Skip to main content

Silvicultural Alternatives and Economical Profitability of Silviculture (6 cr)

Code: 6M00BH13-3005

General information


Enrolment period
02.12.2016 - 26.03.2017
Registration for the implementation has ended.
Timing
10.02.2017 - 18.05.2017
Implementation has ended.
Credits
6 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Forestry
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 30
Degree programmes
Degree Programme in Forestry
Teachers
Manne Viljamaa
Ari Vanamo
Person in charge
Ari Vanamo
Course
6M00BH13

Objectives (course unit)

The student:
- understands how the forest owner´s different objectives and the objectives of ecological, economic and social sustainability influence the silvicutural decisions
- knows the wood production capacity of different tree species on different sites
- knows the alternative methods and arguments for stand management and forest regeneration and can apply different methods in practical situations
- knows how the decisions influence the profitability of forest management and knows how to make economical comparisons between different alternatives
- knows how to simulate different silvicultural decisions and is aware of how silvicultural decisions affect harvesting operations
-knows the risks related to forest management and means to control them
- knows the most important forest pests and diseases and the ways to control them.

Content (course unit)

Objectives of forest owners and their effect on silviculture, wood production capacity of native tree species on different sites, stand management and forest regeneration in special situations, forestry profitability calculations, use of stand management simulator computer program, forest pests and diseases and their control.

Location and time

23.2.-28.4.2017

Exam schedules

Lopputentti perjantaina 28.4. klo 9.15-12. Uusintatentti 29.5. klo 13-16

Assessment methods and criteria

Tutoriaalityöskentely 20 %
Lopputentti 50 %
Harjoitukset (laskuharjoitukset, maastoharjoitukset), tehtävät, läsnäolo 30%
Itseopiskelutehtävät suoritettu

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Luennot, opetuskeskustelut, maastoharjoitukset ja -retkeilyt, laskuharjoitukset, Motti -metsänkasvatussimulaattoritehtävät, Itsenäinen opiskelu ja siihen liittyvät tehtävät

Learning materials

Tabulaan tallennetut linkit ja aineistot.

Student workload

Tutoriaalit ja niihin valmistautuminen 25 h
Maastoretkeilyt ja -harjoitukset 30 h
Luennot 18 h
Laskuharjoitukset 10 h
Itsenäinen opiskelu ja harjoitusten teko 80 h

Content scheduling

1. Tutoriaalisykli: 23..2.-20.3.: Metsien erilaiset käsittelytavat ja niiden erot, kannatttavuuden laskenta ja metsänhoitomenetelmien kannattavuuden arviointi ja menetelmien kannattavuuden vertailu, Motti -metsänkasvatussimulaattorin käytön harjoittelu
2. Tutoriaalisykli 23.3.-27.4.: Vaihtoehtoisiin metsänhoitomenetelmiin tutustuminen maastossa, menetelmien soveltamisen harjoittelu, metsänkasvatuksen riskeihin ja metsätuhoihin perehtyminen

Practical training and working life cooperation

Vierailu LuKen Vesijaon tutkimusalueelle LuKen tutkijan johdolla, vierailu toteutetuilla hakkuukohteilla Lempäälässä ja Metsä Groupin kohtelilla Mäntässä. Maastoharjoitus Tampereen kaupungin metsässä.

International connections

Ei ole

Further information

Opsia muutettu 2016: tarkennettu kestävyyden eri näkökulmat oppimistavoitteisiin

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija ei osallistunut tutoriaaleihin tai muuhun läsnäoloa edellyttäviin tapahtumiin eikä tehnyt korvaavia suorituksia. Opiskelija ei ole tehnyt tutoriaalimuistiinpanoja eikä valmistautunut purkututoriaaleihin. Opiskelija ei ole tehnyt ja palauttanut tabulaan kaikkia annettuja tehtäviä. Opiskelijan osaamisessa on huomattavia puutteita tai virheitä käsitteiden käytössä sekä metsänhoitoa ja kannattavuuslaskentaa koskevissa perustiedoissa.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelijalla on tiedollisia puutteita metsänkasittelyä koskevissa käsitteissä ja menetelmissä. Opiskelija tuntee sekametsiä, kaksijaksoisia sekä erirakenteisia metsiä koskevat metsänhoitosuositukset, mutta ei ole kovin hyvin perillä suositusten perusteista. Opiskelija osaa tehdä kannattavuuslaskentaa MOTTI-simulaattorin avulla perustasolla. Opiskelija tuntee tärkeimmät metsien kasvatukseen ja uudistamiseen vaikuttavat riskit ja tuhonaiheuttajat. Opiskelija on melko passiivinen tutoriaali-istunnoissa ja istuntoihin valmistautuminen on puutteellista.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija hallitsee sekametsien, kaksijakoisten sekä erirakenteisten metsien kasvatuksen menetelmät ja osaa arvioida näiden menetelmien soveltuvuutta ja kannattavuutta erilaisissa metsiköissä ja kasvupaikoilla. Opiskelija osaa tehdä metsänkäsittelyratkasiun valinnan itsenäisesti käyttäen apuna. OPiskelija osaa tehdä kannattavuusvertailuja erilaisten metsänhoidollisten menetelmien kesken.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija hallitsee sekametsien, kaksijaksoisten sekä erirakenteisten metsien kasvatuksen menetelmät ja osaa arvioida näiden menetelmien soveltuvuutta ja kannattavuutta erilaisissa metsiköissä ja kasvupaikoilla. Opiskelija osaa kuvata useita kohteelle mahdollisia vaihtoehtoisia metsänkäsittelyratkaisuja ja selostaa metsänomistajalle niiden hyviä ja huonoja puolia sekä niihin liittyviä riskejä. Opiskelija tuntee metsänhoitosuositukset hyvin ja on perehtynyt syvällisesti niiden taustalla olevaan tutkimustietoon. Opiskelija osaa käyttää tätä tietoa metsänkäsittelymenetelmän valinnassa ja sen perustelemisessa. Opiskelija osaa soveltaa kannattavuusslaskentaa eri tilanteissa ja käyttää MOTTI-metsänkasvatussimulaatttoria eri metsänkasvatusvaihtoehtojen kannattavuuden arvioimiseen ja vertailuun ja pystyy arvioimaan tulosten merkitystä ja luotettavuutta monipuolisesti. Opiskelija tuntee tärkeimmät metsien kasvatukseen ja uudistamiseen vaikuttavat riskit ja tuhonaiheuttajat ja osaa arvioida ja kuvata niiden merkitystä metsänkasvatusmenetelmän valinnassa. Opiskelija on aktiivisesti mukana luennoilla, retkeilyillä ja harjoituksissa, panostaa tutoriaali-istuntoihin ja on keskeisessä roolissa niissä.

Go back to top of page