Tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät (6 op)
Toteutuksen tunnus: 7S-46-3012
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2016 - 18.09.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2016 - 14.12.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 6 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 25
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa soveltaa tutkimuksellista otetta käytännössä ja ymmärtää tutkimuksellisen otteen merkityksen sosionomin työssä
- osaa selittää tutkimusprosessin eri vaiheet ja muodostaa tutkimusasetelman
- osaa soveltaa keskeisimpiä tutkimusmenetelmiä tutkimusasetelman mukaisesti
- osaa analysoida tilastollista ja laadullista tutkimusaineistoa
Sisältö (Opintojakso)
- työelämälähtöisten tutkimustehtävien toteuttaminen käytännössä,
- tutkimuksellinen kehittämisosaaminen
- käsitteet ja teoria, tutkimustehtävä ja -kysymykset,
- kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus, toimintatutkimus, kysely, haastattelu, havainnointi,
- tilastollinen analyysi ja sisällön analyysi,
- tutkimusetiikka ja luotettavuus,
- tutkimuksenraportointi
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2 op" -Harjoitustyön palautusaika määrätään 1. kontaktikerralla.
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op" - toiminta, aineiston keruu ja raportointi syksyn 2016 aikana
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op" - opintojakson aikana työstetyn oman tutkimussuunnitelmarungon palautus 14.12.2016 mennessä!!
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2 op" - Liisa Laine
- Arviointi palautetun harjoitustyön perusteella
- ARVIOINTI: suoritettu
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op" - Anssi-Pekka Udd
- toiminta, aineistonhankinta kentältä, analyysi ja soveltuva raportointi pienryhmissä
- ARVIOINTI: suoritettu
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op" - Anssi-Pekka Udd
- lähiopetukseen osallistuminen
- oman opinnäytetyön tutkimussuunnitelman rungon tekeminen tutkimusprosessin teoriaa soveltaen
- ARVIOINTI 0-5
ARVOSANA TUTKIMUSPROSESSI -kokonaisuuden arvosanasta.
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2 op" - Liisa Laine
- lähiopetus: luennot ja harjoitustyön työstäminen
- itsenäinen työskentely:harjoitustyön täydentäminen ja viimeistely
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op" - Anssi-Pekka Udd
- tutkimuksellista otetta käytännössä soveltava jalkautuminen kentälle pienryhmissä
- toiminta, aineistonhankinta, analyysi ja raportointi yksilöllisten thetävänantojen mukaisesti
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op" - Anssi-Pekka Udd
- lähiopetus: luennot ja työskentely pienryhmissä
- itsenäinen työskentely: materiaaleihin tutustuminen, oman opinnäytetyön tutkimussuunnitelman työstäminen
Oppimateriaalit
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2 op" - Liisa Laine
-Tabulasivun materiaalit 7S-46-2016 tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät määrällinen osuus"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op" - Anssi-Pekka Udd
- kentälle jalkautumiseen liittyvät valmiit aiheet, mahdolliset materiaalit ja aineisto
"TUTKIMUSPROSESSI JA SEN SOVELTAMINEN 2 op" - Anssi-Pekka Udd
- tabulasivun materiaalit - 7S-46 TUTKIMUSTYÖN PERUSTEET JA TUTKIMUSMENETELMÄT 2015
- yleinen tutkimuskirjallisuus esim.: Hirsjärvi, S. ym. 2007/2009: Tutki ja kirjoita.; Ronkainen ym. 2013. Tutkimuksen voimasanat. Sanoma pro.; Kananen, J. 2013. Case -tutkimus opinnäytetyönä; Tuomi, J. 2009/2002. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa.
- oman opinnäytetyön aiheeseen liittyvä kirjallisuus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
KOKONAISUUS: 6 op = 162 h
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2 op = 54 h":
lähiopetus: 20 h
itsenäinen työskentely: 34 h
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op = 54 h":
toteutukseen ja aiheisiin liittyvä info sekä tarvittaessa ohjaus: 16 h
yhteistyötahon kanssa/pienryhmissä työskentely - toiminta, aineiston keruu, analysointi ja raportointi: 38 h
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op = 54 h":
lähiopetus: 5 x 4 h + 1 x 6 h = 26 h = n. 1 op
itsenäinen työskentely - materiaaleihin tutustumista, tutkimusprosessin vaiheiden soveltamista omaan opinnäytetyösuunnitelmaan: 28 h = n. 1 op
Sisällön jaksotus
YLEISINFO 13.9. KLO 9-12
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2 op":
1.Kerta
Kurssin esittely
Tilastolliset peruskäsitteet (perusjoukko, otos, otantamenetelmä, havaintomatriisi, tilastoyksikkö, muuttuja, muuttujan arvo
- muuttujista: määrällinen/laadullinen, jatkuva/epäjatkuva, mitta-asteikot.
