Professional English for Social Work (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7S-21-3015
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 30.11.2015 - 12.01.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 12.01.2016 - 23.02.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 0 - 25
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Henri Annala
- Pienryhmät
- Avoin AMK (Koko: 2 . Avoin AMK : 2.)
- Pienryhmät
- Avoin AMK
- Opintojakso
- 7K00FQ28
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija:
- osaa kertoa työkokemuksestaan ja kirjoittaa työhönsä liittyvän raportin
- osaa antaa asiakkaalle yksityiskohtaisia ohjeita ja kysyä haastattelussa tarkoituksenmukaisia tietoja sensitiivisellä tavalla
- osaa valitsemansa asiakasryhmän erityisalan sanastoa niin, että pystyy ymmärtämään alan ammatillisia tekstejä.
Sisältö (Opintojakso)
- Asiakkaan ohjaus – ja haastattelutilanteet
- Sosiaaliturva ja -palvelut
- Työharjoitteluraportti
- Työpaikkahaastattelu
- Autenttiset ammatilliset tekstit omavalintaiselta erityisalalta
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lähitunneilla on 80% läsnäolovelvollisuus. Arvosana muodostuu suullisesta osaamisesta (esitelmä, suullinen koe, keskustelutehtävät) ja kirjallisesta osaamisesta (asiatyylinen teksti, sanakoe, kirjallinen koe).
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, ryhmä- ja parityöt, verkon välityksellä opiskelu.
Oppimateriaalit
Saarinen & Saarinen: Way to Welfare
Kurssin Tabula-alueen sähköiset materiaalit
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetusta 9 x 4h, itsenäistä opiskelua 42h
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kielisalkku (ohje Tabulassa)
Kansainvälisyys
Mahdollisuuksien mukaan vaihto-opiskelijoita lähitunneilla
Lisätietoja opiskelijoille
Esitiedot
English for Social Services
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
• ei pysty osallistumaan suullisen vuorovaikutukseen, koska hänellä on ongelmia tuottaa omaa puhetta ja/tai ymmärtää muiden osapuolten puhetta
• ääntää niin, että häntä on vaikea ymmärtää
• hallitsee erittäin suppean sanaston, joka ei riitä suoriutumaan eri tilanteissa. Hän käyttää toistuvasti sopimattomia sanoja ja sanontoja
• hallitsee puutteellisesti kielen perusrakenteet
• ei suoriudu kirjallisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla
• ei kirjoita ymmärrettävästi
• ei osaa löytää tietoa teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
• antaa yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita asiakkaille/ryhmille
• kysyy asiakkaalta tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan/elämäntilanteeseen liittyviä, välttämättömiä tietoja sekä kirjaa asiakkaan antamat vastaukset oikein hoidon/palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi
• kirjoittaa jotakuinkin ymmärrettävästi
• ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti toistetaan tarvittaessa
• ääntää yleensä ymmärrettävästi
• löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita
• käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy
• käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita
• käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä kuten ilmaiset sanakirjat
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija:
• antaa ja perustelee yksilölliset ohjeet tavallisimmissa ohjaustilanteissa (esim. asiointiohjeet ja palveluohjaaminen)
• selvittää asiakkaan tämänhetkistä ja aiempaa terveydentilaa/elämäntilannetta ja tekee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä, kirjaa asiakkaan antamat vastaukset oikein hoidon/palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi sekä vastaa asiakkaan esittämiin kysymyksiin
• kirjoittaa melko sujuvasti ja selkeästi
• ymmärtää eri korostuksilla puhuvia ihmisiä, kun aihe on tuttu
• ääntää melko luontevasti ja selkeästi
• ymmärtää lukemansa tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat
• osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin
• ymmärtää ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti
• osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja
• käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija:
• haastattelee ja ohjaa asiakkaita taitavasti mukauttaen viestintätyyliään tilanteen ja asiakkaan mukaan, myös haastavissa ja odottamattomissa asiakastilanteissa
• kirjoittaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti lähes ilman kielivirheitä
• ymmärtää suhteellisen vaivattomasti myös eri korostuksilla puhuvia ihmisiä
• ääntää luontevasti ja selkeästi
• ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat vaativastakin ammatillisesta tekstistä ja pystyy soveltamaan lukemaansa
• selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti
• ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä
• löytää yleensä erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset termit
• käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi