Skip to main content

Anatomia, fysiologia ja kliininen fysiologia (3 cr)

Code: 7K00CU16-3002

General information


Enrolment period
19.09.2016 - 18.10.2016
Registration for the implementation has ended.
Timing
24.10.2016 - 16.12.2016
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 39
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Teachers
Anne-Marja Hammar
Jaana Renko
Kirsi Litmanen
Course
7K00CU16

Objectives (course unit)

The student
- knows the structure and function of human organs;
- can describe the dysfunctions of body systems and is able to explain the body's functioning in these disorders;
- knows the basics of the mechanism of most common diseases;
- knows the clinical physiological research methods of common diseases

Content (course unit)

- the structure and function of human organs
- the clinical physiological research methods

Prerequisites (course unit)

none

Exam schedules

Anatomian ja fysiologian loppukoe 5.12.2016.
(Varsinaisesta loppukokeesta voi suorittaa TULE-osan etukäteen opettajan määräämänä aikana 16.11.2016.)
-
Uusinnat keväällä 2017 tenttiterraariossa (G2-04) seuraavasti:
-
Linkki ilmoittautumiseen ja paikanvaraukseen:
1. uusinta 30.1. - 4.2.2017
Linkki 1. uusinnan ilmoittautumiseen ja paikanvaraukseen:
https://exam.tamk.fi/enroll/7K00CU16-3002/exam/5100
-
2. uusinta ja korotus 6.- 11.3.2017 (viimeinen mahdollisuutesi):
Linkki 2. uusinnan ilmoittautumiseen ja paikanvaraukseen:
https://exam.tamk.fi/enroll/7K00CU16-3002/exam/5101
-
Uusintoihin tulee koko anatomian ja fysiologian sisältö.

Assessment methods and criteria

Osa 1: Anatomian ja fysiologian (2,5 op) arviointi tapahtuu kirjallisen kuulustelun perusteella. Arviointi 0-5. Painokerroin 1.
Kudokset, tuki- ja liikuntaelimistön osio kuulustellaan todennäköisesti 14.11. 16.15- 17.00.
Varsinainen tentti, jossa vastataan veri-, verenkierto ja hengitysalueen kysymyksiin ja mahdollisesti poissaolon vuoksi vastaamattomiin kudos-tule-kysymyksiin on 5.12. 14.15-15.45
-
Tavoitteet:
-Opiskelija tuntee ihmisen elinjärjestelmien rakenteen ja toiminnan sekä osaa muodostaa kuvan ihmisestä fyysisenä toiminnallisena kokonaisuutena.
-Hän tuntee anatomian ja fysiologian keskeisimmät termit.
-Opiskelija osaa soveltaa edellä mainittua tietoa sekä opiskellessaan että toteuttaessaan hoitotyötä.
-Opiskelija oppii käyttämään hyödyksi eri lähteitä tiedonhankinnassa sekä omatoimisesti että yhdessä opiskelijatovereidensa kanssa.
-Opiskelija oppii käyttämään tehokkaasti itsenäiseen opiskeluun tarkoitettua aikaa.
Osa 2. Kliininen fysiologia (0,5 op) arvioidaan joko kirjallisen kuulustelun, verkkotentin tai kirjallisen tehtävän perusteella. Arviointi S/0.

Teaching methods

Luennot, itsenäinen opiskelu, pienryhmätyöskentely

Learning materials

Kirjat, verkkomateriaali, verkkosovellukset
Suositellut kirjat.
Valitse näistä yksi tai useampi:
1.Bjålie, J.G. Haug, E. Sand, O. Sjaastad O.V. & Toverud, K.C. 1999 tai 2011. IHMINEN. FYSIOLOGIA JA ANATOMIA. Juva WSOY
2.Bjålie, J.G. Haug, E. Sand, O. Sjaastad O.V. & Toverud, K.C. IHMISEN FYSIOLOGIA ja sen ohella Budowick, M. Bjålie, J.G. Rolstad, B. & Toverud, K.C. ANATOMIAN ATLAS
3.Tortora & Derrickson. Principles of anatomy and physiology. Harper Collins Publishers
4.Leppäluoto Juhani – Kettunen Raimo – Rintamäki Hannu – Vakkuri Olli. ANATOMIA JA FYSIOLOGIA. RAKENTEESTA TOIMINTAAN. WSOY. 1. painos. 2008
Tabula: Kliinisen fysiologian perusteet

Further information

Ensimmäisellä tunnilla läsnäolo on pakollinen.
-
Sisällöt ja sisältökohtaiset tavoitteet:
-Kudokset: Opiskelija ymmärtää peruskudostyyppien rakenteen ja tavan, jolla ne muodostavat elimiä.
-tuki- ja liikuntaelimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija tunnistaa elimistön suuret luut rakenteineen sekä ymmärtää kuinka luiden väliset nivelet muodostuvat. Opiskelija osaa selittää nivelen rakenteen ja ymmärtää sen toiminnan. Opiskelija ymmärtää kuinka lihas supistuu, tunnistaa pinnalliset lihakset ja tietää kuinka ne liikuttavat niveliä.
-veri ja verenkiertoelimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa veren koostumuksen, tuntee sen merkityksen homeostasian ylläpidossa ja erilaisten aineiden ja lämmön kuljetuksessa. Opiskelija ymmärtää veren osuuden elimistön puolustuksessa sekä tuntee veren hyytymistapahtuman. Opiskelija osaa sydämen rakenteen ja sen toimintakierron sekä tuntee suuret verisuonet ja niiden rakenteen. Opiskelija ymmärtää verenpaineen muodostukseen vaikuttavat perustekijät sekä verenpaineen merkityksen hemodynamiikalle. Opiskelija osaa verenpaineeseen liittyvän terminologian sekä ymmärtää verenkierron säätelyn.
-hengityselimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija tuntee hengitystiet sekä keuhkojen rakenteen. Opiskelija osaa selittää keuhkotuuletuksen, keuhkorakkuloissa tapahtuvan kaasujenvaihdon, kaasujen kuljetuksen veressä sekä ymmärtää soluhengityksen merkityksen. Opiskelija ymmärtää ventilaation merkityksen homeostasian ylläpidossa, tuntee ventilaation säätelyn ja hengitystilavuudet.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Hylätyssä suorituksessa suurimassa osassa esitettyjä asioita on virheitä, puutteita tai ristiriitaisuuksia. Myös erittäin keskeisessä asiassa karkea virhe johtaa hylkäykseen.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Tyydyttävässä suorituksessa (T-taso) suurin osa vaadituista asioista on esitetty oikein.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Hyvässä suorituksessa (H-taso) kaikki keskeiset asiat ovat mukana ja ne ovat oikein.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Kiitettävässä suorituksessa (K-taso) kaikki asiat on esitetty loogisesti ja syvällisesti sekä osoittaen kokonaisuuden hallintaa.
Jokin keskeisessä asiassa oleva vakava virhe voi aiheuttaa koko suorituksen hylkäämisen.

Go back to top of page