Siirry suoraan sisältöön

Rakennetun ympäristön esteettömyys ja talotekniset ratkaisut (5op)

Toteutuksen tunnus: 7Y00CJ57-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.07.2016 - 31.08.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2016 - 31.12.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Fysioterapeutti
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Hyvinvointiteknologian ylempi tutkinto-ohjelma (tekniikan ja liikenteen ala)
Opettajat
Elina Ritola
Kari Kallioharju
Lea Saarni
Jouni Sivenius
Minna Nyström
Vastuuhenkilö
Minna Nyström
Opintojakso
7Y00CJ57

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija oppii analysoimaan rakennetun ympäristön toimintarajoitteita.
Opiskelija tietää toimintarajoitteisten ihmisten ympäristölle asettamat vaatimukset ja niitä koskevan lainsäädännön.
Opiskelija oppii ratkaisemaan ympäristöongelmia sekä perinteisillä että innovatiivisilla tavoilla.
Opiskelija osaa hyödyntää apuvälineteknologian sovelluksia rakennetun ympäristön muokkaamiseen toimintaesteisille paremmin sopiviksi.
Opiskelija osaaa valita yksilöllisiä apuvälineitä ja ympäristönhallintalaitteita toimintaympäristössä liikkumisen edistämiseksi.
Opiskelija osaa soveltaa rakennusalan toimintaperiaatteita esteettömyyden edistämiseksi.
Opiskelija osaa ratkaista rakentamiseen liittyviä estettömyssongelmia sekä suunnittelu-, rakentamis- että muutostyövaiheissa.

Sisältö (Opintojakso)

Rakennetun ympäristön yleisimmät toimintarajoitteet.
Esteetöntä ympäristöä edistävä ja edellyttävä lainsäädäntö ja ohjeisto.
Esteettömän ympäristön ominaisuudet ja tunnusmerkit.
Liikkumista ja muuta toimintaa auttavat tekniset apuvälineet ja ympäristönhallintalaitteet.
Talotekniikka osana esteetöntä ympäristöä.
Rakennuttamisprosessi ja rakentamisen sopimuskäytänteet ja vaikutuskanavat.
Ympäristövisiot estettömään asumisympäristöön.
Design for all -ajattelu.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei ole

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivisuus ja läsnäolot lähiopetuksessa. Aktiivisuus ja läsnäolot lähiopetuksessa. 60% läsnäolo lähiopetustunneilla on pakollinen.
Suullinen opettajan arviointi ja vertaisarviointi kritiikkitilaisuuksissa.
Arvosana 0 - 5 osaamistason mukaan.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, harjoitustehtävät ja itseopiskelu, vertaisarvionti ja seminaari.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan kurssin aikana.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä on 27 h / op.

Sisällön jaksotus

Ilmoitetaan opiskelijoille ennen opintojakson alkua.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Vierailuluentoja

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssilla on aktiivisessa käytössä digitaalinen oppimisympäristö Tabula.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla, harjoitustehtävissä ja Tabulakeskustelussa on heikkoa.
Opiskelija ei pysty hahmottamaan esteettömän ympäristön perusideoita eikä sen vuoksi kykene soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Kokonaisuudesta näkyy, että käsiteltyihin asioihin ei ole lainkaan paneuduttu.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla, harjoitustehtävissä ja Tabulakeskustelussa on heikkoa.
Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijalla on vähän poissaoloja. Opiskelija on osallistunut opetukseen ja Tabulakeskusteluun aktiivisesti ja rakentavasti. Työskentely etenee johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää ammattimaisesti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijalla on erittäin vähän poissaoloja. Opiskelija on osallistunut opetukseen ja Tabulakeskusteluun aktiivisesti ja rakentavasti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat selkeästi ja osaa soveltaa oppimaansa monipuolisesti ja luovasti käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti ja ammattimaisesti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.

Siirry alkuun