Rakennusterveys ja sisäympäristö (3 op)
Toteutuksen tunnus: 5R00CQ02-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.12.2015 - 07.02.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 11.01.2016 - 30.04.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Rakennustekniikka
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 70
- Koulutus
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija tuntee rakennusterveyteen ja sisäilmaan vaikuttavia tekijöitä ja ymmärtää tutkimustulosten merkityksen sekä sisäilman yhteyden terveysvaikutuksiin. Opiskelija hallitsee rakennusterveyteen liittyvää lainsäädäntöä ja tietää eri toimijoiden vastuut ja velvollisuudet.
Sisältö (Opintojakso)
• Itsenäinen opiskelu/ennakkotehtävä: lähteet, ominaisuudet, tutkimusmenetelmät, tutkimustulokset, tulosten tulkinta ja johtopäätökset
• Rakennusterveyteen vaikuttavat tekijät:
-haitta-aineet
-hiukkaset ja kuidut
-haihtuvat orgaaniset yhdisteet
-radon
-mikrobit:
-koulu- ja päiväkoti- sekä asuntotutkimukset
-mikrobitutkimukset työpaikoilla
-mikrobiologisten tekijöiden riskinarvio
-laho, homehtumisindeksi, betonirakenteiden homehtuminen
• Lainsäädäntö
• Riskinarviointi
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti pidetään opintojakson loppupuolella erikseen sovittavana ajankohtana. Uusintatenttimahdollisuudet ovat rakennustekniikan uusintatenttipäivinä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvosana määräytyy tentin perusteella.
Opiskelijan pitämä oppimispäiväkirja arvostellaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Huonoja töitä ei arvostella. Erityisen hyvin suoritettu työ voi nostaa arvosanaa rajatapauksissa.
Opintojakson suorittaminen edellyttää sekä verkkoluentoihin osallistumista että oppimistehtävien (oppimispäiväkirja) suorittamista.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojakson luennot toteutetaan verkkoluennoilla. Osa luennoista pidetään Savonissa, osa Helsingissä RATEKOlla. TAMKin opiskelijat seuraavat verkkoluentoja erikseen määritellyssä luokkatilassa.
Opiskelijat pitävät luennoista oppimispäiväkirjaa.
Oppimateriaalit
Opintojakson materiaali (luentokalvot etc.) jaetaan sähköisesti oppimisalustan (Moodle/Tabula) kautta.
Verkkoluentoja ei nauhoiteta, joten niiden seuraaminen reaaliaikaisesti on kurssin suorittamisen kannalta välttämätöntä.
Sisällön jaksotus
Verkkoluentoja on yhteensä viisi luentokertaa. Luennot pidetään perjantaisin joko klo 13:15-16:00 tai klo 14:15-17:00. Jokainen luentokerta kestää siis yht. 4 tuntia. Luentokerran puolessa välissä pidetään yksi n. 15 min. tauko.
Alustava luentojen aikataulu:
- pe 19.2.2015
- pe 4.3.2015
- pe 1.4.2015
- pe 15.4.2015
- pe 29.4.2015
Aikataulua tarkennetaan kurssin alussa!
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole.
Kansainvälisyys
Ei ole.
Lisätietoja opiskelijoille
Rakennusterveys ja sisäympäristö on Savonian ja TAMKin yhteinen opintojakso, joka on suunnattu ammattikorkeakoulujen rakennusalan koulutusohjelmien opiskelijoille. Osallistujilta edellytetään tutkinto-ohjelman sisällön hallintaa erityisesti rakennustekniikasta, rakennusfysiikasta sekä korjausrakentamisesta. Tutkinto-opiskelijat sisällyttävät opintojakson vapaasti valittaviin opintoihin.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole suorittanut tenttiä tai oppimistehtävää hyväksyttävästi.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija omaa aiheeseen liittyvät perustiedot. Perustietojen osaamisessa voi olla pieniä puutteita.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija omaa aiheeseen liittyvät perustiedot. Opiskelija osaa tehdä tavanomaisia analyysejä ja johtopäätöksiä perustietoihin nojautuen.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija omaa monipuolisesti aiheeseen liittyvät tiedot ja käsitteet. Opiskelija osaa tehdä monipuolisia analyysejä ja johtopäätöksiä omaksumiinsa asioihin nojautuen.