitotyössä. Fioca Oy, Helsinki.
Holopainen A, Korhonen T, Miettinen M, Pelkonen M & Perälä M-L. 2010. Hoitotyön käytännöt yhtenäisiksi - toimintamalli näyttöön perustuvien käytäntöjen kehittämiseksi. Premissi 1, 38-45.
Kangasniemi, Utriainen, Ahonen, Pietilä, Jääskeläinen & Liikanen. 2013. Kuvaileva kirjallisuuskatsaus: eteneminen tutkimuskysymyksestä jäsennettyyn tietoon. Hoitotiede 25(4), 291-301.
Korhonen T, Holopainen A, Kejonen P, Meretoja R, Eriksson E & Korhonen A. 2015. Hoitotyöntekijän tärkeä rooli näyttöön perustuvassa toiminnassa. Tutkiva Hoitotyö 13(1), 2015, 44-51.
Stolt, M; Axelin, A; Suhonen, R. 2016. Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. Turun yliopisto 2. korjattu painos.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Lisätietoja opiskelijoille
Totetussuunnitelma täydentyy.
Pakollinen läsnäolo ensimmäisellä luentokerralla, kaikilla tiedonhaun tunneilla ja seminaareissa. Opettaja ei anna korvaavia tehtäviä. Poissaolo suortetaan osallistumalla toiselle vastaavalle toteutukselle.
Kaikki tunneilla tai verkossa annetut tehtävät suoritettava hyväksytysti.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Arviointikriteerit (0 hylätty)
- opiskelija ei tunne tiedonhaun vaiheita
- opiskelijan tietämys tiedonhausta ja näyttöön perustuvasta toiminnasta on hajanaista
- opiskelijan tiedot terveysalan suosituksista ovat puutteelliset
- opiskelija ei ole palaututanut sovittuja tehtäviä
- lähteet eivät ole tieteellisiä
- kansainvälisiä lähteitä ei ole käytetty
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Arviointikriteerit (1-2)
- opiskelija on kuvannut käyttämiään hakutermejä ja hakuprosessia
pintapuolisesti
- lähdeluetteloa on laadittu mutta se ei perustu annettuihin ohjeisiin
- opiskelijan tiedot tiedonhausta ja näyttöön perustuvasta toiminnasta on irrallista ja toteavalla tasolla
- käytetyt lähteet hajanaisia, eivät vastaa tutkimuskysymykseen
- käytetty vain yhtä kansainvälistä tutkimusartikkelia
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Arviointikriteerit (3-4)
- aihe on selkeästi rajattu, mutta se vaatii vielä tarkennusta
- hakustrategia ja -polku on kuvattu, mutta haun toistaminen ei annetuilla tiedoilla ole mahdollista
- hakuprosessia on kuvattu pääosin selkeästi
- lähdeluettelo on laadittu mutta se ei täysin perustu annettuihin ohjeisiin
- käytetyt lähteet sisältävät useita aiheeseen soveltuvia kansainvälisiä julkaisuja
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Arviointikriteerit (5 erinomainen)
- aihe on tarkoituksenmukaisesti rajattu
- hakustrategia on kuvattu riittävän tarkasti
- hakupolku on kuvattu johdonmukaisesti ja asiaankuuluvasti
- hakuprosessi on kuvattu selkeänä kuviona
- lähdeluettelo on laadittu ohjeiden mukaan
- käytetyt lähteet ovat aiheeseen soveltuvia pääosin kansainvälisiä julkaisuja