Siirry suoraan sisältöön

Lastensuojelu ja perhetyö (8 op)

Toteutuksen tunnus: 7S-30-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
16.12.2015 - 24.01.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
20.01.2016 - 22.05.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
8 op
Virtuaaliosuus
6 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Anssi-Pekka Udd
Riikkaelina Susipolku-Jensen
Hanna-Kaisa Korpikoski
Vastuuhenkilö
Anssi-Pekka Udd
Opintojakso
7S-30

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Osaamistavoitteet:
1. Sosionomina lastensuojelussa ja perhetyössä
- osaa analysoida omaa ja sosionomin identiteettiä lastensuojelutyössä.
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa jäsentää lapsen ja perheen kokemuksia lastensuojelun asiakkuudesta sekä analysoida niiden merkityksiä kohtaamisessa
- osaa selittää kriisi- ja traumareaktioita sekä perheen vuorovaikutuksen ongelmia
- osaa soveltaa lapsi- ja perhekeskeistä työotetta
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä työssä sekä avo- ja laitoshuollossa
- osaa selittää varhaisen tuen periaatteita ja analysoida niiden soveltamistapoja arjessa
- osaa tukea lapsen ja nuoren arkea sekä vanhempien kasvatustyötä avohuollossa
- osaa analysoida laitoshuollon arkea yleisesti sekä eri työorientaatioiden ja menetelmien soveltamisen näkökulmista.
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa selittää lastensuojeluun liittyviä ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa analysoida ilmiöiden ja erityiskysymysten merkityksiä asiakkuudessa, arjessa ja omassa toiminnassaan.
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa analysoida kriittisesti lastensuojelun vaikuttavuutta ja ilmiöitä lastensuojelulain, palvelujärjestelmän, asiakasprosessin ja oman työotteen näkökulmista.

Sisältö (Opintojakso)

- Oma kasvatushistoria ja kasvatusnäkemys, ammatillisuuden rajat ja jaksaminen, tehtävärakenne, työyhteisössä toimiminen, moniammatillinen verkostotyö
- Kokemuksia asiakkuudesta, lapsi- ja perhekeskeisyys, varhainen tuki, lastensuojelun perhetyö, perhekuntoutus, oppilashuolto
- Hoito- ja kasvatustyö laitoshuollossa, arkilähtöisyys, dialogisuus, yhteisöllisyys,
- Kriisiprosessi, traumatisoituminen, vuorovaikutustraumatisoituminen, traumataustan huomioiva työote
-Sosionomin asiakastyömenetelmäopintojen tavoitteellinen ja suunnitelmallinen soveltaminen yksilö- ja ryhmänohjauksessa
- Yhteisvastuu, arkilähtöisyys, dialogisuus, hoito- ja kasvatustyö sekä pedagogiikka laitoshuollossa
- syrjäytyminen, mielenterveys- ja päihdetyö, väkivalta ja seksuaalinen hyväksikäyttö, lähisuhdeväkivalta, monikulttuurisuus, kehitysvammaisuus, lapsi ja vanhemman vankeusrangaistus, aggressiivisen asiakkaan kohtaaminen, yrittäjänä lastensuojelussa tai muut työelämästä nousseet aiheet
- Lastensuojelua koskevat lait ja niitä koskevat tiedonhankintataidot, palvelujärjestelmä, asiakasprosessi, vaikuttavuus lastensuojelussa
- Ajankohtainen tutkimustieto

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

VARSINAISTA TENTTIÄ EI OLE!
Osaamissalkkujen palautus tabulaan ENSISIJAISESTI ke 27.4., VIIMEISTÄÄN 22.5.!

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Aktiivinen osallistuminen lähiopetuskerroille - lähiopetuskerrat pakollisia
- Aktiivinen ja vastuullinen ote itsenäiseen opiskeluun ja ryhmätöihin
- Osaamissalkun tekeminen yksilöllisesti opintojakson aikana - arviointi osaamissalkun perusteella
- Oppimispäiväkirjan tekeminen opintojakson aikana ja sen yhteenveto osaksi osaamissalkkua
HUOM! Opintojaksopalaute edellytys suoritusmerkinnälle - annetaan opintojakson loputtua 20.-27.4.2016

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- Lähiopetus
- Yhteistoiminnallinen oppiminen
- Itsenäinen työskentely
- Verkko-opetus
- Henkilökohtaiset reflektiotehtävät
- Seminaarityöskentely

