Säännöllinen raskaus ja kätilötyö (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00BU80-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 28.11.2016 - 03.01.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2017 - 30.05.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 18 - 20
- Koulutus
- Kätilön tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Irma Salokoski
- Tarja Aaltonen
- Pienryhmät
- r1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- r2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- r1
- r2
- Opintojakso
- 7K00BU80
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
-Osaa toteuttaa perhekeskeistä raskaudenajan kätilötyötä sekä itsenäisesti että äitiyshuollon palvelujärjestelmän moniammatillisissa työryhmissä kätilötyön eettisiä periaatteita noudattaen
- hallitsee normaalin raskauden kulun ja seurannan
- tietää äitiyshuollon palvelujärjestelmän ja tietää palvelujärjestelmän osien tehtävät
- tietää, miten perusterveydenhuolto toteuttaa raskaana olevien ja synnyttäneiden seurantaa ja kätilötyötä
- osaa todeta alkaneen raskauden,osaa ohjata raskaana olevaa ja perhettä raskauden eri vaiheissa näyttöön perustuvaa tietoa hyväksikäyttäen, asiakaslähtöisesti ja odottajan/perheen voimavaroja tukien
- tietää, miten ulkotutkimus tehdään ja mitä sen avulla seurataan raskauden eri vaiheissa
- tietää raskauden ajan seulontamenetelmät ja sikiöseulonnat. Osaa tulkita seulontamenetelmien tuloksia, informoida odottajaa/perhettä tuloksista ja ohjata tarvittaessa lisätutkimuksiin
- tietää yhteiskunnan tarjoamat perhe-etuudet ja osaa ohjata niissä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ryhmämuotoista perhevalmennusta
- tietää äitiyden, isyyden ja vanhemmuuden monimuotoisena psyykkisenä kehitysprosessina ja on selvillä niihin vaikuttavista tekijöistä,
- osaa ohjata asiakasta/perhettä muuttuvassa elämäntilanteessa, parisuhteen muutosvaiheessa ja varhaisessa vuorovaikutuksessa
Sisältö (Opintojakso)
Raskaanaolevan naisen ja perheen kätilötyö säännöllisessä raskaudessa
Perhevalmennus
Vanhemmuuden psykologia
- normaali raskauden kulku
- äitiyshuollon palvelujärjestelmä
- raskaudenajan ja synnytyksen jälkeinen seuranta ja tutkimukset perusterveydenhuollossa
- raskaana olevan ja perheen ohjaus raskauden eri vaiheissa ja synnytyksen jälkeen
- vanhemmuuden psykologia
- perhevalmennus
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Sairaanhoitajavaiheen opinnot suoritettuna lukuunottamatta opinnäytetyötä ja kieliopintoja
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Lukujärjestyksen mukaan 27.1.2016
Uusintamahdollisuus maaliskuun ja huhtikuun uusintakokeissa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointimenetelmät eri osissa
Osa 1 Raskaana olevan naisen ja perheen kätilötyö. Numeerinen arviointi. Tentti. Osallistuminen opetukseen. Painokerroin 2
Osa 2 Perhevalmennus. Numeerinen arviointi. Perhevalmennuksen suunnitelman tekeminen. Painokerroin 1. Osallistuminen opetukseen.
Osa 3 Vanhemmuuden psykologia. Arviointi hyväksytty/hylätty. Tehtävä tehty annettujen ohjeiden. Osallistuminen opetukseen.
Osa 4 Pienryhmätyöskentely. Arviointi hyväksytty/hylätty. Pienryhmätyöskentelyssä 100 % läsnäolovelvollisuus, aktiivinen osallistuminen ja sovittujen tehtävien tekeminen.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, opetuskeskustelu, pienryhmätyöskentely, seminaari
Oppimateriaalit
Klemetti R., Hakulinen-Viitanen T. (toim) 2013. Äitiysneuvolaopas, Suosituksia äitiysneuvolatoimintaan. Juvenes Print - Suomen Yliopistopaino. Tampere. Sivut; 3-146, , 282-299. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-245-972-5
Kuinka kertoa sikiön poikkeavuuksien seulonnoista. www.thl.fi
Syödään yhdessä. Ruokasuositukset lapsiperheille. (kappaleet 1-5). www.thl.fi
www.kela.fi. Lapsiperheen etuudet
Liikunta raskauden aikana ( http://www.ukkinstituutti.fi/ammattilaisille/terveysliikunnan-suositukset/muut-liikuntasuositukset/liikunta_raskauden_aikan a)
Haapio S., Koski K., Koski P., & Paavilainen R. 2009. Perhevalmennus. Edita. Helsinki.
Paananen, Pietiläinen, Raussi-Lehto, Väyrynen & Äimälä (toim.)2015. Kätilötyö. Kappale 4.
Vanhemmuuden psykologian kirjallisuus ilmoitetaan opetuksen alkaessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijalle kokonaistuntimäärä on 81 tuntia, josta lähiopetusta 30. Itsenäisen opiskelun osuus on 51 tuntia.
