Tekniikan tilastomatematiikka (3 op)
Toteutuksen tunnus: 5N00BC67-3017
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 12.06.2017 - 26.10.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 04.08.2017 - 21.12.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Biotuotetekniikka
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Biotuote- ja prosessitekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija osaa
- havainnollistaa tilastollista aineistoa sopivilla kuvaajilla.
- käyttää tietokonetta tilastollisten perustunnuslukujen laskentaan.
- tulkita aineistoa kuvaajien ja tunnuslukujen avulla.
- kombinatoriikan perusteet
- laskea todennäköisyyksiä sekä teoreettisesti että tietokoneella simuloiden.
- laskea otoksen luottamusvälin ja pystyy käyttämään tätä hyväkseen mm. hypoteesin testauksessa
- perustiedot regressiosta ja korrelaatiosta.
Sisältö (Opintojakso)
Todennäköisyyden käsite, kombinatoriikan perusteet, tavallisimmat jakaumat, mm. normaali-, binomi-, t- ja Poisson-jakauma. Tilastollisen testauksen periaatteet, mittausaineiston käsittely tietokoneella ja sen kuvaaminen graafisesti.
Tärkeimpien tilastollisten tunnuslukujen käyttö ja merkitys. Regressiotekniikan käyttö mittausten mallintamisessa ja ennustamisessa.
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Excelin peruskäyttö, Funktiot ja matriisit, Integraalilaskenta tai vastaavat tiedot
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso suoritetaan tuntiharjoituksilla, kotitehtävillä ja projekteilla. Tämä suoritustapa on voimassa 01.10.2017-20.12.2017. Tämän jälkeen kurssi suoritetaan laskutehtävillä ja monivalintatentillä. Laskutehtäviä on 50 kappaletta. Tentin maksimipistemäärä on 30 pistettä. Läpäisyyn riittää 15 pisteen arvoinen osaaminen.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, itsenäinen opiskelu, harjoitukset, laskutehtävät, projektit, ongelmalähtöinen opiskelu, yhteistoiminnallinen oppiminen.
Oppimateriaalit
Osia ja ideoita seuraavista kirjoista
- Holopainen, Pulkkinen: Tilastolliset menetelmät, Weilin+Göös
- Leila Karjalainen: Tilastomatematiikka, Pii-kirjat
- Kume, Hitoshi: Laadun parantamisen tilastolliset menetelmät, Suomen laatuyhdistys
- opettajan antamat nettilinkit
- erilaiset verkkomateriaalit
- lisäksi käytetään opettajan erikseen jakamia monisteita
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan keskimääräinen työmäärä on noin 80-85 tuntia, joka koostuu lähiopetuksesta, kotitehtävistä, laskuharjoituksita, itsenäisestä työskentelystä ja projekteista.
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssiin sisältyvät projektit tehdään suomenkielisessä Excel 2016 -ympäristössä. Laskelmiin tarvittavat kaavat ja funktiot käsitellään oppitunneilla. Kurssilla ylläpidetään myös Tabula-sivustoa, jossa tehtävät ja projektit kuvataan tarkemmin. Siellä on myös linkkejä lisätietoihin ja itsenäisen opiskelun tueksi. Tietokoneella tehtävä laskenta tehdään Excelillä ja Excelin analyysityökaluilla. Projektit raportoidaan riittävän kattavasti ja yksityiskohtaisesti tunnilla annettujen lisäohjeiden mukaan. Tarkat arviointiperusteet esitetään oppitunneilla.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ymmärtää perusjoukon ja otoksen välisen eron. Opiskelija osaa laskea keskeis-, hajonta- ja sijaintiluvut otoksen perusteella. Opiskelija osaa suunnitella yksinkertaisia koeasetelmia tilastollisen tutkimuksen tekoon ja havainnollistaa saadut tulokset sekä graafisesti että numeerisesti. Opiskelija ymmärtää jakaumien perusteet.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Edellisten lisäksi opiskelija osaa soveltaa tilastollista ajattelua erilaisten tutkimusasetelmien ja mittausjoukkojen käsittelyssä. Opiskelija hallitsee tilastollisen päättelyn perusteet erikokoisten otosten käsittelyssä. Opiskelija ymmärtää regressioanalyysin tulosten merkityksen. Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä itsenäisesti ja ottaa vastuun myös ryhmän suoriutumisesta.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää ja perustella loogisesti valitut ratkaisut. Opiskelija on erittäin motivoitunut ja ottaa sitoutuneesti vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta.