Maailman biotuoteteollisuus ja asiakkuuden hallinta (5 op)
Toteutuksen tunnus: 5P00BI77-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 12.06.2017 - 03.09.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 04.09.2017 - 15.12.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Biotuotetekniikka
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 30
- Koulutus
- Biotuote- ja prosessitekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
- Opettajat
- Tiina Wickman-Viitala
- Juha Tuominen
- Merja Hanhimäki
- Vastuuhenkilö
- Ulla Häggblom
- Opintojakso
- 5P00BI77
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija tietää
- paperi- ja kartonkituotteiden kysynnän ja tarjonnan maailmassa ja Euroopassa
- paperi- ja kartonkituotteiden kysyntään lyhyellä ja pitkällä aikavälillä vaikuttavat indikaattorit
- selluloosan, paperi- ja kartonkituotteiden kauppavirrat maailmassa
- ulkomaankaupan keskeiset vientidokumentit
- ulkomaankaupan toimitusehtolausekkeet
- ulkomaankaupan riskit
- Business to Business markkinoinnin tunnuspiirteet
- asiakkaiden erilaiset ostoprosessit
- asiakassuhdemarkkinoinnin tavoitteet sekä hyödyt
- markkinoinnin peruskilpailukeinot ja niiden soveltamisen paperi- ja kartonkituotteiden markkinointiin
- eco-/vihreänmarkkinoinnin soveltamisen metsäklusterissa
Sisältö (Opintojakso)
Paperi- ja kartonkituotteiden kysyntän ja tarjonta maailmassa ja Euroopassa, paperi- ja kartonkituotteiden kysyntään lyhyellä ja pitkällä aikavälillä vaikuttavat indikaattorit, selluloosan, paperi- ja kartonkituotteiden kauppavirrat maailmassa, ulkomaankaupan keskeiset vientidokumentit, ulkomaankaupan toimitusehtolausekkeet, ulkomaankaupan riskit, Business to Business markkinoinnin tunnuspiirteet, tuotantohyödykkeen ja kulutustavaran erot, ostoprosessin vaiheet, asiakassuhdemarkkinoinnin tavoitteet ja hyödyt asiakkaalle ja yritykselle, tuotekäsite, tuoteominaisuudet ja tuotetarjooma kilpailukeinona, palvelut ja niiden merkitys kilpailukeinona, hinnoittelu ja maksuehdot kilpailukeinona, markkinointikanavararatkaisut, metsäteollisuuden maailmanlaajuiset myyntiverkostot, paperitukkukaupan rooli ja merkitys, henkilökohtainen myyntityö, tekninen asiakaspalvelu, myynninedistäminen ja mainonta paperiklusteriyritykissä
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Liiketoiminta ja yrittäjyys
Aika ja paikka
Opintojakson lähitapaamiset ovat pääosin perjantaisin klo 11.15-14.00. Opintojaksolla joitakin lähitapaamisia pidetään yhdessä opintojakson Customer Management in Forest Based Industry, jonka lähitapaamiset ovat perjantaisin klo 8.15-11. Nämä lähitapaamisen ilmoitetaan opintojakson alussa ja merkitään ryhmien lukujärjestykseen. Yhteisissä lähitapaamisissa kieli on englanti.
Opintojaksolla tehdään yhteistyötä ja toteutetaan yhteisiä harjoitustöitä, ekskursioita ja tapahtumia myös opintojaksojen Pakkaukset ja uudet tuotteet, Design Management and Innovations ja Liiketoiminta ja yrittäjyys kanssa.Edellä mainituille opintojaksoille osallistuminen ei kuitenkaan ole edellytyksensä (esimerkiksi opiskelijalla hyväksiluku tai korvaava opintojakso näistä); tällaisessa tapauksessa sovelletaan harjoitustyöt opiskelijan tarpeeseen.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ennakkotentti (katso tenttimateriaali yllä) 18.9.2016-20.10.2017. Tentti toteutetaan Tenttiterraariossa. Ohje sähköiseen tenttiin ilmoittautumisesta sekä tenttimisestä Tenttiterraariossa: https://intra.tamk.fi/web/it-ohjeet/tenttiterraario. Tentti arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti hyväksytty/hylätty
60 % Busines Model Canvas - liiketoimintamalli: kirjallinen raportti ja esitys
20 % Puupohjaisten biotuotteiden maailmanmarkkinat tehtävä (maailman metsävarat ja kuituraaka-aineet; paperi ja kartonki; kemiallinen massa; sahatavara; puulevyt; pakkausmateriaalit)
20 % Asenne, osallistuminen, työskentely,laadullinen aktiivisuus , lähitunneilla, ekskursioilla, yrityskäynneillä ja ajanhallinta sisältäen itsearvioinnin ja vertaisarviointi.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Valmentava opettajuus
