Skip to main content

Nursing Science and Nursing Research (5 cr)

Code: 7K00BK28-3028

General information


Enrolment period
20.01.2017 - 04.04.2017
Registration for the implementation has ended.
Timing
06.03.2017 - 31.07.2017
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
40 - 44
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Midwifery
Teachers
Jouni Tuomi
Paula Stenfors
Tapio Yrjölä
Course
7K00BK28

Objectives (course unit)

Students
-understand the meaning of nursing science;
-justify choices with scientific arguments;
-describe the scientific research process in nursing research;
-differentiate the approaches of quantitative and qualitative research;
-choose appropriate data collection and analysis methods according to the study approach;
-know general guidelines for project work.
-know ethical guidelines in scientific research

Content (course unit)

-recent studies in nursing science
-core contents of Finnish and international discussions in nursing science
-scientific argumentation
-research ethics
-stages of research process
-empirical research: quantitative and qualitative
-theoretical research
-scientific data collection and analysis methods and their use
-project work

Prerequisites (course unit)

Learning Skills and Basics of Nursing Science

Assessment methods and criteria

Osa 1. Hoitotieteen syventävät opinnot. Numeraalinen arviointi. Essee. Osallistuminen opetukseen. painokerroin 2
Osa 2. Hoitotyön tutkimuksen perusteet. Numeraalinen arviointi. Tentti. Osallistuminen opetukseen. painokerroin 2
Osa 3. Tilastotiede. Numeraalinen arviointi. Tentti. osallistuminen opetukseen

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Luennot, opetuskeskustelu, harjoitukset

Learning materials

Kankkunen, P ja Vehviläinen-Julkunen, K. Tutkimus hoitotieteessä
Kyngäs, H ja Lauri S. Hoitotieteen teorian kehittäminen, soveltuvin osin
Toikka T ja Rantanen, T. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta, soveltuvin osin
Tuomi, J ja Sarajärvi A. Laadullinen tutkimus ja sisällön analyysi, soveltuvin osin
SPSS-tilasto-ohjelman perustoiminnot. Moniste (TAMK).
Ernvall, Ernvall & Kaukkila (2002). Tilastollisia menetelmiä sosiaali- ja terveysalalle. Helsinki: WSOY.
Nummenmaa L. 2004. Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät. Helsinki : Tammi.

Student workload

Opiskelijalle kokonaistuntimäärä 135h, josta 40h lähiopetusta ja itsenäisen työn sekä tentit 95 h

Content scheduling

Osa 1. Hoitotieteen syventävät opinnot 2op
Osa 2. Hoitotyön tutkimuksen perusteet 2op
Osa 3. Tilastotiede 1op

Completion alternatives

Hoitotiede; essee (ensisijainen) tai tentti

Further information

Hoitotiede; opettaja hyväksyy esseen aiheen ja artikkelit, joihin essee perustuu. Esseen aihe ilmoitetaan ryhmän Tabulassa (myös tekijät), ja palautetaan Tabulaan sovittuun päivään mennessä. Lähitunneille keskustellaan esseen aiheesta ja lähteistä.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- opiskelija ei tunne tutkimusprosessin vaiheita
- opiskelijan tietämys tutkimusotteista ja tutkimusmetodeista on hajanaista
- opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat puutteelliset
- opiskelijan tiedot tilastotieteessä ovat puutteelliset

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- opiskelija osaa kuvat pinnallisesti tutkimusprosessin vaiheet
- opiskelija osaa tarkastella rajoittuneesti määrällistä ja laadullista
tutkimusotetta
- opiskelijan tiedot hoitotieteen perusteista ovat irralliset ja toteavalla
tasolla
- opiskelija osaa keskeiset tilastotieteen käsitteet, mitta-asteikot ja tunnusluvut

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- opiskelija osaa kuvata hyvin tutkimusprosessin
- opiskelija tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet
selkeästi
- opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat jäsentyneitä
- opiskelija osaa toteuttaa helpoimpia tilastollisia testejä ja tulkita testien tuloksia

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- opiskelija osaa soveltaa tutkimusprosessia hoitotyön tutkimiseen
- opiskelija osaa soveltaa määrällistä ja laadullista tutkimusotetta hoitotyön
tutkimuksessa
- opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein
- opiskelija osaa tulkita syvällisesti testien tuloksia

Go back to top of page