Oppimateriaalit

TABULASIVU ETENEMISEEN JA MATERIAALEIHIN LIITTYEN: 7S-30 Lastensuojelu ja perhetyö 2016 (15ASO), EI avainta
KIRJALLISUUTTA YM.
- Kaltoin kohdeltu lapsi. Käsikirja kaltoin kohdellun lapsen kanssa työskenteleville. 2012.
- Reijonen, M. 2008. Oivaltava kohtaaminen. Auttajan sijaistraumatisoitumisesta SIVUT: 50-59.
- Työmenetelmät- ja välineet: Lastenuojelun käsikirja - http://www.thl.fi/fi/web/lastensuojelun-kasikirja/lastensuojelun-kasikirja/tyomenetelmat-ja-valineet
- Mustajärvi , S. 2008. Perhetyöhön sitoutuminen. Pro gradu. Tampereen yliopisto, SIVUT: 21-29, 39-48, 48-70, 70-89.
- Hovi-Pulsa, R. 2011. Arkilähtöinen perhetyö. Strukturoitua avoimuutta. Lisensiaatintutkimus. Itä-Suomen yliopisto, SIVUT: 29-32, 44-48, 69-92 ja 98-106.
- Välimäki, H. 2012. Lastenkotinuorten kokemuksia omaohjaajuudesta kiintymyssuhteena.
- Laakso, R. 2009. Arjen rutiinit ja yllätykset - etnografia lastenkotityöstä. Acta Universitas Tamperensis 1444. Väitöskirja. SIVUT: 20-48, 70-84, 114-265. (löytyy verkosta ja kirjastosta)
- Reinikainen, S. 2009. Nuorisokodista maailmalle. Kokemuksia nuorisokodissa elämisestä ja aikuisiässä selviytymisestä. Helsingin yliopisto. Kasvatustieteen laitoksen tutkimuksia 224. SIVUT: 52-79, 84-89.
- Toimiva lastensuojelu. Selvitysryhmän raportti. 2013. STM.
- Toimiva lastensuojelu. Toteuttamissuunnitelma vuosille 2014-1019. 2014. STM.
- Lastensuojelun laatusuositus. Työryhmän raportti. 2013. STM.
- Alhanen, K. 2014. Vaarantunut lastensuojelu. Tutkimus lastensuojelujärjestelmän uhkatekijöistä. THL:n raportti 24.
- Lastensuojelulaki ja sen uudistukset, Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki 1287/2013, Sosiaalihuoltolain uudistus (ks. Finlex/Lastensuojelun käsikirja)
- Verkkosivut: Lastensuojelun käsikirja, Kasvun Kumppanit, THL ym.
- Muut tabulassa olevat perus- ja syventävät materiaalit
- Erityiskysymystehtävään liittyvä ajankohtainen tutkimus ja kirjallisuus
- Opiskelijan oman työskentelyn ja mielenkiinnon kannalta rakentuva kirjallisuus & lähteet

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaisuus 8 op = 216 h, josta
Lähiopetuskerrat: n. 1 op = 32 h
Itsenäinen työskentely 7 op = 184 h (Osaamissalkku 2 op = 54 h; Tabulamateriaalit ja välitehtävät n. 4 op = 108 h; Päiväkirja ja reflektiotehtävät 1 op = 27 h)

Sisällön jaksotus

LÄHIKERRAT
ENNAKKOTEHTÄVÄ: Oma ja ammatti-identiteetti lastensuojelussa/Katsaus sosiaalipalvelujen ja lastensuojelua koskeviin uudistuksiin
1. KERTA: ke 27.1. TOTEUTUSINFO/YLEINEN KATSAUS LASTENSUOJELUUN
VÄLITEHTÄVÄT: Asiakasosallisuus, laitoshuollon pedagogiikka
2. KERTA: ke 17.2. LAPSI JA PERHE LASTENSUOJELUN ASIAKKAANA/LAITOSHUOLLON PEDAGOGIIKKA
VÄLITEHTÄVÄT: Arkilähtöinen ja sosiaalipedagoginen perhetyö, Ehkäisevän työn muodot
3. KERTA: ke 16.3. SIJAISTRAUMATISOITUMINEN, MYÖTÄTUNTOUUPUMINEN JA JAKSAMINEN/LASTENSUOJELUN PERHETYÖ JA PERHEPALVELUT
VÄLITEHTÄVÄT: Monialainen työskentely lastensuojelussa, Menetelmät, Laatu, Erityiskysymykset etänä
4. KERTA: ke 20.4. LAPSI JA PERHE ASIAKKAANA, LAATUSEMINAARI JA LOPPUREFLEKTIO

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson sisältöjä voi AHOTOIDA aiemmalla osaamisella sopimalla asiasta tarkemmin Anssi-Pekka Udd:in kanssa ja toimimalla Ahotointiprosessin edellyttämällä tavalla.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson asioiden yhdistäminen omaan työhön, tutustumiskäynnit Osaamissalkun teossa, työelämävierailijat.

