Siirry suoraan sisältöön

Kansainväliset liiketoimintamahdollisuudet (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3H00CE25-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
28.11.2016 - 09.02.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
12.01.2017 - 19.05.2017
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
TAMK Ikaalinen
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettajat
Maj-Lis Läykki
Hanna Saraketo
Maija Haaramo
Vastuuhenkilö
Hanna Saraketo
Opintojakso
3H00CE25

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija osaa tutkia kansainvälisiä liiketoimintamahdollisuuksia ja aloittaa yrityksen kansainväliset operaatiot.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Esitykset ja arvioinnit toukokuun lähipäivissä.
Uusintapäivät sovitaan henkilökohtaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opinnot arvioidaan asteikolla 0 – 5. Koska osa opiskelijoista hakee valmistumista kesäkuun valmistumispäivään, opettajat lupaavat arvioida opintojaksot välittömästi niiden päätyttyä.
Verkkokurssi ja englanti arvioidaan omina erillisinä toteutuksinaan opettajan toteutussuunnitelman mukaisesti; Vuokko ja Mari kirjaavat niiden arvioinnit perusrekisteriin ja huolehtivat myös uusinnoista ja korotusmahdollisuuksista haluamallaan tavalla.
Integroitujen opintojaksojen arviointi perustuu
itsearviointi – omiin oppimistavoitteisiin pääseminen 10 % Jokainen kirjasi omat kriteerinsä 1. lähipäivässä ja pitää ne tallessa itse.
vertaisarviointi – toisten oppimisen edistäminen 10 %
läsnäolo lähipäivissä – 11-12>5, 10>4, 9>3, 8>2, 0 – 7>1 10 %
vastuuryhmän onnistuminen – sille asetetun kriteeristön mukaisesti 10 %
Onnistuessaan kiitettävästi suunnitteleva opiskelijaryhmä on
- huomioinut opetussuunnitelman tavoitteet ja sisällöt
- suunnitellut huolellisesti lähipäivät, niin että lopussa on hyvä tunnelma
- onnistunut edistämään oppimista, sisältö ollut laadukasta, ajankohtaista, osallistavaa ja tarjonnut haasteita
- laatinut johdonmukaisen aikataulun, ohjelma on tullut ajoissa Tabulaan
- laittanut myös ennakkotehtävät ajoissa Tabulaan, tehtävät ovat selkeitä, edistävät oppimista, ovat käytäntöön sovellettavissa
- hankkinut hyvän vierailijan
raportti – yrityksen arvio 20 %
raportti – valmentajien arvio 10 %
ennakkotehtävät 30 %
valmentajien oikeus muuttaa arvosanaa +/-1

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetus toteutetaan Kansainväliset mahdollisuudet -modulin opintojaksojen integrointina. Monimuotokoulutuksessa oppiminen perustuu etä-(ennakko)tehtäviin ja lähipäiviin. Etätehtävät sisältävät erilaista kirjallisuutta ja muuta lähdemateriaalia, niihin pohjautuvia tehtäviä ja harjoituksia. Etätehtävät julkaistaan Tabulassa. Lähipäivien aikana korostuvat metataitojen oppiminen, asioiden jäsentely, kirjastaminen, syventäminen tai käytäntöön tuominen. Kansainvälisten mahdollisuuksien modulissa lähipäiviin tavoitellaan kansainvälistä tuulahdusta esim. vierailijoiden avulla. Opiskelijat osallistuvat aktiivisesti myös lähipäivien järjestämiseen.

Oppimateriaalit

Materiaalilinkit ovat Tabulassa, mutta se on myös opiskelijan henkilökohtaisesti parannettavissa, ts. paremmin omiin oppimistavoitteisiin sopivan kirjallisuuden käyttäminen on suotavaa ja toivottavaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä. Modulin laajuus on 30 op. Muista varata aikaa kalenteristasi.

Sisällön jaksotus

Maateemat on esitelty toteutussuunnitelmassa, joka on Tabulassa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaisista suoritustavoista voidaan sopia henkilökohtaisissa ohjauskeskusteluissa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Modulin aikana tehdään toimeksiantajayritykselle kansainvälistymisselvitys.

Kansainvälisyys

Lyhyt vaihto Berliiniin

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutustapa/perusperiaatteet
• Kansainvälisen liiketoiminnan menetelmät opitaan verkkokurssilla, jota vetää Mari Stenvall.
• English for International Business käydään Vuokon määrittelemin keinoin ja sisällöin, mutta kaikkea mahdollista muutakin tehdään englanniksi. Tavoitteena on, että joka lähipäivillä tavataan joku ei-suomalainen henkilö, jonka kanssa puhutaan englantia.
• Maailmantalous, liiketoimintakulttuurit, liiketoimintamahdollisuudet ja verkosto-osaaminen integroidaan maateemoittain kulkeviksi kuukausikokonaisuuksiksi, jotka opiskelijaryhmät järjestävät vuorotellen. Vastuuryhmä hyväksyttää suunnitelmansa valmentajilla viimeistään edeltävissä lähipäivissä. Valmentajat osallistuvat järjestelyihin myös.
• Rinnalla kulkee kehittämistehtävä. Jokainen (yksin tai parina) tekee jollekin yritykselle kansainvälisten liiketoimintamahdollisuuksien selvityksen. Raportti
o taustoittaa kansainvälistymisen merkityksen ja mahdollisuudet tilastotietojen ja yritysesimerkin kautta
o antaa katsauksen maailmantalouden tilanteesta keväällä 2017 ja kertoo, mitä lähteitä seuraamalla talousilmiöiden muutoksista saa päivitettyä tietoa
o listaa ja perustelee, mitä asioita kansainvälistymisen mahdollisuuksia selvitettäessä on huomioitava
o selvittää yrityksen kansainvälistymisen mahdollisuuksia viidellä eri alueella (Venäjä/Pietari, Baltia/Viro, Eurooppa/Saksa, Aasia/Kiina, Amerikat/x). Alueita voi muuttaa, tarkentaa tai painottaa yrityksen toivomalla tavalla, mutta näiden alueiden tutkimiseen saa parhaiten apua opintojen konkreettisista sisällöistä.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ks. arviointimenetelmät
Palauttamattomista töistä merkitään -1 kokonaisarvosanaan.
Itse- ja vertaisarvioinnin perustana ovat jo 1. vuonna määritellyt kriteerit (ks. silloinen Tabula)

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Tehtävänantoja on noudatettu säntillisesti tai on toimittu omaan henkilökohtaiseen oppimissuunnitelmaan nähden alkuperäistä tehtävänantoa paremmin tai sopivammin. Työskentely ja palautukset ovat laadultaan kiitettäviä. Itse- ja vertaisarviointi ovat realististisia ja niiden perusteisiin on paneuduttu. Poissaoloja ei ole kuin korkeintaan yksi. Vastuuryhmä on työskennellyt yhdessä määritellyn kriteeristön mukaisesti. Opiskelija on päässyt opetussuunnitelmassa mainittuihin osaamistavoitteisiin.

Siirry alkuun