Siirry suoraan sisältöön

Hoitotiede ja hoitotyön tutkimus (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00BK28-3032

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
28.11.2016 - 08.01.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2017 - 05.03.2017
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 39
Koulutus
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Tuula-Maria Rintala
Tapio Yrjölä
Vastuuhenkilö
Tuula-Maria Rintala
Opintojakso
7K00BK28

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

- arvioida hoitotieteen merkitystä hoitotyössä
- perustella valintojaan tieteellisin argumentein
- kuvata tieteellisen tutkimusprosessin hoitotyön tutkimuksessa
- erottaa määrällisen ja laadullisen tutkimuksen lähestymistavat
- valita tutkimusotteeseen sopivat aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät
- projektityöskentelyn yleiset periaatteet
- arvioida tieteellisen tutkimuksen eettisiä periaatteita

Sisältö (Opintojakso)

- viimeaikaiset hoitotieteelliset tutkimukset
- suomalaisen ja kansainvälisen hoitotieteellisen keskustelun sisällöt
- tieteellinen argumentointi
- tutkimusetiikka
- tutkimusprosessin vaiheet
- empiirinen tutkimus: määrällinen ja laadullinen
- teoreettinen tutkimus
- tutkimuksen aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät sekä niiden käyttö
- projektityöskentely
- Tutkimusetiikka

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

opintojaksojen oppimisen taidot ja hoitotyön ammatillinen perusta

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tilastotiede 1.2.2017
Hoitotiede ja hoitotyön tutkumis 2.2.2017
1.uusinta maaliskuun uusinta
2. uusinta huhtikuun uusinta

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1. Hoitotieteen syventävät opinnot. Numeraalinen arviointi. Tentti. Osallistuminen opetukseen. painokerroin 2
Osa 2. Hoitotyön tutkimuksen perusteet. Numeraalinen arviointi. Tentti. Osallistuminen opetukseen. painokerroin 2
Osa 3. Tilastotiede. Numeraalinen arviointi. Tentti. osallistuminen opetukseen

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, opetuskeskustelu, harjoitukset, pienryhmätyöskentely

Oppimateriaalit

Kankkunen, P ja Vehviläinen-Julkunen, K. Tutkimus hoitotieteessä
Kyngäs, H ja Lauri S. Hoitotieteen teorian kehittäminen, soveltuvin osin
Toikka T ja Rantanen, T. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta, soveltuvin osin
Nummenmaa L. 2004. Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät. Helsinki : Tammi. opinnot
Tuomi J ja Sarajärvi A. Laadullinen tutkimus ja sisällön analyysi, soveltuvin osin
Ajankohtaiset artikkelit
Englanniksi

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijalle kokonaistuntimäärä on 135h, josta 40h lähiopetusta ja itsenäistä työtä sekä tentit 95 h

Sisällön jaksotus

Osa 1. Hoitotieteen syventävät opinnot
Osa 2. Hoitotyön tutkimuksen perusteet
Osa 3. Tilastotiede

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- opiskelija ei tunne tutkimusprosessin vaiheita
- opiskelijan tietämys tutkimusotteista ja tutkimusmetodeista on hajanaista
- opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat puutteelliset

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- opiskelija osaa kuvat pinnallisesti tutkimusprosessin vaiheet
- opiskelija osaa tarkastella rajoittuneesti määrällistä ja laadullista tutkimusotetta
- opiskelijan tiedot hoitotieteen perusteista ovat irralliset ja toteavalla tasolla

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- opiskelija osaa kuvata hyvin tutkimusprosessin
- opiskelija tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet selkeästi
- opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat jäsentyneitä

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- opiskelija osaa soveltaa tutkimusprosessia hoitotyön tutkimiseen
- opiskelija osaa soveltaa määrällistä ja laadullista tutkimusotetta hoitotyön tutkimuksessa
- opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein

Siirry alkuun