Johdantoa e-lomakkeeseen
2.kerta
Tixel, Havaintomatriisin luominen, Harjoitustyön aiheen ja muuttujien valinta. Lomakkeen vastausten tuonti havaintomatrisiin.
Aineiston luokittelu ja taulukointi (frekvenssitaulukko ja sen tulkinta)
Aineiston pilkkominen (ryhmittely muuttujan avulla)
Frekvenssitaulukoiden siirtäminen Wordiin.
3.kerta
Aineiston pilkkominen jatkuu
Graafiset kuviot
- miten tulkitsen kaavioita
- vaakapalkit, pylväs- ja ympyrädiagrammi, histogrammi, summakäyrä.
Kuvaajien siirtäminen Wordiin
4.kerta
Keskeisimmät tunnusluvut
- moodi, mediaani, keskiarvo, keskihajonta ja järjestystunnusluvut (minimi, alakvartiili, yläkvartiili ja maksimi)
Tunnusluvut Tixelillä
Järjestystunnusluvut graafisesti
Tunnusluvut ja ryhmittelymuuttuja
5.kerta
Ristiintaulukointi ja sen luominen Tixelillä
Korrelaatiotarkastelu: graafinen kuvaaja ja korrelaatiokertoimen laskeminen Tixelillä
6.kerta
E-lomake ja multiresponse-muuttuja, muuttujien yhdistäminen
harjoitustyön viimeistelyä
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op":
13.9. Tutkimuksellisten jalkautumisaiheiden jakaminen
Itsenäistä työskentelyä ryhmittäin tehetävänantojen mukaisesti - lukujärjestyksissä varattu 4 x 4 h toteuttamiselle/ohjaukselle (ks. tabula)
Esittely/raportointi työelämässä sovitusti
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op":
KOKONAISUUS 2 op = 54 h: lähiopetus 5 x 4 h + 1 x 6 h = 26 h, itsenäinen työskentely 28 h
LÄHIOPETUSKERRAT RYHMITTÄIN:
C: 26.10., 4.11., 9.11., 23.11., 30.11., 7.12.
LÄHIKERTOJEN TEEMAT:
1. SOSIONOMI TUTKIMUKSELLISENA KEHITTÄJÄNÄ, TIEDE JA TUTKIMUSPROSESSI (1 kerta)
2. ILMIÖ, TEORIA JA KÄSITTEET (1 ja 2 kerta)
3. TUTKIMUSOTTEET; TUTKIMUSTEHTÄVÄT JA -KYSYMYKSET (2 ja 3 kerta)
4. TIETEELLISET TUTKIMUSMENETELMÄT JA SISÄLLÖN ANALYYSI (4 ja 5 kerta [4 kerta "Menetelmäpäivä"] + yhteenvetona "tutkimusasetelma" kuntoon)
5. TUTKIMUKSEN ETIIKKA JA LUOTETTAVUUS, RAPORTOINTI JA YHTEENVETO (6 kerta)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi lukea hyväksi tutkimusmenetelmiin liittyvillä ja opintojakson tavoitteet täyttävillä aiemmilla korkeakouluopinnoilla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op" - osuudessa jalkaudutaan kentälle
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op" - osuudessa mahdollinen yhteistyö oman opinnäytetyön aiheeseen liittyvän työelämätahon kanssa
Lisätietoja opiskelijoille
TÄMÄ TOTEUTUS KOSKEE 14SOSI RYHMÄÄ C!!
TABULASIVUT: 7S-46-2016 tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät määrällinen osuus; 7S-46 Tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät (14sosi) (TÄRKEÄ kokoava sivu!!)
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa kuvailla tutkimusprosessia ja -asetelmaa vain joiltakin osin
- osaa nimetä tiedonhankinnan menetelmiä satunnaisesti
- osaa kuvailla aineistoa ilman analyysitapoja
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa nimetä tutkimusprosessin päävaiheet ja tutkimusasetelman osa-alueet
- osaa nimetä ja kuvailla erilaisia tiedonhankinnan menetelmiä laadulliseen ja määrälliseen tutkimukseen liittäen
- osaa kuvailla laadullisen ja määrällinen analyysin etenemisen pääpiirteet
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa selittää tutkimusprosessin
- osaa muodostaa tutkimusasetelman
- osaa selittää teorian merkityksen tutkimuksessa
- osaa suunnitella aineistonkeruun tutkimusasetelman mukaisesti: tehdä haastattelurungon, havainnointirungon ja kyselylomakkeen
- osaa analysoida laadullista ja määrällistä tutkimusaineistoa
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa soveltaa tilastollisia analyysitapoja
- osaa soveltaa kaikkia tutkimusprosessin vaiheita perustellen ja johdonmukaisesti omaan tutkimusaiheeseensa muodostaen eheän kokonaisuuden