Metsänhoidon vaihtoehdot ja kannattavuus (6 op)
Toteutuksen tunnus: 6M00BH13-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2016 - 26.03.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 10.02.2017 - 18.05.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 6 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Metsätalous
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 30
- Koulutus
- Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija:
- tietää metsänomistajien erilaisten tavoitteiden sekä ekologisen, taloudellisen ja sosiaalisen kestävyyden merkityksen metsänhoidon ratkaisujen ohjaajana
-tuntee puulajien puuntuotosmahdollisuudet eri kasvupaikoilla
-tuntee erilaiset metsien kasvatuksen ja uudistamisen vaihtoehtoiset menetelmät ja niiden perustelut ja osaa soveltaa niitä erilaisiin tilanteisiin
-tuntee ratkaisujen vaikutuksen puuntuotannon kannattavuuteen ja osaa tehdä kannattavuusvertailuja eri vaihtoehtojen välillä
- osaa simuloida erilaisia metsien käsittelyratkaisuja
- tietää miten metsänkäsittelymenetelmän valinta vaikuttaa puunkorjuuseen
- tuntee metsien kasvatukseen liittyvär riskit ja niiden hallintakeinot
-tuntee keskeiset metsän kasvuun ja uudistumiseen vaikuttavat tuhot ja taudit ja sekä keinot torjua ja välttää niitä.
Sisältö (Opintojakso)
Metsien hoidon tavoitelähtöisyys, kotimaisten puulajien puuntuotosmahdollisuudet eri kasvupaikoilla, metsien kasvatus ja uudistaminen erikoistilanteissa (esim. erirakenteiskasvatus, 2- jaksoiset metsät, sekametsät), metsätalouden kannattavuuden laskenta, metsänkasvatussimulaattorin käyttö, metsätuhot ja -taudit sekä niiden torjunta.
Aika ja paikka
23.2.-28.4.2017
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Lopputentti perjantaina 28.4. klo 9.15-12. Uusintatentti 29.5. klo 13-16
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tutoriaalityöskentely 20 %
Lopputentti 50 %
Harjoitukset (laskuharjoitukset, maastoharjoitukset), tehtävät, läsnäolo 30%
Itseopiskelutehtävät suoritettu
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, opetuskeskustelut, maastoharjoitukset ja -retkeilyt, laskuharjoitukset, Motti -metsänkasvatussimulaattoritehtävät, Itsenäinen opiskelu ja siihen liittyvät tehtävät
Oppimateriaalit
Tabulaan tallennetut linkit ja aineistot.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tutoriaalit ja niihin valmistautuminen 25 h
Maastoretkeilyt ja -harjoitukset 30 h
Luennot 18 h
Laskuharjoitukset 10 h
Itsenäinen opiskelu ja harjoitusten teko 80 h
Sisällön jaksotus
1. Tutoriaalisykli: 23..2.-20.3.: Metsien erilaiset käsittelytavat ja niiden erot, kannatttavuuden laskenta ja metsänhoitomenetelmien kannattavuuden arviointi ja menetelmien kannattavuuden vertailu, Motti -metsänkasvatussimulaattorin käytön harjoittelu
2. Tutoriaalisykli 23.3.-27.4.: Vaihtoehtoisiin metsänhoitomenetelmiin tutustuminen maastossa, menetelmien soveltamisen harjoittelu, metsänkasvatuksen riskeihin ja metsätuhoihin perehtyminen
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Vierailu LuKen Vesijaon tutkimusalueelle LuKen tutkijan johdolla, vierailu toteutetuilla hakkuukohteilla Lempäälässä ja Metsä Groupin kohtelilla Mäntässä. Maastoharjoitus Tampereen kaupungin metsässä.
Kansainvälisyys
Ei ole
Lisätiedot
Opsia muutettu 2016: tarkennettu kestävyyden eri näkökulmat oppimistavoitteisiin
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei osallistunut tutoriaaleihin tai muuhun läsnäoloa edellyttäviin tapahtumiin eikä tehnyt korvaavia suorituksia. Opiskelija ei ole tehnyt tutoriaalimuistiinpanoja eikä valmistautunut purkututoriaaleihin. Opiskelija ei ole tehnyt ja palauttanut tabulaan kaikkia annettuja tehtäviä. Opiskelijan osaamisessa on huomattavia puutteita tai virheitä käsitteiden käytössä sekä metsänhoitoa ja kannattavuuslaskentaa koskevissa perustiedoissa.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijalla on tiedollisia puutteita metsänkasittelyä koskevissa käsitteissä ja menetelmissä. Opiskelija tuntee sekametsiä, kaksijaksoisia sekä erirakenteisia metsiä koskevat metsänhoitosuositukset, mutta ei ole kovin hyvin perillä suositusten perusteista. Opiskelija osaa tehdä kannattavuuslaskentaa MOTTI-simulaattorin avulla perustasolla. Opiskelija tuntee tärkeimmät metsien kasvatukseen ja uudistamiseen vaikuttavat riskit ja tuhonaiheuttajat. Opiskelija on melko passiivinen tutoriaali-istunnoissa ja istuntoihin valmistautuminen on puutteellista.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija hallitsee sekametsien, kaksijakoisten sekä erirakenteisten metsien kasvatuksen menetelmät ja osaa arvioida näiden menetelmien soveltuvuutta ja kannattavuutta erilaisissa metsiköissä ja kasvupaikoilla. Opiskelija osaa tehdä metsänkäsittelyratkasiun valinnan itsenäisesti käyttäen apuna. OPiskelija osaa tehdä kannattavuusvertailuja erilaisten metsänhoidollisten menetelmien kesken.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija hallitsee sekametsien, kaksijaksoisten sekä erirakenteisten metsien kasvatuksen menetelmät ja osaa arvioida näiden menetelmien soveltuvuutta ja kannattavuutta erilaisissa metsiköissä ja kasvupaikoilla. Opiskelija osaa kuvata useita kohteelle mahdollisia vaihtoehtoisia metsänkäsittelyratkaisuja ja selostaa metsänomistajalle niiden hyviä ja huonoja puolia sekä niihin liittyviä riskejä. Opiskelija tuntee metsänhoitosuositukset hyvin ja on perehtynyt syvällisesti niiden taustalla olevaan tutkimustietoon. Opiskelija osaa käyttää tätä tietoa metsänkäsittelymenetelmän valinnassa ja sen perustelemisessa. Opiskelija osaa soveltaa kannattavuusslaskentaa eri tilanteissa ja käyttää MOTTI-metsänkasvatussimulaatttoria eri metsänkasvatusvaihtoehtojen kannattavuuden arvioimiseen ja vertailuun ja pystyy arvioimaan tulosten merkitystä ja luotettavuutta monipuolisesti. Opiskelija tuntee tärkeimmät metsien kasvatukseen ja uudistamiseen vaikuttavat riskit ja tuhonaiheuttajat ja osaa arvioida ja kuvata niiden merkitystä metsänkasvatusmenetelmän valinnassa. Opiskelija on aktiivisesti mukana luennoilla, retkeilyillä ja harjoituksissa, panostaa tutoriaali-istuntoihin ja on keskeisessä roolissa niissä.