Hematologian perusteet ja perustutkimukset (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7B00BC23-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 23.11.2015 - 31.01.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2016 - 16.05.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Bioanalyytikko
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 37
- Koulutus
- Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Leena Mattila-Oksanen
- Pienryhmät
- AB (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- A (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- B (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- a1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- a2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- b1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- b2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- AB
- A
- B
- a1
- a2
- b1
- b2
- Opintojakso
- 7B00BC23
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija osaa
- selvittää hemopoeesin yleisen teorian sikiö- ja aikuisiässä
- tietää eri solusarjojen kliinisen merkityksen yleisimmissä tautitiloissa sekä viitearvot
- selvittää bioanalyytikon työkuvan luuydinnäytteenotossa, näytteen valmistamisessa ja käsittelyssä
- ottaa laadukkaan EDTA –verinäytteen hematologisiin tutkimuksiin
- valmistaa sivelyvalmisteen ja värjätä sen May- Grünwald - Giemsa -väreillä
- tehdä B- Hb määrityksen vierianalyysilaitteella ja B-La -määrityksen
- tehdä erittelylaskennan sivelyvalmisteista ja vastata keskeisimmät solumorfologiset löydökset ( normaalit ja hieman poikkeavat verinäytteet)
- arvioida ja vastata punasolumorfologiaa
- laskea soluja Burkerin laskukammiossa
- määrittää verenkuvan automaattisella solulaskimella
- selvittää automaattisen solulaskennan tietopuolisia perusteita
- arvioida tulosten luotettavuuteen vaikuttavia keskeisiä tekijöitä laboratoriotyön eri vaiheissa
Tiedonhankinnan perustaidot:
- opiskelija osaa hakea hematologian opintoihin liittyvää tietoa suunnitelmallisesti sekä tunnistaa oman alansa keskeiset suomen- ja englannin kieliset aineistot
Sisältö (Opintojakso)
Hemopoeesin teoria:Verisolujen tuotanto ja säätely, rakenteet, tehtävät, kliininen merkitys
Hematologiset perustutkimukset, luuydinnäytteiden valmistus, sivelyvalmisteiden teko ja värjäys ja May-Grunwald-Giemsa –värillä
Normaalien sekä patologisten solujen mikroskopointi, kammiolaskenta, automaattinen solulaskenta
Tiedonhankinta alan suomen-ja englannin kielisistä aineistosita kirjallisen tehtävän laatimiseen
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää, että opintojakso 7B00BB84 Perusmenetelmät ja analyysitekniikat on hyväksytysti suoritettu.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Integroivan tehtävän palautuspäivä sovitaan kurssilaisten kanssa yhdessä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ryhmätyö&esitys ja integroivatehtävä. Harjoitukset ja aktiivinen osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luento, DIA-seminaarit, esityseminaarit ja harjoitukset hematologian luokassa
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan kurssisuunnitelmassa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
40h kontaktiopetus, läsnäolovelvoite kaikilla tunneilla ja 40 h itsenäinen opiskelu annetuista tehtävistä ja sisällöistä
Sisällön jaksotus
Luennot, Dia-seminaarit ja harjoitukset integroitu käsiteltävien aiheiden mukaan
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ammattikorkeakoulun hematologian luokkatilassa kliinisen hematologian perusharjoitukset
Lisätietoja opiskelijoille
Harjoitustunneilla suojavaate (otetaan ja käsitellään verinäytteitä)
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan osallistuminen opetukseen ei vastaa opintojakson tavoitteita ja tehtävien suorittaminen keskeneräistä, hylättyjä osasuorituksia.Integroiva essee hylätty.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
-Osaa määritellä opintojaksoon liittyvän peruskäsitteistön ja selvittää siihen liittyvät perustutkimukset
-suoriutuu mekaanisesti / työohjeiden mukaisesti opintojaksolla tehtävistä hematologian perustutkimuksista
-tuntee erilaisia menettely-/ toimintatapoja harjoitustunneilla, muttei osaa perustella valintojaan
-valmistautuu harjoitustunneille / annettuihin tehtäviin niukasti
-ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan
-kirjalliseen oppimistehtävään osallistuminen ryhmässä tyydyttävää, seminaariesityksessä epävarmuutta, ja ei erityisemmin osaa vastailla perustellusti kysymyksiin. Integroiva essee tyydyttävästi suoritettu.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
-jäsentää hematologiaan liittyvien käsitteiden välisiä suhteita
-osaa soveltaa oppimaansa tilanteisiin ja erilaisiin tehtäviin hematologian harjoitustöissä
-osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettely-/ toimintatavan ja perustella valintansa
-työskentelee huolellisesti, suunnitelmallisesti ja luotettavasti
-osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti
-kehittää oppimis-ja vuorovaikutustaitojaan
-ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan
-toimii ammatillisten periaatteiden mukaisesti
-kirjalliseen oppimistehtävään osallistuminen ryhmässä hyvin aktiivisesti toimien ja muita innostaen mukaan, seminaariesityksessä osaa vastailla perustellusti kysymyksiin. Integroiva essee hyvin ja perustellen kirjoitettu osoittaen että tavoitteet osaamisesta hyvin saavutettu.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
-pyrkii analysoimaan laaja-alaisesti hematologiaan liittyviä käsitteitä ja ilmiöiden välisiä suhteita
-yhdistää oppimaansa ammatilliseen kontekstiin monipuolisesti
-osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja sekä arvioida niiden soveltuvuutta hematologiseen laboratoriotyöhön
-arvioi ja kehittää omaa ammatillista osaamistaan tavoitteellisesti ja monipuolisesti
-toimii ammatillisten periaatteiden mukaisesti
-pystyy perustelemaan vakuuttavasti oman ammatillisen näkökulmansa
-osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, rakentavasti ja kehittää omaa sekä ryhmän vuorovaikutusta.
-kirjalliseen oppimistehtävään osallistuminen ryhmässä kiitettävää uusia näkökulmia etsivää ja toisia innostavaa. Seminaariesityksessä ja integroivassa esseen kirjoittamisessa tulee esille osaaminen kiitettävällä tasolla ja osoittaa hallitsevansa asiat kiitettävästi, ja kriittisesti lähteisiin suhtautuen niiltä osin kuin aiheellista.Osaa vastailla perustellusti kysymyksiin.