Siirry suoraan sisältöön

Konetekniikan projektit (3 op)

Toteutuksen tunnus: 5K00BF80-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
30.11.2015 - 04.02.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2016 - 20.05.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Konetekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Konetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Matti Peltola
Luennoitsija Kone/auto
Vastuuhenkilö
Matti Peltola
Opintojakso
5K00BF80

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija tietää perusteet tyypillisten pienkoneiden rakenteista, materiaaleista ja komponenteista ja niiden valinta perusteista. Opiskelija osaa toimia projekti- ja ryhmätyöympäristössä. Opiskelija ymmärtää koneen turvallisuussuunnittelun perusteet.

Sisältö (Opintojakso)

Projekti työskentely pienryhmissä. Pienkoneiden purkaminen ja kokoaminen, koneensuunnittelu ja kehittely, koneenosan mitoittaminen, materiaalien analysointi, kierrätys, tuotekatalogit, koneenrakennuksen perusstandardit, patentit, tiedonhankinta, tietokannat, tyypilliset konepajan työkalut ja niillä työskentely.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Laboratoriotyöskentely, raportti, esitelmät.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, ongelmalähtöinen opiskelu, laboratoriotyöskentely, harjoitukset, esitelmät, projektityöskentely

Oppimateriaalit

Internetistä omatoimisesti etsittävät standardit, patentit jne.
Laboratoriotunneilla annettavat työohjeet.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Aloitusluento 2h, laboratoriotyöskentelyä 4h/viikko 6 kertaa, seminaari 3h.
Oman ajan käyttö 50h.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson aikana opiskelijat purkavat laboratoriossa koneita ja laitteita. Purkamistyöstä pidetään pöytäkirjaa ja opintojakso päättyy työn esittämiseen seminaarissa muille opiskelijoille. Työstä tehdään myös kirjallinen kuvia, taulukoita yms. sisältävä raportti annettavan ohjeen mukaisesti.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija pystyy tunnistamaan joitakin pienkoneiden rakenteita, materiaaleja ja komponentteja.
Opiskelija osaa tunnistaa joitakin koneenrakennuksen yleisimpiä koneenosia sekä yksinkertaisia perustyökaluja. Opiskelija osaa avustettaessa etsiä standardeista tietoa koneenosista. Opiskelija pystyy auttavasti raportoimaan tekemänsä työn.
Opiskelija on jonkin verran motivoitunut, ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan, osaa toimia ryhmässä sekä antaa ja vastaanottaa palautetta.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tunnistaa suuren osan pienkoneiden rakenteista, materiaaleista ja komponenteista ja on myös omatoimisesti hankkinut niistä jotakin tietoa.
Opiskelija tuntee useita koneenrakennuksen yleisimpiä koneenosia. Opiskelija tuntee useita liitosten kokoamisessa ja purkamisessa käytettäviä työkaluja. Opiskelija osaa etsiä standardeista tietoa koneenosista. Opiskelija osaa raportoida järjestelmällisesti tekemänsä työn.
Opiskelija on selvästi motivoitunut, ottaa vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta sekä osaa rakentavasti antaa ja vastaanottaa palautetta.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tuntee hyvin pienkoneiden rakenteita, materiaaleja ja komponentteja ja hankkii niistä itse aktiivisesti tietoa.
Opiskelija tuntee hyvin useita koneenosia ja niiden liitosperiaatteita. Opiskelija osaa valita itsenäisesti oikeita työkaluja liitosten kokoamiseen ja purkamiseen. Opiskelija ymmärtää yleisesti standardien merkityksen koneenrakennuksessa ja osaa etsiä itsenäisesti tietoa koneenosista. Opiskelija osaa raportoida seikkaperäisesti, järjestelmällisesti, kiinnostavasti ja oikein tekemänsä työn.
Opiskelija on erittäin motivoitunut, ottaa sitoutuneesti vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta, kannustaa ja edesauttaa ryhmää parempaan suoritukseen ja osaa hyödyntää palautetta systemaattisesti ammatillisen kasvun välineenä.

Siirry alkuun