Painatustekniikat (6 op)
Toteutuksen tunnus: 5P00BI73-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 28.11.2016 - 13.01.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 09.01.2017 - 28.04.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 6 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Biotuotetekniikka
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Biotuote- ja prosessitekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija osaa
- kuvailla eri painomenetelmien periaatteet
- tunnistaa painoprosessien vaiheet, tuotteen painokuntoon saattamisesta, painamisesta ja painotuotteen jälkikäsittelystä. - painopintaan kohdistuvat vaatimukset eri painomenetelmillä painettaessa ja osaa soveltaa tätä tietämystä paperin valmisukseen
- käyttää yleisimpiä painojäljen visuaalisen arvioinnin menetelmiä ja yleisimpiä painojäljen laadun arvioimisen laitteita
- analysoida painatusvirheitä ja osaa tuottaa ratkaisuja niiden korjaamiseksi.
Sisältö (Opintojakso)
Painatuksen historia ja tulevaisuus, painojäljen laadunmuodostus ja mittaus. Offsetpainatus, syväpainatus, flekso, silkkipainatus, elektrofotografia, mustesuihkutulostus, muut digitaalisen menetelmät ja paperin käyttäytyminen näissä painomenetelmissä. Funktionaalinen painatus. Painovärit. Painokoneen jälkikäsittely.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kokeet vk:8 ja 17
Uusintakokeet:
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kokeet: 27 + 27 p., tehtävät max 6 p.: mm.
laboratoriotyön esitys, painettujen näytteiden "raportti", ekskursioraportti, kotitehtäviä (yht. x kpl), jokaisesta ajoissa palautetusta hyvin tehdystä 1 p.
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, demonstraatiot, opetuskeskustelu, harjoitustyöt, raportti, työselostus, tentti, ongelmalähtöinen opiskelu, kenttätyöskentely (sis. opintoretket), laboratoriotyöskentely, opetussimulaatiot ja -pelit
Oppimateriaalit
Karhuketo, H., Seppälä, M.J., Törn, T., Viluksela, P. 2004. Paperin ja kartongin jalostus. Vantaa: Kemiallinen metsäteollisuus 3. s. 80-154.
Oittinen S.& Saarelma H., 2009. Print Media – Principles, Processes and Quality. Helsinki: Paper Engineers’ Association / Paperi ja Puu Oy
Tunneilla käsitelty materiaali (Tabula).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 72 h,
Opiskelijan oma työ 90 h: laboratoriotyön esitys, ekskursioraportti, painettujen näytteiden raportti ym. tehtävät, tentteihin valmistautuminen, kotitehtävät
Sisällön jaksotus
Vk 2-3: Painatuksen historia ja tulevaisuus, painojäljen laadunmuodostus ja mittaus. Vk 4 - 8: offsetpainatus ja sen vuorovaikutukset, vk 10 - 12 laboratoriotyöt, ekskursio, vk 13-14 flekso, seripainatus, vk 15 - 16 digitaaliset menetelmät, painokoneen jälkikäsittely, ajettavuus, painetut näytteet, vk 17: koe ja palaute
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ekskursio / ekskursiota painolaitoksiin
Kansainvälisyys
Ei.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa nimetä tyypillisimmät painomenetelmät ja kuvailla niiden periaatteet yleisellä tasolla. Opiskelija osaa käyttää yleisimpiä painojäljen visuaalisen arvioinnin menetelmiä ja yleisimpiä painojäljen laadun arvioimisen laitteita sekä laboratoriomittaisia painatusta simuloivaa laitetta. Opiskelija tunnistaa joitakin painatusvirheitä. Toimii ryhmässä.
Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa kuvailla yleisimmät painoprosessit ja kunkin menetelmän yleisimmät painokonetyypit. Opiskelija osaa nimetä kullekin painoprosessille kriittiset paperin ominaisuudet. Osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa analysoida painatusvirheitä ja osaa tuottaa ratkaisuja niiden korjaamiseksi niin paperin valmistuksesta kuin painoprosessistakin. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti.
Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.