Aktivoivat tuntitehtävät
Opetuskeskustelut
Analyysi- ja liiketoimintamallit
Pari-/ryhmätyöskentely
Messuvierailu ja ekskursiot
Oppimateriaalit
Tenttimateriaali: Osia kirjasta Simula, Lehtimäki,Salo, Malinen Uuden B2B-tuotteen menestyksekäs kaupallistaminen (Teknologiateollisuus);Busines Model Canvas-lyhennetty versio kirjasta; muu tenttimateriaali ilmoitetaan kaksi viikkoa ennen tentin avautumista tenttiterraariossa
Busines Model Canvas-liiketoimintamalli: https://sc5.io/posts/business-model-canvas-suomeksi/#gref
Luentomateriaali
Nettimateriaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
60 h lähituntityöskentelyä ja 65 h itsenäistä työskentelyä
Sisällön jaksotus
Opintojakson valmentajina ova Tiina Wickman-Viitala (Busines Model Canvas; vientikauppa), Juha Tuominen (liiketoiminta, markkinointi) ja Merja Hanhimäki (BtoB markkinointi puupohjaisilla biotuotteilla sekä kyseisten tuotteiden maailman markkinat):
Sisältösuunnitelma (muutokset mahdollisia):
Vko 36 Orientaatio, tiimiytyminen, motivointi
Vko 37 Canvas Busines Model
Vko 38 Tuote ja arvolupaus asiakkaalle (asiakashyödyt, asiakkaan sitominen)
Vko 39 Asiakassegmentointi; Roope Salminen 29.9. klo 12-15
Vko 40 CRM - Customer Register Management
Vko 41 Hinnoittelu (alan) ja kannattavuus
Vko 42 Itsenäisen opiskelun viikko
Vko 43 Markkinointikanavat; tilaus-toimitusketju
Vko 44 Kansainvälistyminen; vientidokumentit, valuttatoiminnot
Vko 45 Myyntitapahtuma/reklamaatiokäsittely yhdessä opintojakson Pakkaukset ja uudet tuotteet kanssa.
Viikko 46 Canvasin/liiketoimintasuunnitelman välitarkastuspiste
Viikko 47 Tuotteiden markkinat/suurimmat tuottajamaat
Viikko 48 Kestäväkehitys/Uhkakuviin ja mahdollisuuksiin reagoiminen
Viikko 49 Yhteinen loppuseminaari pe 8.12.
Viikko 50 Mahdollisten rästitehtävien purku sekä poissaolot korvaavien tehtävien esittely
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Yritysvierailut
Yrityslähtöiset toimeksiannot
Kansainvälisyys
Tuotelanseraaus kansvainväliselle markkinalle.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on osa opintokokonaisuutta, jossa tämän opintojakson lisäksi opintojaksot Design Management and Innovations, Uudet tuotteet ja pakkaukset, Liiketoiminta ja yrittäjyys..
Opintojakson lähitunnit ovat pakollisia.Perustellusta poissaolosta tulee ilmoittaa kulloisenkin lähitapaamisen opettajalle. Opintojakso hylätään opiskelijan osalta, mikäli poissaoloja on enemmän kuin kolmelta lähitapaamiselta. Poissaolot ja tuntityöskentely vaikuttavat arvosanaan. Kun poissaoloja lähitapaamiselta on kolme, tulee opiskelijan korvata poissaolot itse valitsemallaan teemaan sopivalla alustuksella, joka esitetään viikolla 50.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ei riittävä läsnäolo opintojakson lähityöskentelytunneilla. Poissaolojen korvaavuudet puuttuvat. Ei tee Busines Canva Model ja muita opintojakson tehtäviä.
Hylätty tentti.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa markkinoinnin peruskäsitteet ja markkinointitoiminnot. Tietää markkinoinnin malleja ja analyysimenetelmiä. Tekee vaadittavat esitykset. Osallistuu lähityöskentelytunneille.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa ja ymmärtää markkinoinnin käsitteitä ja mrakkinoinnin toimintoja sekä osaa soveltaa niitä käytäntöön. Tietää markkinoinnin roollin liiketoimintojen kokonaisuudessa.Esitykset ovat ammatillisesti hallittuja. Toimii aktiivisesti ryhmän työskentelyn edistämiseksi lähityöskentelytunneilla.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa ja ymmärtää laajasti markkinoinnin ksäitteitä ja markkinoinnin toimintoja sekä osaa monipuolisesti ja kehittävällä otteella soveltaa niitä. Ymmärtää markkinoinnin merkityksen liiketoimintojen kokonaisuudessa. Esitys ammattimaisen laadukasta, analysoivaa ja selkeää. Toimii aktiivisesti ryhmän työskentelyssä ja hallitsee ryhmädynamiikkaa rakentavasti edistäen ja asiaa eteenpäin vieden.