Siirry suoraan sisältöön

Painatustekniikat (6 op)

Toteutuksen tunnus: 5P00BI73-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
28.11.2016 - 13.01.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
09.01.2017 - 28.04.2017
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Biotuotetekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Biotuote- ja prosessitekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
Opettajat
Päivi Viitaharju
Vastuuhenkilö
Ulla Häggblom
Opintojakso
5P00BI73

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija osaa
- kuvailla eri painomenetelmien periaatteet
- tunnistaa painoprosessien vaiheet, tuotteen painokuntoon saattamisesta, painamisesta ja painotuotteen jälkikäsittelystä. - painopintaan kohdistuvat vaatimukset eri painomenetelmillä painettaessa ja osaa soveltaa tätä tietämystä paperin valmisukseen
- käyttää yleisimpiä painojäljen visuaalisen arvioinnin menetelmiä ja yleisimpiä painojäljen laadun arvioimisen laitteita
- analysoida painatusvirheitä ja osaa tuottaa ratkaisuja niiden korjaamiseksi.

Sisältö (Opintojakso)

Painatuksen historia ja tulevaisuus, painojäljen laadunmuodostus ja mittaus. Offsetpainatus, syväpainatus, flekso, silkkipainatus, elektrofotografia, mustesuihkutulostus, muut digitaalisen menetelmät ja paperin käyttäytyminen näissä painomenetelmissä. Funktionaalinen painatus. Painovärit. Painokoneen jälkikäsittely.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kokeet vk:8 ja 17
Uusintakokeet:

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kokeet: 27 + 27 p., tehtävät max 6 p.: mm.
laboratoriotyön esitys, painettujen näytteiden "raportti", ekskursioraportti, kotitehtäviä (yht. x kpl), jokaisesta ajoissa palautetusta hyvin tehdystä 1 p.

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, demonstraatiot, opetuskeskustelu, harjoitustyöt, raportti, työselostus, tentti, ongelmalähtöinen opiskelu, kenttätyöskentely (sis. opintoretket), laboratoriotyöskentely, opetussimulaatiot ja -pelit

Oppimateriaalit

Karhuketo, H., Seppälä, M.J., Törn, T., Viluksela, P. 2004. Paperin ja kartongin jalostus. Vantaa: Kemiallinen metsäteollisuus 3. s. 80-154.
Oittinen S.& Saarelma H., 2009. Print Media – Principles, Processes and Quality. Helsinki: Paper Engineers’ Association / Paperi ja Puu Oy
Tunneilla käsitelty materiaali (Tabula).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 72 h,
Opiskelijan oma työ 90 h: laboratoriotyön esitys, ekskursioraportti, painettujen näytteiden raportti ym. tehtävät, tentteihin valmistautuminen, kotitehtävät

Sisällön jaksotus

Vk 2-3: Painatuksen historia ja tulevaisuus, painojäljen laadunmuodostus ja mittaus. Vk 4 - 8: offsetpainatus ja sen vuorovaikutukset, vk 10 - 12 laboratoriotyöt, ekskursio, vk 13-14 flekso, seripainatus, vk 15 - 16 digitaaliset menetelmät, painokoneen jälkikäsittely, ajettavuus, painetut näytteet, vk 17: koe ja palaute

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ekskursio / ekskursiota painolaitoksiin

Kansainvälisyys

Ei.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa nimetä tyypillisimmät painomenetelmät ja kuvailla niiden periaatteet yleisellä tasolla. Opiskelija osaa käyttää yleisimpiä painojäljen visuaalisen arvioinnin menetelmiä ja yleisimpiä painojäljen laadun arvioimisen laitteita sekä laboratoriomittaisia painatusta simuloivaa laitetta. Opiskelija tunnistaa joitakin painatusvirheitä. Toimii ryhmässä.
Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa kuvailla yleisimmät painoprosessit ja kunkin menetelmän yleisimmät painokonetyypit. Opiskelija osaa nimetä kullekin painoprosessille kriittiset paperin ominaisuudet. Osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa analysoida painatusvirheitä ja osaa tuottaa ratkaisuja niiden korjaamiseksi niin paperin valmistuksesta kuin painoprosessistakin. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti.
Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.

Siirry alkuun