Sosionomin osaaminen erityiskasvatuksessa (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7S-66-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.06.2016 - 01.10.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2016 - 31.12.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Anneli Majanen
- Opintojakso
- 7S-66
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa määritellä erityiskasvatuksen arvolähtökohdat, eettiset periaatteet sekä merkityksen yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- osaa selittää erityisen tuen tarpeita, arviointitapoja, tukitoimia sekä ekokulttuurisen ja moniammatillisen erityiskasvatuksen periaatteita
- osaa jäsentää erityiskasvatuksen periaatteita, ilmiöitä, tukitoimia ja sosionomin roolia elämänkulun eri vaiheissa
Sisältö (Opintojakso)
- Ihmiskäsitys, ihmisarvo, integriteetti, itsemääräämisoikeus, osallisuus, segrekaatio, integraatio, inkluusio
- Sosioemotionaaliset vaikeudet, neuropsykiatriset häiriöt, kielihäiriöt, oppimisvaikeudet, tukevat ja korvaavat kommunikointimenetelmät, itsetunnon tukeminen, vertaistuki, ekokulttuurisuus, erityiskasvatuksen moniammatillinen verkostotyö
- Erityisyys ja elämänkulku – lapsuus, nuoruus, aikuisuus, vanhuus
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ryhmätöiden esitykset ja niihin liittyvät ryhmäkeskustelut !
Opintojakson sisältöihin, ryhmätöihin ja niihin liittyviin keskusteluihin pohjautuvan esseen palauttaminen alustavasti viimeistään... Sovitaan 1. lähikerralla tarkemmin ryhmän kanssa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu seuraaviin asioihin:
-aktiiviseen lähiopetukseen osallistumiseen
- lähiopetuspäivänä esiteltäviin ryhmätöihin (1-5, opintokäyntien raportointiin ja oppimistehtävien palauttamiseen
(palautus alustavasti - sovitaan ensimmäisillä lähikerroilla ryhmän kanssa tarkemmin)
Suoritusmerkinnän saaminen edellyttää myös palautteen antamista opintojaksosta SÄHKÖISEEN PALAUTEJÄRJESTELMÄÄN VIIMEISTÄÄN 16.12.2016
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
-luennot
-yhteistoiminnallinen ja dialoginen lähiopetus
-tutustumiskäynnit
-ryhmätyöskentely
-esseemuotoiset oppimistehtävät
Oppimateriaalit
Numminen, H. & Sokka, L. 2009/2006. Lapsellani on oppimisvaikeus. Helsinki: Edita.
Pihlaja, P. & Kontu, E. 2006. (toim.) Arjen moninaisuutta. Erityisryhmät päiväkodissa. Stakes, Raportteja 14. SIVUT: 3-36.
Pihlaja, P. 2009. Erityisen tuen käytännöt varhaiskasvatuksessa - näkökulmana inkluusio. Kasvatus (2).
Waldèn, A. 2006. "Muurinsärkijät". Tutkimus neurologisesti sairaan tai vammaisen lapsen perheen selviytymisen tukemisesta. Väitöskirja. Kuopion yliopisto. Sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan laitos. (Soveltuvin osin)
Veijola, A. 2004. Matkalla moniammatilliseen perhetyöhön - lasten kuntoutuksen kehittäminen toimintatutkimuksen avulla. (Soveltuvin osin)
Opintojaksojen muita sisältöjä käsittelevät diat.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso kokonaisuudessaan 3 op = 81 h
Lähiopetus n. 8 x 4 h = 32 h = n. 1,5 op
Itsenäinen työskentely (materiaalien lukeminen, tutustumiskäynnit, ryhmätyöskentely, oppimistehtävät) 49 h = n. 1,5 op
Sisällön jaksotus
14sosi-ryhmä on jaettu kahteen osaan: VP-ryhmä ja muut. Molemmille ryhmille kontaktiopetus näkyy lukkarikoneessa 14sosivp ja 14sosi.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehdään tutustumiskäyntejä autenttisiin työelämäympäristöihin ja käytetään mahdollisesti työelämävierailijoita.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa nimetä joitakin erityiskasvatuksen lähtökohtia, keskeisiä periaatteita sekä yleisen merkityksen
- osaa nimetä erityisen tuen tarpeita sekä niihin liittyviä tukitoimia
- osaa kuvata erityiskasvatusta erilaisissa toimintaympäristöissä sekä sosionomin työssä
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa selittää erityiskasvatuksen arvolähtökohdat, eettiset periaatteet sekä merkityksen yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- osaa selittää erityisen tuen tarpeita, arviointitapoja, tukitoimia sekä ekokulttuurisen ja moniammatillisen erityiskasvatuksen periaatteita
- osaa jäsentää erityiskasvatuksen periaatteita, ilmiöitä, tukitoimia ja sosionomin roolia elämänkulun eri vaiheissa
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa analysoida ja arvioida erityiskasvatuksen lähtökohtien, keskeisten periaatteiden sekä merkityksen toteutumista ja haasteita yksilö-, yhteisö-, yhteiskunta- ja aikatasolla
- osaa analysoida erityisen tuen tarpeita sekä soveltaa niiden mukaisesti erityiskasvatuksen tukitoimia ja periaatteita
- osaa analysoida erityiskasvatusta ja inklusiivista pedagogiikkaa sosiaalialalla sekä sosionomin erilaisissa rooleissa elämänkulun eri vaiheissa