Terveydenhoitajan työn perusteet 1 (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00BV67-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 28.11.2016 - 08.01.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2017 - 28.02.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 22
- Koulutus
- Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Mari Laaksonen
- Anne Silvan
- Vastuuhenkilö
- Mari Laaksonen
- Pienryhmät
- r1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- r2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- r1
- r2
- Opintojakso
- 7K00BV67
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
-osaa käyttää työskennellessään ajankohtaista näyttöön perustuvaa tietoa ja osaa ottaa vastuun oman osaamisen ylläpitämisestä ja kehittymisestä
-osaa käyttää tarvelähtöisesti, taloudellisesti ja yhteiskuntavastuullisesti terveydenhoitotyön yksilö-, perhetason toimintatapoja ja työmenetelmiä
-kykenee itsenäiseen päätöksentekoon ja suunnitelmalliseen työskentelyyn ja osaa priorisoida työtään
-osaa huomioida monikulttuurisuuden asiakastilanteissa
Sisältö (Opintojakso)
- terveydenhoitajan työn periaatteet, arvot ja eettiset ohjeet
- perhekeskeisyys ja asiakaslähtöisyys terveydenhoitajan työssä
- terveydenhoitajatyön menetelmät ja työmuodot
- kansainvälisyys ja monikulttuurisuus terveydenhoitajan työssä
- ammattillisen kasvu prosessi
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
sairaanhoitajavaiheen kliiniset ammattiopinnot ja anantomia ja fysiologia suoritettuna (135 op)
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
koe 26.1.2017
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
luennoille osallistuminen, pienryhmissä pakollinen läsnäolo, tehtävien tekeminen
tentti numeraalinen arviointi
pienryhmätyöskentely hyväksytty/hylätty
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
luennot,
menetelmäharjoitukset,
tehtävät ja videointi
portfoliotyöskentelyn aloittaminen
yhteisödiagnoositehtävän aloitus
Oppimateriaalit
koekirjallisuus:
Terveydenhoitajan ammatillinen osaaminen
http://www.metropolia.fi/fileadmin/user_upload/Sosiaali_ja_terveys/Terveydenhoitoty%C3%B6/Terveydenhoitajan_ammatillisen_osaamisen_kuvaus.pdf
Haarala P., Honkonen H.,Mellin O., Tervaskanto-Mäentausta T. 2014. Terveydenhoitajan osaaminen Edita
Oksanen J. 2015. Motivointi työvälineenä. PS-kustannus s. 1-191
Eriksson E., Arnkil T. 2012. Huoli puheeksi. Opas varhaisista dialogeista. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90845/URN_ISBN_978-951-33-1792-8.pdf?sequence=1
Käypähoitosuositukset:
Lihavuus (aikuiset), liikunta, tupakkariippuvuus ja tupakasta vieroitus
luennoilla osoitettu muu materiaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Laajuus on 3 x 27 tuntia eli 81 tuntia
Luentoja 24 tuntia,loput 57 tuntia itsenäistä työskentelyä joka sisältää tehtävien tekemisen ja pienryhmätyöskentelyn
Sisällön jaksotus
Teoriasisältö:
th: työn arvot ,periaatteet, historia,
ammatti-identiteetin rakentuminen alkaa
etiikka
th työn menetelmät
yhteisöanalyysitehtävän aloitus
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei valinnaisia suoritustapoja
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Lisätietoja opiskelijoille
Totetus:
Luentoja
pienryhmätyöskentelyä 2 lähtökohtaa( referaatti/mindmap 3 tutkimuksesta, videoinnit)
Terveydenhoitajatyön menetelmien harjoittelua luokkatilanteissa
Yhteisödiagnoositehtävän aloitus
Portfoliotehtävän käynnistäminen
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Pienryhmätyöskentely. Tehtävien tekeminen ohjeiden mukaan tutkittua tietoa hyödyntäen (hyväksytty )
Arviointikriteerit Hylätty suoritus
Opiskelija ei tee sovittuja kirjallisia tehtäviä palautuspäivämääriin mennessä sovitulla tavalla
Opiskelija ei osallistu harjoituksiin
Opiskelija ei ole aloittanut portfoliotyöskentelyään sovitulla tavalla
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Arviointikriteerit 1-2
Opiskelijan osoittama osaaminen on oikeaa, mutta asiat irrallisia, toteavalla tasolla ja perustellut puutteellisia
Opiskelija tarkastelee asioita yhdestä näkökulmasta
Opiskelijan osoittama asiakasnäkökulma puutteellista
Opiskelija osallistuu harjoituksiin ja tekee tehtävät
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan osoittama osaaminen perustuu tutkittuun tietoon, opiskelija esittää asiat johdonmukaisesti ja osaa perustella asioita. Osaamisessa näkyy ennaltaehkäisevä ja asiakasnäkökulma.
Opiskelija osallistuu aktiivisesti harjoituksiin ja tekee tehtävät huolella
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan osoittama osaaminen on laaja-alaista ja perustuu tutkittuun tietoon. Osaa tarkastella asioita kokonaisvaltaisesti ja omaa laajan ennaltaehkäisevän ja asiakaslähtöisen otteen.
Opiskelija osallistuu aktiivisesti harjoituksiin ja tekee tehtävät huolella