Siirry suoraan sisältöön

Strukturoitu tiedonhankinta (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00CT60-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
28.11.2016 - 13.01.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2017 - 05.03.2017
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Heleena Laitinen
Taina Peltonen
Opintojakso
7K00CT60

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa määritellä rajatun terveystieteellisen kysymyksen ja toteuttaa sen mukaisen pienimuotoisen, strukturoidun tiedonhaun
- osaa kuvata tiedonhakuprosessin
- ymmärtää näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen ja tietää näytönasteet
- osaa etsiä ja tuntee tieteellisen tiedon pohjalta rakennettuja terveysalan suosituksia
- tunnistaa oman alansa tieteelliset/ammatilliset tiedonlähteet ja osaa hakea niistä tietoa suunnitelmallisesti
- osaa arvioida ja käyttää tiedonlähteitä

Sisältö (Opintojakso)

- oman alan keskeisimmät kansalliset ja kansainväliset tietokannat ja suositukset
- strukturoitu tiedonhaku (esim. PICO)
- näyttöön perustuva toiminta
- näytönasteet
- lähdekritiikki

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

ei ole

Aika ja paikka

16.1.2017@ 14.15-15.45
tässä välissä informaatikon tunnit
20.1. @ 8.30-10.00
13.2. @ 12.30-15.45
21.2.17 8.30-15.45 (sem.)
23.2.2017 12.30-14.00 (tentti)

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti 23.2. kello 12.30-14.00. Hylätyn tentin voi tutkintosäännön mukaan uusia kaksi kertaa. Uusintatenttien ajankohdat ilmoitetaan. poissaolo tentistä on hylätty suoritus.
Tenttimateriaali ilmoitetaan myöhemmin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytyt tehtävät sekä tunneilla, seminaareissa että verkossa. Kirjallinen seminaaritehtävä ja vertaisarviointi.

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot
Pari- ja ryhmätyöskentely.
Seminaarityöskentely
Tiedonhaku ja tiedonhaun harjoitukset informaatikon kanssa.
Oppimistehtävä: kirjallinen tehtävä
Seminaarityöskentely
Ryhmätyöskentely:
- tiedonhaun harjoitukset
- opiskelijat etsivät tietoa opintoja hyödyntävästä aiheesta ja tekevät pienimuotoisen tiedonhaun.
Ryhmätyöt puretaan sekä Tabulassa että seminaarissa.

Oppimateriaalit

Elomaa L & Mikkola H. 2010. Näytön jäljillä – Tiedonhaku näyttöön perustuvassa hoitotyössä. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 12. Viides uudistettu painos. Turun ammattikorkeakoulu. Turku.
Hirsjärvi, Remes & Sajavaara. 2013. Tutki ja kirjoita. Kustannusosakeyhtiö Tammi, Helsinki
Johansson, Axelin, Stolt & Ääri (toim.) 2007. Systemaattinen kirjallisuuskatsaus ja sen tekeminen. Turun yliopisto. Tutkimuksia ja raportteja A:51/2007.
Holopainen A, Junttila K, Jylhä V, Korhonen A, Seppänen S. 2013. Johda näyttö käyttöön hoitotyössä. Fioca Oy, Helsinki.
Holopainen A, Korhonen T, Miettinen M, Pelkonen M & Perälä M-L. 2010. Hoitotyön käytännöt yhtenäisiksi - toimintamalli näyttöön perustuvien käytäntöjen kehittämiseksi. Premissi 1, 38-45.
Kangasniemi, Utriainen, Ahonen, Pietilä, Jääskeläinen & Liikanen. 2013. Kuvaileva kirjallisuuskatsaus: eteneminen tutkimuskysymyksestä jäsennettyyn tietoon. Hoitotiede 25(4), 291-301.
Korhonen T, Holopainen A, Kejonen P, Meretoja R, Eriksson E & Korhonen A. 2015. Hoitotyöntekijän tärkeä rooli näyttöön perustuvassa toiminnassa. Tutkiva Hoitotyö 13(1), 2015, 44-51.
Stolt, M; Axelin, A; Suhonen, R. 2016. Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. Turun yliopisto 2. korjattu painos.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Lisätietoja opiskelijoille

Totetussuunnitelma täydentyy vuoden 2017 alussa.
Pakollinen läsnäolo ensimmäisellä luentokerralla, kaikilla tiedonhaun tunneilla ja seminaareissa. Opettaja ei anna korvaavia tehtäviä. Poissaolo suortetaan osallistumalla toiselle vastaavalle toteutukselle.
Kaikki tunneilla tai verkossa annetut tehtävät suoritettava hyväksytysti.
Kurssin toteutuksessa käytetään myös englannin kieltä.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Arviointikriteerit (0 hylätty)
- opiskelija ei tunne tiedonhaun vaiheita
- opiskelijan tietämys tiedonhausta ja näyttöön perustuvasta toiminnasta on hajanaista
- opiskelijan tiedot terveysalan suosituksista ovat puutteelliset
- opiskelija ei ole palaututanut sovittuja tehtäviä
- lähteet eivät ole tieteellisiä
- kansainvälisiä lähteitä ei ole käytetty

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Arviointikriteerit (1-2)
- opiskelija on kuvannut käyttämiään hakutermejä ja hakuprosessia
pintapuolisesti
- lähdeluetteloa on laadittu mutta se ei perustu annettuihin ohjeisiin
- opiskelijan tiedot tiedonhausta ja näyttöön perustuvasta toiminnasta on irrallista ja toteavalla tasolla
- käytetyt lähteet hajanaisia, eivät vastaa tutkimuskysymykseen
- käytetty vain yhtä kansainvälistä tutkimusartikkelia

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Arviointikriteerit (3-4)
- aihe on selkeästi rajattu, mutta se vaatii vielä tarkennusta
- hakustrategia ja -polku on kuvattu, mutta haun toistaminen ei annetuilla tiedoilla ole mahdollista
- hakuprosessia on kuvattu pääosin selkeästi
- lähdeluettelo on laadittu mutta se ei täysin perustu annettuihin ohjeisiin
- käytetyt lähteet sisältävät useita aiheeseen soveltuvia kansainvälisiä julkaisuja

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Arviointikriteerit (5 erinomainen)
- aihe on tarkoituksenmukaisesti rajattu
- hakustrategia on kuvattu riittävän tarkasti
- hakupolku on kuvattu johdonmukaisesti ja asiaankuuluvasti
- hakuprosessi on kuvattu selkeänä kuviona
- lähdeluettelo on laadittu ohjeiden mukaan
- käytetyt lähteet ovat aiheeseen soveltuvia pääosin kansainvälisiä julkaisuja

Siirry alkuun