Viestintä monikulttuurisessa liike-elämässä (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3H-316-3014
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 11.06.2017 - 03.09.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2017 - 15.11.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Liiketalous
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Eija Lähteenmäki
- Riitta Raimovaara
- Opintojakso
- 3H-316
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opintojaksolla harjaannutaan toimimaan viestijänä monikulttuurisessa viestintäympäristössä. Opiskelija voi valita 3 op:n osasuorituksena joko Expertise in English for BBA Studies tai Svenska i arbetslivet. Englannin tai ruotsin osassa opiskelija syventää erilaisissa työelämän suullisissa kielenkäyttötilanteissa tarvittavaa kielitaitoa sekä tutustuu lähemmin työelämän tapakulttuuriin.
YHTEISÖVIESTINTÄ
Opiskelija
- osaa toimia työelämän erilaisissa tilanteissa tarkoituksenmukaisesti ja hyvää ilmapiiriä edistävästi
- osaa kirjoittaa informatiivisia, asiatyylisiä tekstejä ja laatia määrämuotoisia asiakirjoja
- on perehtynyt vuorovaikutustilanteiden dynamiikkaan
- osaa ottaa huomioon monikulttuurisuuden
- osoittaa perehtyneisyyttä sisäiseen viestintään ja osaa ottaa huomioon sen merkityksen omassa työssään.
EXPERTISE IN ENGLISH FOR BBA STUDIES
Opiskelija
- osaa toimia vaativammissa viestintätilanteissa kuten negatiivisten viestien välittäminen, neuvottelujen pitäminen, kriittisiin kuuntelijoihin vaikuttaminen, myös puhelimen ja videoteknologian välityksellä
- osaa valita sopivan median tilanteen mukaan ymmärtäen, miten media vaikuttaa viestintäkäyttäytymiseen
- osaa toimia itsenäisesti laajentaakseen sanavarastoaan omalla ammatillisellä erikoisalallaan
- osaa käyttää englannin kieltä työelämän ihmissuhteiden ja kumppanuuksien muodostamiseen, ylläpitämiseen ja kehittämiseen sekä syntyperäisten että ei-syntyperäisten henkilöiden kanssa.
SVENSKA I ARBETSLIVET
Eurooppalainen viitekehys: tavoitetaitotaso B2
Opiskelija
- osaa toimia työelämän yleisissä suullisissa kielenkäyttötilanteissa: neuvottelut, puhelin, esiintyminen, små prat-tilanteet
- osaa kommunikoida interaktiivisesti tilanteen ja toiset huomioiden
- tuntee kohdekielen tapa- ja työkulttuuria.
Sisältö (Opintojakso)
YHTEISÖVIESTINTÄ
Mitä yhteisöviestinnällä tarkoitetaan?
Mitkä ovat yhteisöviestinnän keskeiset periaatteet?
Mitkä ovat yhteisöviestinnän tärkeimmät tavoitteet?
Millaisia taitoja työelämässä tarvitaan viestinnän onnistumiseksi monikulttuurisessa viestintäympäristössä?
EXPERTISE IN ENGLISH FOR BBA STUDIES
Mitä kanavia on yleisesti käytössä liikeviestinnässä?
Miten viestintäkanava vaikuttaa viestinnän luonteeseen?
Mikä on englannin kielen asema lingua francana nykypäivän työyhteisöissä?
Mikä on suullisen, kirjallisen ja ei-verbaalisen viestinnän rooli työelämän vuorovaikutuksessa?
SVENSKA I ARBETSLIVET
Miten opiskelija viestii suullisesti työelämän yleisissä viestintätilanteissa?
Miten tapa- ja työkulttuuri vaikuttavat suulliseen viestintään?
Miksi tarvitaan erityisterminologiaa tietyissä tilanteissa?
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
1. opintovuoden opintojaksot tai vastaavat tiedot ja taidot.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Yhteisöviestinnän arviointi perustuu yksilötehtävänä kirjoitettavaan raporttiin (50 %) ja ryhmätyöhön (50 %).
Englanti: A) Haastattelu-tehtävään pohjautuvan englanninkielisen raportin (yksilötehtävä) palautus on 12.10. mennessä tabulaan, B) Raportin suullinen esittely (parityö) on sovitusti joko 9.10. tai 12.10.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yhteisöviestintä: Arvosana määräytyy tehtäväsuoritusten ja tuntiaktiivisuuden perusteella.