Sisällön jaksotus
Opintojakso koostuu seuraavista osista
Osa 1 Raskaana olevan naisen ja perheen kätilötyö 1,5 op
Osa 2 Perhevalmennus 0,75 op
Osa 3 Vanhemmuuden psykologia. 0,75 op
Osa 4 Pienryhmätyöskentely.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
Tavoitteet
- osaa todeta alkaneen raskauden, tietää raskauden kulun ja sikiön kehityksen raskauden eri vaiheissa
- tietää raskauden ja synnytyksen fysiologisen perustan
- tietää äitiyshuollon palvelujärjestelmän ja tietää palvelujärjestelmän osien tehtävät
- tietää, miten perusterveydenhuolto toteuttaa raskaana olevien ja synnyttäneiden seurantaa ja kätilötyötä
- osaa ohjata raskaana olevaa ja perhettä raskauden eri vaiheissa näyttöön perustuvaa tietoa hyväksikäyttäen, asiakaslähtöisesti ja odottajan/perheen voimavaroja tukien
- tietää, miten ulkotutkimus tehdään ja mitä sen avulla seurataan raskauden eri vaiheissa
- tietää raskauden ajan seulontamenetelmät ja sikiöseulonnat. Osaa tulkita seulontamenetelmien tuloksia, informoida odottajaa/perhettä tuloksista ja ohjata tarvittaessa lisätutkimuksiin
- tietää yhteiskunnan tarjoamat perhe-etuudet ja osaa ohjata niissä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ryhmämuotoista perhevalmennusta
- tietää äitiyden, isyyden ja vanhemmuuden monimuotoisena psyykkisenä kehitysprosessina ja on selvillä niihin vaikuttavista tekijöistä,
- osaa ohjata asiakasta/perhettä muuttuvassa elämäntilanteessa, parisuhteen muutosvaiheessa ja varhaisessa vuorovaikutuksessa
Sisällöt
- raskauden toteaminen ja raskauden kulku ja sikiön kehitys raskauden eri vaiheissa
- raskausajan fysiologiset muutokset
- äitiyshuollon palvelujärjestelmä
- raskaudenajan ja synnytyksen jälkeinen seuranta ja tutkimukset perusterveydenhuollossa
- raskaana olevan ja perheen ohjaus raskauden eri vaiheissa ja synnytyksen jälkeen
- äitiys, isyys vanhemmuus psyykkisenä kehitysprosessina
- varhainen vuorovaikutus
- perhevalmennus
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Arviointikriteerit pienryhmätyöskentelyyn (Hyväksytty/Hylätty)
Hyväksytty
Aktiivinen osallistuminen pienryhmätyöskentelyyn. Tehtävien ohjeiden mukainen suorittaminen ja tutkitun tiedon hyväksikäyttö. Osaaminen on H 3:n tasoa.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ylempi arviointikriteeristö sisältää aina alemman arviointikriteeristön
Opiskelijan osoittama tieto on oikeaa, mutta asiat irrallisia, toteavalla tasolla ja perustelut puutteellisia.
Opiskelija tarkastelee ilmiöitä rajoittuneesti yhdestä näkökulmasta.
Opiskelijan osoittama asiakasnäkökulma puutteellista
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan osoittama osaaminen perustuu tutkittuun tietoon, esitystapa johdonmukainen ja opiskelija pystyy perustelemaan asiat. Osaamisessa näkyy asiakasnäkökulma.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tarkastella odottavan perheen tilannetta kokonaisvaltaisesti ja osoittaa valmiuksia perheen yksilölliseen tukemiseen.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Arviointikriteerit pienryhmätyöskentelyyn (Hyväksytty/Hylätty)
Hyväksytty
Aktiivinen osallistuminen pienryhmätyöskentelyyn. Tehtävien ohjeiden mukainen suorittaminen ja tutkitun tiedon hyväksikäyttö. Osaaminen on H 3:n tasoa.
Ylempi kategoria sisältää aina alemman. Jos jakso arvioidaan hyväksytty hylätty, niin osaaminen pitää olla H (3) tasoa.
Arviointikriteerit 1-2
Opiskelijan osoittama tieto on oikeaa, mutta asiat irrallisia, toteavalla tasolla ja perustelut puutteellisia.
Opiskelija tarkastelee ilmiöitä rajoittuneesti yhdestä näkökulmasta.
Opiskelijan osoittama asiakasnäkökulma puutteellista
Arviointikriteerit 3-4
Opiskelijan osoittama osaaminen perustuu tutkittuun tietoon, esitystapa johdonmukainen ja opiskelija pystyy perustelemaan asiat. Osaamisessa näkyy asiakasnäkökulma.
Arviointikriteerit 5
Osaa tarkastella odottavan perheen tilannetta kokonaisvaltaisesti ja osoittaa valmiuksia perheen yksilölliseen tukemiseen.