Skip to main content

Analytical Chemistry and Laboratory Course in Process Engineering (5 cr)

Code: 5P00CW74-3001

General information


Enrolment period
12.06.2017 - 29.09.2017
Registration for the implementation has ended.
Timing
28.08.2017 - 15.12.2017
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Bioproduct Engineering
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Bioproduct and Process Engineering, students who began in 2014-2018
Teachers
Maarit Korhonen
Piia Kanto
Person in charge
Piia Kanto
Course
5P00CW74

Objectives (course unit)

The student can
- apply the principles of analytical chemistry
- calculate the concentration of solutions
- the meaning of chemical equilibrium
- the theoretical principles of the analytical methods and analysis equipment
- work safely in the laboratory
- follow Finnish and English work instructions
make qualitative and quantitative analysis
- make conclusions and report the results

Content (course unit)

- theoretical principles of analytical chemistry: solutions, composition, equilibrium reactions and electrochemistry
- pH of the buffer and salt solutions
- solubility calculations
- operating principles of analysis equipments
- analytical chemistry laboratory work

Prerequisites (course unit)

General Chemistry, Inorganic Chemistry and Laboratory Work

Exam schedules

Kurssikoe: 13.12.
Uusinta 1: (uusinnat & korotukset) 1.2.
Uusinta 2: (vain uusinnat) 5.4.
Uusintoihin ilmoittautuminen viimeistään kymmenen päivää ennen tenttiä PAKIN Tentit –toiminnon kautta.

Assessment methods and criteria

Tentti, raportit, laskuharjoitukset, kotitehtävät, laboratoriotyöt, ryhmätyöt

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Luennot, työpajat, laskuharjoitukset, laitedemot, laboratorioharjoitukset, raportointi, seminaari

Learning materials

Laboratorioalan analyyttinen kemia, Pekka O. Lehtonen ja Marja-Liisa Sihvonen (hankinta erittäin suositeltavaa ja kirjan tulisi olla heti toteutuksen alussa käytössä)
Tabulassa jaettu materiaali

Student workload

Teoriaopetusta on sekä 1. että 2. periodissa, laboratoriotyöt ovat 2. periodissa.
Mitä on analyyttinen kemia
Kalibrointimenetelmät ja laboratoriotöihin liittyvät laskut
Klassiset menetelmät, erotusmenetelmät
Kromatografia
Spektrometria
Työohjeet
Laboratoriotyöt
Kertaus: kemiallinen tasapaino, hapot ja emäkset
Suolan pH
Liukoisuus
Puskuriliuokset

Further information

Läsnäolo:
Läsnäolo edellytetään työohjetunnilla, demoissa, labroissa ja ryhmätöissä sekä niiden esittelyissä.
Läsnäolo erittäin suotavaa myös luennoilla.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija ei saavuta hyväksyttävää tasoa teoriakokeessa ja opiskelijalla on tekemättä pakollisia suorituksia kuten tehtäviä, raportteja ja laboratoriotöitä.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija hallitsee analyyttisen kemian käsitteistöä sekä työturvallisuutta. Opiskelija osaa ohjattuna tehdä analyyttisen kemian laboratoriotöitä sekä raportoida saamansa tulokset. Opiskelija tarvitsee analyyttisen kemian laskuissa ohjausta. Opiskelija työskentelee laboratoriossa noudattaen laboratorio- ja kemikaaliturvallisuutta. Laboratoriotöiden tekemisessä opiskelija tarvitsee ohjausta. Opiskelija tekee tarvittavat suoritukset, muttei noudata läsnäolovaatimuksia.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

piskelija osaa siirtää teoriaa käytännön työskentelyynsä. Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Opiskelija hallitsee analyyttisen kemian tärkeimpiä työtapoja sekä osaa laskea analyyttisen kemian laskuja. Opiskelija osaa tehdä analyyttisen kemian laboratoriotöitä sekä tulkita ja raportoida analyysituloksensa. Hän tarvitsee välillä ohjausta, mutta selviytyy jo melko itsenäisesti. Opiskelija ottaa vastuuta työturvallisuudesta ja laboratoriotöiden sujumisesta.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija on aktiivisesti mukana tunneilla, kyselee / osallistuu keskusteluihin ja palauttaa kirjalliset tehtävät/raportit ajallaan. Tehtävien vastaukset ovat hyvin jäsenneltyjä ja asiaan on paneuduttu perusteellisesti. Opiskelija pyrkii ymmärtämään töihin vaikuttavien tekijöiden merkityksen ja osaa pohtia ja kehittää työskentelyään. Tentissä ja oppitunneilla opiskelija osoittaa analyyttisen kemian ymmärtämistä ja soveltamiskykyä. Työskentely laboratoriossa sujuu hyvin ja opiskelija pystyy auttamaan myös muita opiskelijoita.

Go back to top of page