Siirry suoraan sisältöön

Potilaan hoito ja orientoiva harjoittelu I (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7R00CQ47-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2017 - 20.08.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
04.09.2017 - 13.11.2017
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Röntgenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 36
Koulutus
Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Paula Pajunen
Opintojakso
7R00CQ47

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
-tietää hoitotyön perusteet ja niiden merkityksen potilaan hoidossa
-tietää, miten hoitotyötä toteutetaan monikulttuurisissa tutkimus- ja hoitotilanteissa
-tietää aseptisen toiminnan perusteet
-osaa laboraatiotilanteissa käyttää tavallisimpia hoitotyön auttamismenetelmiä potilaan hoidossa
-osaa arvioida osaamistaan ja kehittää itseään

Sisältö (Opintojakso)

-hoitajana toimiminen ja hoitotyön toimintaympäristö
-hoitotyön auttamismenetelmät ja potilaan kokonaisvaltainen hoitotyö
-monikulttuurinen tutkimus- ja hoitoympäristö
-hoitotyön auttamismenetelmien harjoittelu

Aika ja paikka

Opintojakson orientaatiotunti 5.9.2017 klo 8.30, pakollinen läsnäolo

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti 11.10.2017 klo 10.15. Uusinnat: 14.11.2017 ja 12.12.2017

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1 Hoitotyö; Tentti (numeraalinen arviointi) ja ryhmätyö
Osa 2 Orientoiva harjoittelu; Aktiivinen osallistuminen, 100 % läsnäolovelvollisuus, hyväksytty/täydennettävä/ hylätty

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kontaktitunnit/keskusteluluennot, ryhmätyöskentely, orientoiva harjoittelu

Oppimateriaalit

Abdelhamid P, Juntunen A & Koskinen L. 2009. Monikulttuurinen hoitotyö. Soveltuvin osin. Hki: WsoyPro.
Rautava-Nurmi H, Westergård A, HenttonenT, Ojala M & Vuoronen S. 2012. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Soveltuvin osin. Hki: SanomaPro.
Iivanainen I & Syväoja P. Hoida ja kirjaa. Sanoma Pro. soveltuvin osin.
Muu opettajan osoittama ajankohtainen materiaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op = 81h opiskelijan työtä, josta teoriaopetusta 20 tuntia sekä orientoiva harjoittelu 12h / ryhmä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

Orientaatiotunnilla ja orientoivan harjoittelujen tunneilla pakollinen läsnäolo. Orientoiva harjoittelu 100% läsnäolo.
Hyväksytty /Hylätty arviointi orientoivasta harjoittelusta:
Hyväksytty:
Opiskelija on osoittanut aktiivista osallistumista (100% läsnäolo) ja motivoituneisuutta harjoituksiin ja harjoiteltavien hoitotyön perustoimintojen osaamista/hallintaa.
Opiskelija osaa harjoiteltavat auttamismenetelmät ja toiminnot. Hän osaa opiskeltavat asiat/sisällöt ja hoitotyön toiminnoissa käytettävien välineiden turvallisen käytön. Opiskelija tietää välineiden ja auttamismenetelmien käyttöindikaatiot sekä osaa toteuttaa hoitoa turvallisesti. Hän osaa hakea näyttöön perustuvaa tietoa päätöksenteon tueksi hoitotilanteissa.
Täydennettävä/Hylätty:
Opiskelija ei saavuta jaksolle asetettuja tavoitteita.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei saavuta 50% maksimipistemäärästä tai tuo esille osaamista/toimintaa, mikä aiheuttaa vaaraa, haittaa tai kuoleman potilaalle.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa määritellä peruskäsitteistön, nimeää/luettelee hoitotyön auttamismenetelmiä.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa perustiedot potilaan lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikuntaan liittyvistä tarpeista ja tietää perustellen niihin liittyviä hoitotyön auttamismenetelmiä ja osaa edistää terveyttä ja toimintakykyä ko osaamisalueilla sekä on motivoitunut kehittämään osaamistaan.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Analysoi, pohtii, perustelee monipuolisesti hoitotyön osaamistaan ja toimintaansa sekä yhdistää oppimaansa ammatilliseen kontekstiin tarkoituksenmukaisesti, perustellusti ja näyttöön perustuen.

Siirry alkuun