Lisätietoja opiskelijoille

TOTEUTUS TARKOITETTU ENSISIJAISESTI RYHMÄLLE 15ASOSI!!
MUIDEN RYHMIEN OPISKELIJOIDEN OSALLISTUMISESTA SOVITTAVA OMAN TUTOROPETTAJAN,OPON JA ANSSI-PEKKA UDD:IN KANSSA!

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

1. Sosionomina lastensuojelussa ja perhetyössä
- osaa kuvailla lastensuojelutyötä vain yleisesti
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa mainita lapseen ja perheeseen liittyviä seikkoja lastensuojelun näkökulmasta
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä työssä sekä avo- ja laitoshuollossa
- osaa erotella eri työmuotojen keskeiset piirteet toisistaan
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa nimetä lastensuojelun taustalla olevia syitä
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa mainita lastensuojeluun liittyviä lakeja

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

1. Sosionomina lastensuojelussa ja perhetyössä
- osaa kuvailla itseään ja sosionomin roolia lastensuojelutyössä
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa kuvailla lapsen ja perheen roolia lastensuojelussa
- osaa nimetä kriisi- ja traumareaktioita sekä perheiden ongelmia
- osaa nimetä lasten ja perheiden kanssa työskentelyn tapoja
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä työssä sekä avo- ja laitoshuollossa
- osaa nimetä varhaisen työn areenoita ja periaatteita
- osaa kuvailla lastensuojelun avohuollon työtä
- osaa kuvailla laitoshuollon arkea ja työskentelytapoja
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa nimetä lastensuojeluun liittyviä ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa kuvailla lastensuojelun tilannetta lastensuojelulain, palvelujärjestelmän, asiakasprosessin ja oman työotteen näkökulmista

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

1. Sosionomina lastensuojelussa ja perhetyössä
- osaa analysoida omaa ja sosionomin ammatti-identiteettiä lastensuojelutyössä.
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa jäsentää lapsen ja perheen kokemuksia lastensuojelun asiakkuudesta sekä analysoida niiden merkityksiä kohtaamisessa
- osaa selittää kriisi- ja traumareaktioita sekä perheen vuorovaikutuksen ongelmia
- osaa soveltaa lapsi- ja perhekeskeistä työotetta.
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä työssä sekä avo- ja laitoshuollossa
- osaa selittää varhaisen tuen periaatteita ja analysoida niiden soveltamista eri ympäristöissä
- osaa tukea lapsen ja nuoren arkea sekä vanhempien kasvatustyötä avohuollossa
- osaa analysoida laitoshuollon arkea yleisesti sekä eri työorientaatioiden ja menetelmien soveltamisen näkökulmista.
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa selittää lastensuojeluun liittyviä ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa analysoida ilmiöiden ja erityiskysymysten merkityksiä asiakkuudessa, arjessa ja omassa toiminnassaan.
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa analysoida kriittisesti lastensuojelun vaikuttavuutta lastensuojelulain, palvelujärjestelmän, asiakasprosessin ja oman työotteen näkökulmista.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

1. Sosionomina lastensuojelussa ja perhetyössä
- osaa arvioida kriittisesti omaa ja ammatillista identiteettiään, vahvuuksiaan ja haasteitaan lastensuojelun asiakastyössä sekä yhteistyössä
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa muodostaa perustellen lapsen etua ja perhelähtöisyyttä ajavan ammatillisen näkemyksen ja soveltaa toimintaansa sen mukaisesti
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä työssä sekä avo- ja laitoshuollossa JA
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa analysoida ja arvioida lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä sekä soveltaa perustellen niiden suuntaisia työorientaatioita ja menetelmiä ehkäisevässä työssä, avohuollossa sekä laitoshuollossa
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa analysoida, arvioida kriittisesti ja soveltaa perustellen lastensuojelulakia, palvelujärjestelmää ja asiakasprosessia

Siirry alkuun