Englanti: A) Haastattelu-tehtävään pohjautuva englanninkielinen kulttuuri-raportti arvioidaan asteikolla 0-5, B) Raportin englanninkielinen esittely arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty (hyväksytyn kriteerit määritelty)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot ja tuntikeskustelut, ryhmätyö, kirjallinen tehtävä, kulttuuritehtävät
Oppimateriaalit
Kerrottu Tabulassa (yhteisöviestinnän ja englannin kurssilla oma Tabulansa)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 tuntia opiskelijan työtä, lähiopetukseen osallistuminen sisältyy tähän
Sisällön jaksotus
Tabulassa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vastaavansisältöinen ja -laajuinen kurssi
Kansainvälisyys
Ulkomaalaiset vaihto- ja tutkinto-opiskelijat, partneriyliopistot, Suomessa tai ulkomailla liike-elämässä toimivat/toimineet ulkomaalaiset
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Yhteisöviestintä: Opiskelija ei ole palauttanut tehtäviään aikataulun mukaisesti. Teksteissä on ymmärrettävyyttä häiritseviä puutteita. Viesteissä ei huomioida tilannetta eikä vastaanottajaa. Asettelu ei vastaa ohjeita. Lähdeviitteet puuttuvat kokonaan, tai niiden merkitsemisessä on huomattavia puutteita.
Englanti: Opiskelija ei ole hallinnut haastattelu-projektin aikataulua eikä ole palauttanut englanninkielistä raporttia ja/tai esittänyt raporttia aikataulun mukaisesti. Kirjallinen raportti ja/tai raportin esittely ei ole annettujen kriteerien mukainen.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija viestii keskeiset asiat alansa eri viestintätilanteissa ymmärrettävästi ja osaa hyödyntää viestintävälineitä. Hän tunnistaa haasteita monikulttuurisessa työyhteisössä ja kykenee jollakin tasolla välittämään tietoa asioista vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osaa viestiä ryhmän jäsenenä työyhteisössä annettujen ohjeiden ja toimintatapojen mukaisesti. Hän osaa ottaa muut viestintätilanteen osapuolet huomioon viestinnässään. Hän osoittaa työssään kykyä kriittiseen tiedonhankintaan ja -käsittelyyn sekä itsenäiseen ajatteluun eikä plagioi.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija toimii työyhteisössään vastuullisesti ja osaa edistää omalla toiminnallaan myönteistä ilmapiiriä. Hän tiedostaa myös monikulttuurisuuden liike-elämän viestintätilanteissa. Hän noudattaa työyhteisössä tehtyjä sopimuksia ja viestinnän eettisiä periaatteita. Hän tekee joustavasti yhteistyötä kulttuuritaustaltaan erilaisten ihmisten kanssa. Hän noudattaa tutkimus- ja työraporteissa objektiivisuuden periaatteita ja osaa arvioida tietolähteiden luotettavuutta ja soveltuvuutta.
Opiskelija osaa ottaa kulttuuriset piirteet huomioon vuorovaikutuksessa viestien tavalla, joka pyrkii tavoittamaan oikeiden merkitysten välittymistä. Hän hankkii oman alansa tietoa monipuolisesti ja käyttää sitä kriittisesti. Hän käyttää viesteissään tilanteisiin sopivaa kieltä, tyyliä ja rakenteita. Hän työstää tavoitteellisen kirjallisen, suullisen ja visuaalisen esityksen kohdeyleisölle. Hän hyödyntää tehtävässä tekstilajitietoutta kielenkäyttösuositusten mukaisesti
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija käyttää viestintätapoja luovasti ja hyödyntää viestintäkanavia ja -välineitä tarkoituksenmukaisesti yhteisöjen vuorovaikutustilanteissa ja ottaa huomioon monikulttuurisuuteen liittyvät erityisvaatimukset. Hän osaa käyttää tilanteeseen soveltuvia viestintätapoja ja ottaa huomioon kulttuuriset piirteet vuorovaikutuksessa viestien tavalla, joka tukee oikeiden merkitysten välittymistä. Hän tunnistaa yhteisöjen vuorovaikutustilanteiden ominaispiirteet ja toimii niiden mukaisesti.
Opiskelija hankkii tietoa itsenäisesti ja asiantuntevasti tuottaakseen uutta tietoa tai uusia näkökulmia. Hän käyttää kieltä luovasti sekä alansa käytänteiden, että kielenkäyttösuositusten mukaisesti teksti-, puhe- ja vuorovaikutustilanteissa. Hän osa luoda rohkaisevan, luottamusta herättävän, kannustavan ja vuorovaikutteisen ilmapiirin työyhteisössään. Hän havainnoi ja tunnistaa kulttuurienvälisiä yhtäläisyyksiä ja osaa hyödyntää niitä viestinnässään. Hän yhdistää asiantuntevasti omaa ajatteluaan erilaisista tiedonlähteistä hankkimaansa laadukkaaseen tietoon, arvioi tiedon luotettavuutta ja soveltuvuutta sekä ilmaisee lähteet alan ja tilanteen mukaisesti.